ACADEMIC SUPERVISION AND TEACHER REFLECTION: A CASE STUDY OF PEDAGOGICAL DEVELOPMENT AT SMA NEGERI 3 BOYOLALI
DOI:
https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v14i4.6548Keywords:
Academic Supervision, Teacher Reflection, Pedagogical Competence, Professional Development, Qualitative StudyAbstract
This study investigates the role of academic supervision in enhancing the pedagogical competence of teachers at SMA Negeri 3 Boyolali. Using a qualitative case study approach, the research explores the systematic planning, collaborative implementation, and evaluation of academic supervision, as well as its impact on teacher reflection and development. The findings indicate that academic supervision, conducted through class observations, reflective discussions, and constructive feedback, significantly contributes to teachers' pedagogical competence. Teachers' active engagement in reflective practices following supervision helps improve lesson planning, classroom management, and teaching methods. The study also highlights the importance of ongoing professional development through training and workshops as part of the supervision follow-up. Despite its success, the research acknowledges limitations such as time constraints and scheduling conflicts, which occasionally hinder the effectiveness of supervision. This study provides valuable insights for schools seeking to enhance teacher quality through effective academic supervision.
References
Arifin, Z. (2021). Perencanaan supervisi akademik untuk meningkatkan kualitas pengajaran guru. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 15(2), 25-36.
Arikunto, S. (2018). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. Rineka Cipta.
Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). SAGE Publications.
Glickman, C. D. (2018). Supervision and instructional leadership: A developmental approach (10th ed.). Pearson.
Gunarto, I. (2022). Pelaksanaan supervisi akademik dalam meningkatkan kompetensi guru di SD Negeri Turirejo 03. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(3), 45-58.
Hatta, M. (2018). Empat kompetensi untuk membangun profesionalisme guru. Jurnal Pendidikan, 12(2), 79-92.
Ismiarti, D., Susanto, A., & Wibowo, S. (2023). Pengaruh supervisi akademik kepala sekolah terhadap kinerja guru dan prestasi siswa. Jurnal Kepemimpinan Pendidikan, 8(2), 75-86.
Kamaludin, M., et al. (2020). Supervisi akademik sebagai sarana pengembangan kompetensi guru. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 7(1), 55-67.
Kinanty, D., & Ramadan, S. (2021). Pengaruh refleksi guru terhadap peningkatan kompetensi pedagogik di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 19(1), 1-12.
Kusnurani, M. S., & Roesminingsih, E. (2022). Pengaruh pelaksanaan supervisi akademik terhadap kualitas pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru, 13(1), 90-104.
Lalupanda, E. M. (2019). Implementasi supervisi akademik untuk meningkatkan mutu guru. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 7(1), 62-72.
Maesaroh, R., & Martiyono, A. (2023). Pelaksanaan supervisi akademik dalam era Merdeka Belajar: Pendekatan profesional supervisor. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 11(2), 85-98.
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (3rd ed.). SAGE Publications.
Muhsin, M. (2023). Meningkatkan pelaksanaan supervisi akademik untuk kepemimpinan pembelajaran yang berkualitas. Jurnal Kepemimpinan Pendidikan, 12(3), 235-240.
Nasution, L., Suparmin, S., & Siregar, G. T. P. (2020). Supervisi akademik pengawas (Teori dan aplikasi melalui mutu pendidikan). Sentosa Deli Mandiri.
Ofita, A. (2023). Peningkatan kompetensi pedagogik guru abad ke-21 melalui refleksi dalam supervisi akademik. Jurnal Pendidikan Inovasi, 11(2), 150-162.
Pertiwi, L. (2025). Refleksi guru sebagai kunci pengembangan kompetensi pedagogik: Sebuah studi di sekolah menengah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 14(3), 34-45.
Prasetyo, H. (2019). Implementasi supervisi akademik dalam meningkatkan kompetensi guru di tingkat sekolah menengah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(1), 45-56.
Riduwan, R. (2013). Metode dan teknik penyusunan proposal penelitian. Alfabeta.
Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. Basic Books.
Setiyono, E. (2017). Tindak lanjut supervisi akademik dalam meningkatkan kompetensi guru di lingkungan madrasah. Jurnal Pendidikan Islam, 13(1), 50-60.
Somantri, E. (2021). Refleksi guru dalam meningkatkan kompetensi pedagogik abad ke-21. Jurnal Pendidikan, 7(2), 112-120.
Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sutrisno, R. (2021). Evaluasi supervisi akademik dalam meningkatkan kualitas pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(3), 45-56.
Wahyuni, R. (2020). Pengaruh evaluasi dan tindak lanjut supervisi akademik terhadap kinerja guru. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 9(4), 112-120.
Wahyuni, R. (2023). Pelaksanaan supervisi akademik yang efektif untuk peningkatan kualitas pengajaran guru di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 14(4), 112-120.
Widyawati, N. (2020). Perencanaan supervisi akademik di sekolah dasar: Pendekatan kolaboratif dalam meningkatkan kualitas pembelajaran. Jurnal Pendidikan, 12(3), 21-31.
Widyawati, D., et al. (2019). Indikator supervisi akademik dalam meningkatkan kualitas pengajaran guru. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 5(1), 21-30.
Yuliana, S. (2022). Pengaruh perencanaan supervisi akademik terhadap peningkatan kinerja guru. Jurnal Pendidikan Indonesia, 13(4), 85-95.




.png)













