IMPLEMENTATION OF SCIENTIFIC APPROACH IN SOCIAL STUDIES SUBJECTS AT SD NEGERI 56 KOTA TERNATE
IMPLEMENTASI PENDEKATAN SAINTIFIK PADA MATA PELAJARAN IPS DI SD NEGERI 56 KOTA TERNATE
Abstract
This study aims to analyze the implementation of the scientific approach in Social Studies (IPS) subjects at SD Negeri 56 Ternate City. The scientific approach, which includes the stages of observing, asking, collecting data, associating, and communicating, is expected to improve students' understanding of IPS material and improve critical and creative thinking skills. This study uses a qualitative method with a case study approach, involving observation, interviews, and documentation as data collection techniques. The results of the study indicate that the implementation of the scientific approach in IPS learning at SD Negeri 56 Ternate City went quite well, although there were several challenges, such as limited time and supporting facilities and infrastructure. However, this approach has been proven to stimulate students' interest and active participation in the learning process, and has a positive impact on their learning outcomes. Based on these findings, it is recommended that teachers optimize the use of the scientific approach by paying attention to the availability of adequate facilities and time to support the success of the learning process.
References
Budiyono, Y. (2019). Inovasi Pembelajaran IPS untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis. Surabaya: Airlangga University Press.
Cahyani, D. (2020). Metode Pembelajaran Aktif dalam Pendidikan IPS. Malang: UB Press.
Darsono, D. (2018). Pengembangan Pembelajaran Berbasis Saintifik di SD. Jakarta: Kencana.
Erna, H. (2016). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar. Bandung: CV. Pustaka Setia.
Fitria, M. (2015). Inovasi Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar: Teori dan Aplikasi. Surabaya: Pustaka Raya.
Gunawan, I. (2018). Strategi Pembelajaran IPS di SD. Jakarta: Prenadamedia Group.
Harto, A. (2017). Pendidikan IPS di Sekolah Dasar: Metode dan Implementasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Iqbal, A. (2018). Kreativitas dalam Pembelajaran IPS dengan Pendekatan Saintifik. Jakarta: Kencana.
Jannah, M. (2015). Pendekatan Saintifik pada Pembelajaran Sejarah di SD. Yogyakarta: Andi.
Kartika, N. (2019). Pengembangan Pembelajaran Aktif pada IPS di Sekolah Dasar. Jakarta: Penerbit Bumi Aksara.
Lestari, E. (2018). Pendidikan Berbasis Pendekatan Saintifik di SD. Malang: UB Press.
Mulyadi, R. (2017). Pembelajaran IPS: Menerapkan Pendekatan Saintifik. Jakarta: Pustaka Pelajar.
Ningsih, T. (2015). Metode Pembelajaran Saintifik pada Mata Pelajaran IPS di SD. Bandung: Alfabeta.
Oktorina, A. (2020). Pemanfaatan Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran Sosial di SD. Yogyakarta: Gava Media.
Purnama, Y. (2016). Strategi Pengajaran IPS Berbasis Pendekatan Saintifik. Yogyakarta: Pustaka Setia.
Qudsi, M. (2017). Metode Pembelajaran Saintifik untuk Meningkatkan Aktivitas Siswa dalam IPS. Jakarta: Pustaka Pelajar.
Ramdhani, N. (2016). Pendidikan Berbasis Pendekatan Saintifik pada Mata Pelajaran IPS di SD. Yogyakarta: Andi.
Sari, E. (2017). Pembelajaran IPS dengan Pendekatan Saintifik di Sekolah Dasar. Jakarta: Salemba Empat.
Trisna, D. (2020). Pendekatan Saintifik dalam Pendidikan IPS di Sekolah Dasar. Bandung: Rosdakarya.
Taufik, M. (2016). Strategi Implementasi Pendekatan Saintifik pada Mata Pelajaran IPS di SD. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Utami, R. (2019). Pendekatan Saintifik pada Pembelajaran IPS: Teori, Konsep, dan Praktik. Malang: UB Press.