COMPETENCY ANALYSIS OF PPKn TEACHERS IN THE APPLICATION OF LEARNING MODEL AT SMP NEGERI 8 SAMARINDA
ANALISIS KOMPETENSI GURU PPKn DALAM PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN DI SMP NEGERI 8 SAMARINDA
DOI:
https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v14i3.6250Keywords:
Teacher Competence, PPKn, Learning Model, SMP Negeri 8 SamarindaAbstract
The purpose of this research is to identify and describe the competence of PPKn teachers in the application of learning models in the learning process at SMP Negeri 8 Samarinda. aims to analyze the competence of Pancasila and Citizenship Education (PPKn) teachers in the application of the learning model at SMP Negeri 8 Samarinda. The teacher competencies studied include four main aspects, namely pedagogic competence, professional competence, personality competence, and social competence. This study uses a descriptive qualitative approach with data collection techniques in the form of observation, interviews, and documentation. The research subjects consisted of three PPKn teachers who actively taught at SMP Negeri 8 Samarinda. The results of the study show that in general, PPKn teachers at SMP Negeri 8 Samarinda have a good understanding of various learning models such as cooperative learning models, group discussions, and problem-based learning. However, in practice, the implementation of the learning model has not been optimal due to several obstacles, such as limited time, inadequate learning facilities, and low student learning motivation. Teachers' pedagogic and professional competencies tend to be more prominent than personality and social competencies, which still need to be improved in the context of interaction with students and colleagues. Thus, improving teacher competence as a whole is important to support the effectiveness of the implementation of varied and innovative learning models, so that the learning goals of PPKn can be achieved optimallyReferences
Afandi, M., dkk. (2013). "Model dan Metode Pembelajaran di Sekolah". Semarang: Unissula Press.
Adnyani, dkk. (2019). "Pengaruh Model Pembelajaran KooperatifTipe STAD Terhadap Hasil Belajar Siswa". Skripsi Universitas Pasir Pengaraian.
Anita Budiarti (2020). "Peningkatan Hasil Belajar PKn dengan Menggunakan Metode Kooperatif Tipe STAD". Repository UIN Jakarta.
Bakhtiar. (2016). "Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Titrasi Asam Basa". Jurnal Pendidikan Sain Indonesia, 4(1).
Delima, R., & Rahman, A. (2020). "Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Pada Pembelajaran PKn untuk Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa". Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 9(2), 159-169
Erman, E. (2004). "Model Pembelajaran Kooperatif Student Team Achievement Division (STAD)". Dalam Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Vol. 12, No. 2, hlm. 22-30.
Isjoni. (2009). Cooperative learning: Efektivitas pembelajaran kelompok. Bandung: Alfabeta.
Lie, Anita. (2007). Cooperative learning: Mempraktikkan cooperative learning di ruang-ruang kelas. Jakarta: Grasindo.
Muhibah. (2015). "Peningkatan Hasil Belajar PKn Siswa Kelas IV MI Attaqwa Melalui Model Pembelajaran ". Skripsi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Mardiah & Mukarramah. (2016). "Pengaruh Media Kartu yang Dikombinasikan Dengan Model pembelajaran Terhadap Hasil Belajar SiswaSekolah Menengah Atas". Serambi Akademica.
Nurdin, M., & Suhardi, S. (2020). "Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PKn". Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 3(1), 45-55.
Pranada, G. (2019). "Pengaruh Model Pembelajaran Dalam Pembelajaran IPA Siswa Kelas V SD". Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 6(2).
Rahadat, A. (2009). "Model Pembelajaran Kooperatif Student Team Achievement Division (STAD)". Dalam Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Vol. 12, No. 2, hlm. 22-30.
Rusman. (2013). Model-model pembelajaran: Mengembangkan profesionalisme guru. Jakarta: Rajawali Pers.
Rahadat, A. (2009). "Penerapan Model Pembelajaran di Sekolah Menengah Pertama". Jurnal Pendidikan Sang Surya, 9(2), 159-169
Sisriawan Lapasere. (2017). Kemampuan melakukan evaluasi dan menyusun ulang pengalaman dalam pembelajaran.
Wirta, I. M. (2021). "Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar PPKn Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD". Indonesian Journal of Educational Development, 1(4), 716-725. DOI: 10.5281/zenodo.4562076
Suryosubroto, B. (2009). Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.
Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktik. Jakarta: Prestasi Pustaka. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Hamzah, B. Uno. (2012). Model Pembelajaran: Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.
Hidayat, T., & Suryani, N. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PPKn. Civicus: Jurnal Pendidikan PKN dan Hukum, 8(2), 156–165. https://doi.org/10.21831/civicus.v8i2.31456
Astuti, R. D. (2021). Penerapan Model Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar PPKn. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 11(1), 34–42. https://doi.org/10.21009/jpk.v11i1.1234




.png)













