IMPLEMENTATION OF CONSTRUCTIVIST LEARNING THEORY IN PANCASILA EDUCATION LEARNING FOR CLASS X MAN 2 BOJONEGORO
Implementasi Teori Belajar Kontruktivisme dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Kelas X MAN 2 Bojonegoro
DOI:
https://doi.org/10.36526/santhet.v9i4.5501Keywords:
Quiz Team, Student Activeness, Pancasila EducationAbstract
The purpose of this study is to ascertain how the Quiz Team learning paradigm is implemented and how it affects students engagement in the Pancasila Education course. The study was carried out using a descriptive method and a quantitative approach at MAN 2 Bojonegoro. Teachers and students in class X served as research subjects, and data was gathered through observation, interviews, and documentation. The results show that the Quiz Team learning model is carried out in three phases: preparation, implementation, and evaluation. During the learning process, students were divided into small groups, encouraged to collaborate, and motivated through quizzes that stimulated their engagement. The findings demonstrate that using the Quiz Team concept increases student engagement, as evidenced by increased participation, enthusiasm, and responsibility during learning activities. In conclusion, the Quiz Team model proves effective in enhancing student engagement in Pancasila Education
References
Abd Rahman, B. P., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani, Y. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. Al-Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Arifah, D., Nur, K., & Amaliah, A. (2025). Strategi Efektif Membimbing Diskusi Kelompok Kecil Untuk Meningkatkan Kolaborasi Siswa. Harmoni Pendidikan: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 213–220.
Budieni, A. D. (2023). Pluralisme Agama: Memahami Keberagaman dan Toleransi dalam Konteks Islam di Indonesia. Islamic Education, 1(4), 482–497.
Etika, U., Dalam, D., Integrasi, M., Zuhriah, F., & Ismaya, H. (2025). THE URGENCY OF DEMOCRATIC ETHICS IN SHAPING NATIONAL. 9(2), 565–570. https://doi.org/10.36526/js.v3i2.5149
Fitriani, S. (2020). Keberagaman dan Toleransi Antar Umat Beragama. Analisis: Jurnal Studi Keislaman, 20(2), 179–192.
Hadi, A. (2019). Moralitas Pancasila dalam konteks masyarakat global: mengkaji pendidikan kewarga negaraan untuk penguatan nilai moral dalam konteks globalisasi. Jurnal Intelektualita: Keislaman, Sosial Dan Sains, 8(2), 123–138.
Hasanah, H. (2017). Teknik-Teknik Observasi (Sebuah Alternatif Metode Pengumpulan Data Kualitatif Ilmu-ilmu Sosial). At-Taqaddum, 8(1), 21. https://doi.org/10.21580/at.v8i1.1163
Ismaya, H., Zuhriah, F., & Kurniawan, I. D. (2024). Aktualisasi Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Pembentuk Politik Hukum Dalam Penerapan Perkawinan Beda Agama. Civics Education and Social Science Journal (CESSJ), 6(1), 1–16. https://doi.org/10.32585/cessj.v6i1.5241
Istianah, A., Darmawan, C., Sundawa, D., & Fitriasari, S. (2024). Peran pendidikan kebinekaan dalam pendidikan kewarganegaraan untuk menciptakan lingkungan sekolah yang damai. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 9(1), 15–29.
Khasanah, D., Junarti, J., & ... (2023). Kemandirian dan hasil belajar PPKn siswa yang mengikuti kegiatan OSIS. … Konferensi Ilmiah Dasar, 4, 301–309. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID/article/view/4334
Nerita, S., Ananda, A., & Mukhaiyar, M. (2023). Pemikiran konstruktivisme dan implementasinya dalam pembelajaran. Jurnal Education and Development, 11(2), 292–297.
Okpatrioka. (2023). Research And Development (R & D) Penelitian yang Inovatif dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 1(1), 86–100.
Praktik, M., & Hukum, P. (1956). IKIP PGRI Bojonegoro Jl. Panglima Polim No.46 Bojonegoro. 40–46.
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911–7915.
Putri, A., Rika, N., Kholidah, J., Noeruddin, A., & Models, L. (2024). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Dan. XIII(1), 38–51.
Rasyad, H. A. (1999). Teori belajar dan pembelajaran. Uhamka Press.
Rika, N., Kholidah, J., Heru, C., Prastiwi, W., & Ika, O. (2025). Jurnal Transformasi Pendidikan Berkelanjutan ENGLISH FOR CIVICS ( NEED ANALYSIS IN INDONESIA CONTEXT ) Jurnal Transformasi Pendidikan Berkelanjutan. 6(1), 127–141.
Rika, N., Kholidah, J., & Saputri, E. D. (n.d.). Pandangan Mahasiswa Program Studi Pendidikan Pancasila.
Rukajat, A. (2018). Pendekatan Penelitian Kualitatif (Qualitative Research Approach). CV. Budi Utama. https://books.google.co.id/books?id=qy1qDwAAQBAJ
Saksono, H., Khoiri, A., Dewi Surani, S. S., Rando, A. R., Setiawati, N. A., Umalihayati, S., Km, S., Ali, I. H., Mp, M. E., & Adipradipta, A. (2023). Teori Belajar dalam Pembelajaran. Cendikia Mulia Mandiri.
Sari, E. B. A., Junarti, J., & Zuhriah, F. (2023). Studi Literasi Model Pembelajaran Word Square dan Kualitas Belajar serta Kemandirian Belajar PPKn Sekolah Menengah Atas (SMA). Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 3(1), 151–164.
Sugiyono. (2013). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Penerbit Alfabeta.
SUSILOWATI, R. (2022). PENERAPAN PENDEKATAN KONTRUKTIVISME BERBANTUAN MEDIA AUDIO VISUAL UNTUK MENUMBUHKAN MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PPKN. EDUCATIONAL: Jurnal Inovasi Pendidikan & Pengajaran, 2(1), 37–45.
Syaadah, R., Ary, M. H. A. A., Silitonga, N., & Rangkuty, S. F. (2022). Pendidikan formal, Pendidikan non formal Dan Pendidikan informal. PEMA, 2(2), 125–131.