TEACHING STRATEGIES OF CIVICS TEACHERS IN INSTILING DISCIPLINE IN THE LEARNING PROCESS AT MAN 1 SAMARINDA

Authors

  • Ana Rahayu Universitas Mulawarman
  • Aloysius Hardoko Mulawarman University, East Kalimantan, Indonesia
  • Alim Salamah Mulawarman University, East Kalimantan, Indonesia
  • Jamil Mulawarman University, East Kalimantan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v14i4.6521

Keywords:

Teacher Strategy, Character Dicipline, Learning Process

Abstract

This study aims to describe the learning strategies used by Civic Education teachers
in instilling discipline in students at MAN 1 Samarinda. This study uses a descriptive
qualitative approach with data collection techniques through interviews, observation,
and documentation. The results show that Civic Education teachers apply disciplineinstilling strategies through exemplary behavior, habit formation, rewards, and
effective communication. Teachers consistently demonstrate discipline in
attendance, time management, and task implementation, thereby setting a positive
example for students. Through the application of these strategies, students showed
an increase in discipline in attending classes, collecting assignments on time, and
obeying class rules. This proves that the strategies used by Civic Education teachers
are effective in instilling discipline in the learning process and have a real impact on
creating an orderly, active, and responsible learning atmosphere in the classroom.

References

Akhmad, sudrajat. (2021). Pengertian Pendekatan, Strategi, Metode, Teknik, Taktik, dan Model Pembelajaran. Pengertian Pendekatan,Strategi,Metode,Teknik,Taktik Dan Model Pembelajaran, 1, 2–3.

Aunurrika, S., & Puspitaningrum, N. S. E. (2023). Pemberian Reinforcement Positif Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa MTs X. Jipsi, 5(2), 56–66. https://doi.org/10.37278/jipsi.v5i2.766

Ika, & Sari, W. D. (2022). Model-Model Pengembangan Teknologi Pembelajaran. Jurnal Ilmu

Pendidikan Dan Keguruan, 11(1)(1), 38–46.

Lickona, T. (1991). Educating for Character_Lickona.pdf. 1–395.

Magdalena, I., Haq, A. S., & Ramdhan, F. (2020). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Di Sekolah Dasar Negri Bojong 3 Pinang. Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(3), 418–430. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang

Nurhayati, H., Robandi, B., & Mulyasari, E. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sd. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1)(Iii), 1–12.

Prasetyo, D., Danurahman, J., & Hermawan, H. (2023). Implementasi Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Mewujudkan Warga Negara Baik Dan Cerdas. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS Dan PKN, 8(1), 15–23. https://doi.org/10.15294/harmony.v8i1.52768

Pribadi, R. A., Istikomah, Y., & Hutagalung, M. E. P. (2021). Proses Penguatan Karakter Disiplin dan Tanggung Jawab dalam Pembelajaran Siswa Melalui Penegakan Peraturan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5, 9136–9142. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/2432%0Ahttps://www.jptam.org/index.php/jptam/article/download/2432/2123

Rahmasita, R. S. S. M. S. (2024). Jurnal DIKDAS BANTARA. Jurnal DIKDAS BANTARA, 7(1), 11–24. https://journal.univetbantara.ac.id/index.php/dikdasbantara

Rahmawati, R., Iksan Affandi, M., Munawaroh, N., & Akmal, R. (2022). Teknik Pembelajaran Guru Dalam Penerapan Karakter Di Masa Pandemi COVID-19 Pada Peserta Didik Kelas III C MI Fathul Iman Palangka Raya. Jurnal Pendidikan UNIGA, 16(2), 614. https://doi.org/10.52434/jpu.v16i2.1818

Rahmi, A. M., & Anggraeni, D. (2023). Penanaman Kedisiplinan pada Kelompok Bermain Pembangunan Laboratorium Universitas Negeri Padang. Journal of Education Research, 4(3), 911–917. https://doi.org/10.37985/jer.v4i3.234

Rena Nur Halisah Saputri, & Wibowo Heru Prasetiyo. (2024). Persepsi guru PPKn dalam pembentukan karakter siswa. Journal of Education, Cultural and Politics, 4(1), 112–124. https://doi.org/10.24036/jecco.v4i1.474

Rukiyati, R. (2020). Tujuan pendidikan nasional dalam perspektif Pancasila. Humanika, 19(1), 56–69. https://doi.org/10.21831/hum.v19i1.30160

Sabir, A., Fitria, D., & Maryana, A. (2022). Peran Guru Ppkn Dalam Mengembangkan Sikap

Disiplin Pada Proses Pembelajaran Siswa Kelas Xi Sman 1 Sungai Geringging. Jurnal

Inovasi Pendidikan Dan Teknologi Informasi (JIPTI), 3(1), 37–46. https://doi.org/10.52060/pti.v3i01.620

Sahabsari, A., & Suwanda, I. M. (2021). Strategi Guru Ppkn Dalam Pembentukan Karakter Disiplin Peserta Didik Melalui Pembelajaran Daring Di Sma Negeri 16 Surabaya. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 10(1), 196–210. https://doi.org/10.26740/kmkn.v10n1.p196-210

Sumiati, S., Wingkolatin, W., Asnar, A., Bahzar., M., Jamil, M., & Majid, N. (2024). Peran Guru dalam Penguatan Pendidikan Karakter Disiplin melalui Pembelajaran PPKn di SMAS Al-Khairiyah Samarinda. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Psikologi, 2(1), 35–45.

Utami, W. (2017). Optimalisasi Pembelajaran Melalui Pendekatan. Jurnal Dharmawangsa, 2(1), 33.

Varda, L., & Jatiningsih, O. (2022). Strategi Guru PPKn dalam Pelaksanaan Penguatan Karakter Disiplin pada Peserta Didik Kelas X MAN 2 Lamongan. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 11(1), 337–351. https://doi.org/10.26740/kmkn.v11n1.p337-351

Widyana, S., Asyraf, A., & Fithri, I. (2024). Peran Teknologi dan Media Media Pembelajaran bagi Siswa Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. De Cive : Jurnal Penelitian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4(6), 190–194. https://doi.org/10.56393/decive.v4i6.2186

Yani, M., & Mahdi, U. (2024). 936-Article Text-3873-1-10-20241230. 6468, 280–297.

Downloads

Published

2025-12-14

How to Cite

Ana Rahayu, Aloysius Hardoko, Alim Salamah, & Jamil. (2025). TEACHING STRATEGIES OF CIVICS TEACHERS IN INSTILING DISCIPLINE IN THE LEARNING PROCESS AT MAN 1 SAMARINDA. SOSIOEDUKASI : JURNAL ILMIAH ILMU PENDIDIKAN DAN SOSIAL, 14(4), 3308–3313. https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v14i4.6521

Most read articles by the same author(s)