Utilization Of Canva Application As A Learning Media For Class Xi History At Man 1 Banjarmasin
Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Sejarah Kelas XI Di Man 1 Banjarmasin
Abstract
The rapid development of technology has brought changes in various sectors of people's lives. One of them is in the education sector. Canva is an online design application, which provides a variety of graphic designs consisting of; presentations, posters, pamphlets, graphics, banners, photo editing and Facebook covers. The purpose of this study is to describe History learning at MAN 1 Banjarmasin, the use of the Canva application as a learning media for History class XI MAN 1 Banjarmasin This study uses a qualitative descriptive method. Data collection techniques use observation, interviews, and documentation. Data sources are taken purposively and snowball. In testing the validity of the data in this study using triangulation techniques. The stages in analyzing data are by reducing data, presenting data and drawing conclusions. The results of the study show that history learning activities using the Canva application by history teachers begin with planning to create lesson plans in accordance with the 2013 curriculum, in the implementation of learning using this Canva application can increase students' creativity in designing to support history learning. The conclusion of the study shows that the application of the Canva application in history learning media by teachers has produced. The use of the Canva application runs effectively and smoothly according to the teacher's instructions. The results show the benefits obtained from the use of the Canva application, the application as a practical learning media increases student creativity, in creating graphic designs. Benefits for teachers help create student projects to create works. Helping teachers to create graphic designs
References
Diah Erna Triningsih. (2021). Penerapan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Kemampuan Menyajikan Teks Tanggapan Kritis Melalui Pembelajaran Berbasis Proyek . CENDEKIA, 128-144.
Faturrahman, Muhammad. 2015. Paradigma Pembelajaran Kurikulum 2013: Strategi Alternatif Pembelajaran di Era Global. Yogyakarta: Kalimedia.
Gandana, G. (2019). Literasi ICT & Media Pendidikan dalam Perspektif Pendidikan Anak Usia Dini. Tasikmalaya: Ksatria Siliwangi.
Garis Pelangi. (2020), Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Jenjang SMA/MA. Jurnal Sasindo Unpam.
Gilang AR, Meilan A. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Canva sebagai Media Pembelajaran Masa Kini.
IGDE Widja. (1989). Pengantar Ilmu Sejrah : Sejarah Dalam Perspektif Pendidikan. Semarang Muh Faisal, H. N. (2020). Peningkatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar dalam Mengembangkan Bahan Ajar Digital di Kabupaten Gowa. Jurnal Publikasi Pendidikan Vol.10, No. 2, Oktober 2020, 10, 76.
Muhammad Sholeh, dkk, “Penggunaan Aplikasi Canva Untuk Membuat Konten Gambar Pada Media Sosial Sebagai Upaya Mempromosikan Hasil Produk UMKM”, Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, Vol. 4, No. 1, 2020,
Muhammad Yusuf Salam dan Adam Mudinillah, “Canva Application Development for Distance Learning on Arabic Language Learning in MTs Thawalib Tanjung Limau Tanah Datar”, Jurnal Teknologi Pendidikan, Vol. 23, No. 2, 2021,
Omar Hamalik.2005. Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Bandung: Bumi Aksara.
Rahmayanti, D., & Jaya, P. (2020). Pengaruh Penerapan Media Pembelajaran Canva dengan Pendekatan Saintifik Terhadap Hasil Belajar dasar Listrik dan Elektronika. Jurnal 419 Vocational
Resmini, S., Satriani, I., & Rafi, M. (2021). Pelatihan penggunaan aplikasi canva sebagai media pembuatan bahan ajar dalam pembelajaran bahasa inggris. Abdimas Siliwangi, 4(2), 335-343.
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Susanto, Heri. 2014. Seputar Pembelajaran Sejarah: Isu, Gagasan dan Strategi dalam Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Syafrianto, (2022), “Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Untuk meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam.
Wulandari, Tri dan Adam Mudinillah, Efektivitas Penggunaan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran IPA MI/SD, (Jurnal Jumia Onugiri, Vol.2, No.1: 2002).