SOCIAL STUDIES TEACHERS' STRATEGIES IN FOSTERING STUDENTS' SOCIAL ATTITUDES AT SDN 81 TERNATE CITY
STRATEGI GURU MATA PELAJARAN IPS DALAM MENUMBUHKAN SIKAP SOSIAL SISWA DI SDN 81 KOTA TERNATE
Keywords:
teacher strategies, social studies, social attitudes, learning, SDN 81 Ternate City
Abstract
This study aims to identify and analyze the strategies implemented by social studies teachers in fostering students' social attitudes at SDN 81 Ternate City. This study uses a qualitative approach with a descriptive method. Data were obtained through observation, interviews, and documentation of social studies teachers, students, and other related parties at the school. The results of the study indicate that social studies teachers at SDN 81 Ternate City use various strategies to foster students' social attitudes, including through group discussion approaches, case studies, educational games, and giving assignments that prioritize cooperation. In addition, the application of social values in learning activities is also an important factor in instilling social attitudes among students. This study concludes that the active role of teachers in designing learning that involves social interaction between students is very influential in forming positive social attitudes. Therefore, it is hoped that teachers can continue to develop more creative and innovative strategies in building students' social attitudes in the future.References
Arifin, M. (2011). Pendidikan dan Pengajaran IPS. Jakarta: PT. Indeks.
Baharuddin, D. (2014). Pengelolaan Kelas dan Pembelajaran IPS. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Damayanti, R. (2013). Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Gunarso, A. (2013). Strategi Pembelajaran IPS yang Efektif. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Hamid, A., & Hidayati, S. (2014). Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Kamaruddin, A. (2012). Pendidikan IPS untuk Anak Usia Dini. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Mulyasa, E. (2013). Manajemen Pendidikan Karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nasution, S. (2007). Filosofi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Prasetyo, B. (2012). Model Pembelajaran Berbasis Nilai Sosial di Sekolah Dasar. Jakarta: PT. Gramedia.
Rachmawati, E. (2014). Pendekatan Pembelajaran IPS untuk Meningkatkan Karakter Siswa. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Setiadi, B. (2016). Penerapan Pembelajaran Aktif dalam Pendidikan IPS. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Tamrin, M. (2012). Inovasi Pembelajaran untuk Meningkatkan Karakter Sosial Siswa. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Tanjung, A. (2013). Pendidikan IPS di Sekolah Dasar: Teori dan Praktik. Jakarta: Kencana.
Wijayanti, D. (2015). Pengembangan Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Yamin, M. (2010). Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Yulianto, A. (2014). Strategi Pembelajaran IPS Berbasis Nilai Sosial. Yogyakarta: Alfabeta.
Zainuddin, M. (2017). Pendidikan Sosial dan Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Baharuddin, D. (2014). Pengelolaan Kelas dan Pembelajaran IPS. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Damayanti, R. (2013). Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Gunarso, A. (2013). Strategi Pembelajaran IPS yang Efektif. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Hamid, A., & Hidayati, S. (2014). Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Kamaruddin, A. (2012). Pendidikan IPS untuk Anak Usia Dini. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Mulyasa, E. (2013). Manajemen Pendidikan Karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nasution, S. (2007). Filosofi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Prasetyo, B. (2012). Model Pembelajaran Berbasis Nilai Sosial di Sekolah Dasar. Jakarta: PT. Gramedia.
Rachmawati, E. (2014). Pendekatan Pembelajaran IPS untuk Meningkatkan Karakter Siswa. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Setiadi, B. (2016). Penerapan Pembelajaran Aktif dalam Pendidikan IPS. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Tamrin, M. (2012). Inovasi Pembelajaran untuk Meningkatkan Karakter Sosial Siswa. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Tanjung, A. (2013). Pendidikan IPS di Sekolah Dasar: Teori dan Praktik. Jakarta: Kencana.
Wijayanti, D. (2015). Pengembangan Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Yamin, M. (2010). Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Yulianto, A. (2014). Strategi Pembelajaran IPS Berbasis Nilai Sosial. Yogyakarta: Alfabeta.
Zainuddin, M. (2017). Pendidikan Sosial dan Strategi Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Published
2025-05-02
How to Cite
Amir Rifin, Rustam Hasim, & Mohtar Kamisi. (2025). SOCIAL STUDIES TEACHERS’ STRATEGIES IN FOSTERING STUDENTS’ SOCIAL ATTITUDES AT SDN 81 TERNATE CITY: STRATEGI GURU MATA PELAJARAN IPS DALAM MENUMBUHKAN SIKAP SOSIAL SISWA DI SDN 81 KOTA TERNATE. Santhet (Jurnal Sejarah Pendidikan Dan Humaniora), 9(2), 593-599. https://doi.org/10.36526/santhet.v9i2.5172
Section
Artikel