THE INFLUENCE OF CIVIC EDUCATION SUBJECTS IN PREVENTING BULLYING BEHAVIOR IN CLASS X STUDENTA AT SMA NEGERI 3 BOJONEGORO

Pengaruh Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Mencegah Perilaku Bullying Pada Siswa Kelas X Di Sma Negeri 3 Bojonegoro

Authors

  • Putri Fitria Silaturrokhimi IKIP PGRI Bojonegoro Jl. Panglima Polim No.46, Pacul, Kec. Bojonegoro, Kabupaten Bojonegoro
  • Neneng Rika Jazilatul Kholidah IKIP PGRI Bojonegoro Jl. Panglima Polim No.46, Pacul, Kec. Bojonegoro, Kabupaten Bojonegoro
  • Fifi Zuhriah IKIP PGRI Bojonegoro Jl. Panglima Polim No.46, Pacul, Kec. Bojonegoro, Kabupaten Bojonegoro

DOI:

https://doi.org/10.36526/santhet.v9i4.5500

Keywords:

Civic Education, bullying, student behavior

Abstract

This study examines the influence of Civic Education in preventing bullying behavior among 10th-grade students at SMA Negeri 3 Bojonegoro. The background highlightsthe increasing cases of bullying in edecational environments and the strategic role of Civic Education in shaping students’ character through values like tolerance, empathy, and social responsibility. The research aims to determine the extent to which Civic Education impacts bullying prevention. Using a quantitative approach, data were collected through questionnaires from 36 students and analyzed using simple linear regression. Results indicate a singnificant negative correlation (t = -9.630, p = 0.000), showing that higher understanding of Civic Education reduces bullying tendencies. The study concludes that Civic Education effectively fosters anti-bullying attitudes among students.

References

Arikunto, S. (2020). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.

Azizah, S., Adhab, M. M., & Putri, D. S. (2023). Peran Guru Ppkn Dalam Mencegah Perilaku Bullying Siswa Smp Negeri 18 Pesawaran. Bandar Lampung: Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung.

Keke, Titi. All abaut bully. cet 1. Jakarta: Rumah Media. 2019.

Naiborhu, M., dan Manullang, M. (2022). Upaya Guru PKn Dalam Mencegah Perilaku Bullying Di SMA Swasta Immanue Kelurahan Madris Hulu Kecamatan Medan Polonia Kota Medan. Jurnal Darma Agung, Volume 30, Nomor 1 .

Pratiwi, E. F., Sa’aadah, S. S., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Implementasi Pendidikan Kewarganegaraan Melalui Nilai Pancasila Dalam Menangani Kasus Bullying. Jurnal Basicedu, 5(6).

Rika, N., Kholidah, J., & Saputri, E. D. (n.d.). 2019. Pandangan Mahasiswa Program Studi Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Terhadap Profesi Pendidik. Ed-Humanistics. Volume 04 Nomor 01.

Saputri , E. D, dan Zuhriah, F. (2024). Analisis Pembentukan Karakter Pendidikan Terhadap Peserta Didik Berdasarkan Peraturan Presiden Nomor 87 Tahun 2017 Tentang Penguatan Pendidikan Karakter. Prosiding Seminar Nasional (Kolaborasi Pendidikan dan Dunia Industri). Vol. 02, No. 2.

Sitepu, E. N., et al. (2024). Dampak Perilaku Bullying Terhadap Kesehatan Mental Anak Di SMP Negeri 17 Medan. Jurnal Lingkar Pembelajaran Inovatif vol 5 no 5.

Tohari, B., dan Rahman, A. (2024). Konstruktivisme Lev Semonovich Vygotsky dan Jerome Bruner : Model Pembelajaran Aktif Dalam Pengembangan Kemampuan Kongnitif Anak. Jurnal Pendidikan Indonesia Vol 4 No 1 .

Usmaedi., Sapriya., dan Mualimah, E. N. (2021). Optimalisasi Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Mengatasi Perilaku Bullying Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran dan Penelitian Ilmu-ilmu Sosial, Hukum, & Pengajarannya Volume XVI Nomor 1 .

Downloads

Published

2025-08-07

How to Cite

Putri Fitria Silaturrokhimi, Neneng Rika Jazilatul Kholidah, & Fifi Zuhriah. (2025). THE INFLUENCE OF CIVIC EDUCATION SUBJECTS IN PREVENTING BULLYING BEHAVIOR IN CLASS X STUDENTA AT SMA NEGERI 3 BOJONEGORO: Pengaruh Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Mencegah Perilaku Bullying Pada Siswa Kelas X Di Sma Negeri 3 Bojonegoro. Santhet (Jurnal Sejarah Pendidikan Dan Humaniora), 9(4), 1478–1482. https://doi.org/10.36526/santhet.v9i4.5500