Efforts to Improve Student Learning Outcomes Through the Make a Match Method In Learning History in Class XI SMA Negeri 3 Bangko Pusako

  • Cici Rahma Arbain Universitas Riau
  • Bedriati Ibrahim Program Studi Pendidikan Sejarah, Univeristas Riau
  • Suroyo Program Studi Pendidikan Sejarah, Univeristas Riau
Keywords: hasil belajar, sumpah pemuda, metode make a match

Abstract

This study aims to find out by using the make a match method in learning history in class XI IPS 2 SMA Negeri 3 Bangko Pusako with Youth Pledge material can improve student learning outcomes. This research was conducted in class XI IPS 2 which consisted of 30 students, namely 17 female students and 13 male students. This research is Classroom Action Research or PTK. This research consisted of 2 cycles namely cycle I and cycle II. Each cycle consists of 4 phases which are planning, action implementation, observation and finally reflection. Method of data collection in this study used teacher observation sheets, student observation sheets and test questions. Based on the results of research conducted by researchers, in cycle I the results were obtained: 12 students who completed or 40% and 18 students who did not complete or 60%. Then in cycle II there was an increase, namely 27 students who completed or 90% and 3 students who did not complete or 10%. So it can be concluded that student learning outcomes per cycle that match the KKM criteria have increased by 50%.

References

Aminah, S., & Yefterson, R. B. (2021). Upaya Peningkatan Aktivitas Diskusi Pada Pembelajaran Sejarah Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Cooperative Tipe Make A Match. Jurnal Kronologi, 3(4), 487-505.
Arikunto, dkk. (2021). Penelitian Tindakan Kelas: Edisi Revisi. Jakarta: Bumi Aksara.
Asmawita, A. (2020). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar SKI Materi Sejarah Perkembangan Islam Nusantara dengan Metode Make A Match Siswa Kelas IX-4 MTs N 2 Aceh Besar. Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Vokasi (JP2V), 1(3), 258-267.
Asril. (2017). Buku Ajar Pengantar Ilmu Sejarah. Pekanbaru: UR PRESS
Ima, W. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Film Dan Model Pembelajaran Make A Match Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Sejarah. Jurnal Pajar (Pendidikan dan Pengajaran), 6(4), 1073-1082.
Junianti, D., dkk. (2019). Pengaruh Metode Pembelajaran Dan Kreativitas Siswa Terhadap Hasil Belajar Sejarah Indonesia. Jurnal Pendidikan IPS. Vol. 2(1).
Mardikaningsih, R. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Sejarah Kerajaan Hindu-Budha Dengan Metode Make A Match Siswa SMAN 1 Karangdowo.
Negara, C. F. (2015). Penerapan Metode Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sejarah Kebudayaan Islam (SKI) Siswa Kelas III MI N Jeli Kecamatan Karangrejo Kabupaten Tulungagung
Noor, T. (2018). Rumusan Tujuan Pendidikan Nasional Pasal 3 UndangUndang Sistem Pendidikan Nasional No 20 Tahun 2003. Wahana Karna Ilmiah Pendidikaan. Vol. 3(1).
Putri, A. J., Bunari, B., & Suroyo, S. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Tipe (Make A Match) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Sejarah Siswa Kelas X Di SMAN 2 Kubu Babussalam. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(3), 1385-1392.
Sri, W. (2016). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Make A Match Pada Mata Pelajaran Sejarah Kelas XI IPS 2 SMA Negeri 1 Batu Ampar Kabupaten Kubu Raya (Doctoral dissertation, IKIP PGRI Pontianak).
Wasino, M., & Endah Sri, H. (2018). Metode Penelitian Sejarah dari Riset Hingga Penulisan. Yogyakarta: Magnum Pustaka Utama
Published
2023-11-06
How to Cite
Rahma ArbainC., Bedriati Ibrahim, & Suroyo. (2023). Efforts to Improve Student Learning Outcomes Through the Make a Match Method In Learning History in Class XI SMA Negeri 3 Bangko Pusako. Santhet (Jurnal Sejarah Pendidikan Dan Humaniora), 8(1), 49-56. https://doi.org/10.36526/santhet.v8i1.3065