The Effect of Role Playing Learning Model on Students Historical Empathy at SMA Negeri 1 Bayah

Pengaruh Model Pembelajaran Role Playing terhadap Empati Sejarah Siswa di SMA Negeri 1 Bayah

Authors

  • Dian Ami Astuti Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Tubagus Umar Syarif Hadi Wibowo
  • Ana Nurhasanah

DOI:

https://doi.org/10.36526/santhet.v9i6.5299

Keywords:

Model Pembelajaran, Role Playing, Empati Sejarah, SMA

Abstract

This study aims to determine the effect of role playing learning model on historical empathy of class XI SMA Negeri 1 Bayah students. The method used was quasi experiment with non equivalent control group design. The research sample consisted of XI-4 (experimental) and XI-6 (control) classes. Data were collected through pre test and post test using historical empathy questionnaire. The results of the independent sample t-test showed a significant difference between the experimental and control groups (p = 0.042), which means that the role playing model is effective in increasing students' historical empathy.

References

Abdullah, Siti Hawa & Hassan, Aini. (2007). Empati Sejarah Dalam Pengajaran dan Belajar Sejarah. Jurnal Pendidik dan Pendidikan, 22: 61⎼74.
Aisiah. (2018). Model Pembelajaran Historical Empathy untuk Penguatan Pendidikan Karakter Kurikulum 2013 Revisi 2017. Prosiding Seminar Nasional “Dinamika dan Implementasi Kurikulum 2013 di Tahun 2018”, 108-134. Padang: Program Studi Pendidikan Sejarah, STKIP PGRI Sumatera Barat.
Agung, L. & Wahyuni, S. (2013). Perencanaan Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Ombak.
Basri, M. & Lestari, N.I. (2019). Strategi Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Davis, O.L., dkk. (2001). Historical Empathy and Perspective Taking in the Social Studies. New York: Rowman & Littlefield Publishers, Inc.
Dokolamo, H. (2022). Implementasi Metode Role Playing Dalam Pembelajaran Sejarah. Lani: Kajian Ilmu Sejarah dan Budaya, 3(1): 14⎼33. https://doi.org/10.30598/Lanivol3iss1page13-34
Endacott, Jason & Brooks, Sarah. (2013). An Update Theoretical and Practical Model for Promoting Historical Empathy. Social Studies Research and Practice, 8(1): 41⎼58. https://www.researchgate.net/profile/Jason-Endacott/publication/270285762_An_Updated_Theoretical_and_Practical_Model_for_Promoting_Historical_Empathy/links/54a704220cf256bf8bb6b9af/An-Updated-Theoretical-and-Practical-Model-for-Promoting-Historical-Empathy.pdf
Huda, M. (2014). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran: Isu-isu Metodologis dan Pragmatis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Iru, L. & Arihi, L.O.S. (2012). Analisis Penerapan Pendekatan, Metode, Strategi, dan Model-model Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Presindo.
Inez, Susan M. (2017). How to Make Connections Between a Text and Your World. Tersedia pada laman https://www.kibin.com/essay-writingblog/how-to-make-connections-between-a-text-and-your-world/. Diakses pada tanggal 08 Oktober 2024.
Nokes, D.J. (2019). Teaching History, Learning Citizenship: Tools for Civic Engagement. New York: Teachers College Press.
Nugroho, D.S. (2019). Pengembangan Media Audio Visual Jenis Film Pendek dalam Meningkatkan Empati dan Hasil Belajar Sejarah Siswa Kelas XI IPS 1 di SMA Negeri Balung Menggunakan Model ASSURE. (Skripsi). Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Program Studi Pendidikan Sejarah, Universitas Jember, Jember.
Oktavianti, R. O., & Aisiah. (2019). Kualitas Persiapan (Perencanaan) Metode Pembelajaran Bermain Peran untuk Melatih Empati Sejarah Peserta Didik. Jurnal Halaqah, 1(3): 209–223.
Parhamah, W.P. (2023). Pengembangan Video Pembelajaran Berbasis Aplikasi Capcut Pada Materi Bandung Lautan Api Untuk Meningkatkan Historical Empathy Peserta Didik di Kelas XI MAN 2 Bandar Lampung. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Program Studi Pendidikan Sejarah, Universitas Lampung, Bandar Lampung.
Ramadani, S., & Aisiah. (2021). Pengembangan Instrumen Penilaian Empati Sejarah Peserta Didik SMA Berdasarkan Video Pembelajaran. Jurnal Kronologi, 3(3): 258–271.
Santosa, Y.B.P. (2017). Problematika Dalam Pelaksanaan Pendidikan Sejarah di Sekolah Menengah Atas Kota Depok. Jurnal Candrasangkala, 3(1): 30⎼36. https://dx.doi.org/10.30870/candrasangkala.v3i1.2885
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Susanto, H. (2014). Seputar Pembelajaran Sejarah (Isu, Gagasan dan Strategi Pembelajaran). Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Tricahyono, D. (2022). Pengembangan Peta Digital Candi Hindu-Buddha dengan Pendekatan Konstruktivisme untuk Meningkatkan Empati Sejarah Peserta Didik MAN 2 Tulungagung. Tesis. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Program Studi Magister Pendidikan Sejarah, Universitas Sebelas Maret, Surakarta.
Undang-undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003. Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Lembaga Informasi Nasional.
Utami, I.W.P. (2019). Teaching Historical Empathy Through Reflective Learning. Paramita: Historical Studies Journal, 29(1): 1–9. https://doi.org/10.15294/paramita.v29i1.11479
Wibowo, T.U.S.H., Sariyatun, & Djono. (2018). Pengembangan Model Pembelajaran Sejarah Berbasis Keunikan Toponimi Kawasan Banten Lama Untuk Meningkatkan Historical Empathy Siswa SMA Negeri di Kota Serang. Historika, 21(1): 1–14. https://doi.org/10.20961/historika.v21i1.29500
Widiadi, Aditya Nugroho., dkk. (2022). Merdeka Berpikir Sejarah: Alternatif Strategi Implementasi Keterampilan Berpikir Sejarah Dalam Penerapan Kurikulum Merdeka. Sejarah dan Budaya, 16: 235⎼247.

Downloads

Published

2025-11-18

How to Cite

Astuti, D. A., Tubagus Umar Syarif Hadi Wibowo, & Ana Nurhasanah. (2025). The Effect of Role Playing Learning Model on Students Historical Empathy at SMA Negeri 1 Bayah: Pengaruh Model Pembelajaran Role Playing terhadap Empati Sejarah Siswa di SMA Negeri 1 Bayah. Santhet (Jurnal Sejarah Pendidikan Dan Humaniora), 9(6), 2265–2275. https://doi.org/10.36526/santhet.v9i6.5299