The Effect of Role Playing Learning Model on Students Historical Empathy at SMA Negeri 1 Bayah
Pengaruh Model Pembelajaran Role Playing terhadap Empati Sejarah Siswa di SMA Negeri 1 Bayah
DOI:
https://doi.org/10.36526/santhet.v9i6.5299Keywords:
Model Pembelajaran, Role Playing, Empati Sejarah, SMAAbstract
This study aims to determine the effect of role playing learning model on historical empathy of class XI SMA Negeri 1 Bayah students. The method used was quasi experiment with non equivalent control group design. The research sample consisted of XI-4 (experimental) and XI-6 (control) classes. Data were collected through pre test and post test using historical empathy questionnaire. The results of the independent sample t-test showed a significant difference between the experimental and control groups (p = 0.042), which means that the role playing model is effective in increasing students' historical empathy.
References
Aisiah. (2018). Model Pembelajaran Historical Empathy untuk Penguatan Pendidikan Karakter Kurikulum 2013 Revisi 2017. Prosiding Seminar Nasional “Dinamika dan Implementasi Kurikulum 2013 di Tahun 2018”, 108-134. Padang: Program Studi Pendidikan Sejarah, STKIP PGRI Sumatera Barat.
Agung, L. & Wahyuni, S. (2013). Perencanaan Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Ombak.
Basri, M. & Lestari, N.I. (2019). Strategi Pembelajaran Sejarah. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Davis, O.L., dkk. (2001). Historical Empathy and Perspective Taking in the Social Studies. New York: Rowman & Littlefield Publishers, Inc.
Dokolamo, H. (2022). Implementasi Metode Role Playing Dalam Pembelajaran Sejarah. Lani: Kajian Ilmu Sejarah dan Budaya, 3(1): 14⎼33. https://doi.org/10.30598/Lanivol3iss1page13-34
Endacott, Jason & Brooks, Sarah. (2013). An Update Theoretical and Practical Model for Promoting Historical Empathy. Social Studies Research and Practice, 8(1): 41⎼58. https://www.researchgate.net/profile/Jason-Endacott/publication/270285762_An_Updated_Theoretical_and_Practical_Model_for_Promoting_Historical_Empathy/links/54a704220cf256bf8bb6b9af/An-Updated-Theoretical-and-Practical-Model-for-Promoting-Historical-Empathy.pdf
Huda, M. (2014). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran: Isu-isu Metodologis dan Pragmatis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Iru, L. & Arihi, L.O.S. (2012). Analisis Penerapan Pendekatan, Metode, Strategi, dan Model-model Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Presindo.
Inez, Susan M. (2017). How to Make Connections Between a Text and Your World. Tersedia pada laman https://www.kibin.com/essay-writingblog/how-to-make-connections-between-a-text-and-your-world/. Diakses pada tanggal 08 Oktober 2024.
Nokes, D.J. (2019). Teaching History, Learning Citizenship: Tools for Civic Engagement. New York: Teachers College Press.
Nugroho, D.S. (2019). Pengembangan Media Audio Visual Jenis Film Pendek dalam Meningkatkan Empati dan Hasil Belajar Sejarah Siswa Kelas XI IPS 1 di SMA Negeri Balung Menggunakan Model ASSURE. (Skripsi). Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Program Studi Pendidikan Sejarah, Universitas Jember, Jember.
Oktavianti, R. O., & Aisiah. (2019). Kualitas Persiapan (Perencanaan) Metode Pembelajaran Bermain Peran untuk Melatih Empati Sejarah Peserta Didik. Jurnal Halaqah, 1(3): 209–223.
Parhamah, W.P. (2023). Pengembangan Video Pembelajaran Berbasis Aplikasi Capcut Pada Materi Bandung Lautan Api Untuk Meningkatkan Historical Empathy Peserta Didik di Kelas XI MAN 2 Bandar Lampung. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Program Studi Pendidikan Sejarah, Universitas Lampung, Bandar Lampung.
Ramadani, S., & Aisiah. (2021). Pengembangan Instrumen Penilaian Empati Sejarah Peserta Didik SMA Berdasarkan Video Pembelajaran. Jurnal Kronologi, 3(3): 258–271.
Santosa, Y.B.P. (2017). Problematika Dalam Pelaksanaan Pendidikan Sejarah di Sekolah Menengah Atas Kota Depok. Jurnal Candrasangkala, 3(1): 30⎼36. https://dx.doi.org/10.30870/candrasangkala.v3i1.2885
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Susanto, H. (2014). Seputar Pembelajaran Sejarah (Isu, Gagasan dan Strategi Pembelajaran). Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Tricahyono, D. (2022). Pengembangan Peta Digital Candi Hindu-Buddha dengan Pendekatan Konstruktivisme untuk Meningkatkan Empati Sejarah Peserta Didik MAN 2 Tulungagung. Tesis. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Program Studi Magister Pendidikan Sejarah, Universitas Sebelas Maret, Surakarta.
Undang-undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003. Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Lembaga Informasi Nasional.
Utami, I.W.P. (2019). Teaching Historical Empathy Through Reflective Learning. Paramita: Historical Studies Journal, 29(1): 1–9. https://doi.org/10.15294/paramita.v29i1.11479
Wibowo, T.U.S.H., Sariyatun, & Djono. (2018). Pengembangan Model Pembelajaran Sejarah Berbasis Keunikan Toponimi Kawasan Banten Lama Untuk Meningkatkan Historical Empathy Siswa SMA Negeri di Kota Serang. Historika, 21(1): 1–14. https://doi.org/10.20961/historika.v21i1.29500
Widiadi, Aditya Nugroho., dkk. (2022). Merdeka Berpikir Sejarah: Alternatif Strategi Implementasi Keterampilan Berpikir Sejarah Dalam Penerapan Kurikulum Merdeka. Sejarah dan Budaya, 16: 235⎼247.





















