Implementation of Academic Quality Management Through the PDCA Cycle at SD Negeri Pringapus 02 Semarang Regency

Authors

  • Jaya Yanti Nur Istiqomah Universitas PGRI Semarang
  • Maryanto Universitas PGRI Semarang
  • Ghufron Abdullah Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v14i3.6108

Keywords:

Academic Quality Management, PDCA cycle, Merdeka Curriculum, School Leadership, Primary Education

Abstract

This study explores the implementation of academic quality management at SD Negeri Pringapus 02, Pringapus District, Semarang Regency, using a qualitative case study approach. Data were collected through interviews, observation, and documentation with principals, teachers, committees, and supervisors. The findings show that quality management is applied consistently through the PDCA (Plan–Do–Check–Action) cycle. Planning is conducted in annual meetings involving stakeholders to design programs on teacher recruitment, curriculum evaluation, student admission, and infrastructure development. Implementation includes the Merdeka Curriculum, balanced teacher–student ratio, extracurricular and co-curricular activities, and continuous improvement of facilities. Monitoring is carried out through academic supervision by the principal, while corrective actions include coaching, in-house training, workshops, and teacher professional development. The study concludes that PDCA enhances teacher competence, school performance, and student achievement. It emphasizes participatory leadership and a quality-oriented culture while recommending future studies across diverse school contexts.

References

Aliyyah, R. R. (2021). Evaluasi pembelajaran: Sebagai upaya meningkatkan mutu pendidikan. Bandung: Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati.

Amrazi, Z. (2023). Perubahan kurikulum secara mandiri dan fleksibilitas guru dalam pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar, 14(2), 210–220.

Astuti, R. P. (2023). Peran kepala sekolah sebagai manajer dalam menyelesaikan masalah mutu pendidikan di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pati. Jurnal Ilmu PGSD STKIP Subang, 9(2). https://journal.stkipsubang.ac.id/index.php/didaktik/article/view/1039m

Aziz, A. (2024). Manajemen strategi dalam meningkatkan mutu pendidikan di SD Islam Sabilina Kota Bekasi (Tesis). Magister Manajemen Pendidikan Islam, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Badan Nasional Standar Pendidikan (BNSP). (2021). Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Sinar Grafika.

Cahyo, B. U. (2018). Manajemen pembelajaran. Semarang: UNNES Press.

Candra, R. (2023). Pelatihan penyusunan modul ajar dalam implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal Inovasi Pendidikan, 7(3), 240–250.

Depdiknas. (2020). Manajemen peningkatan mutu berbasis sekolah. Jakarta: Depdiknas.

Fattah, N. (2018). Landasan manajemen pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Hadliroh, Maryanto, & Miyono, N. (2024). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu akademik di SMP N 1 Kajen Kabupaten Pekalongan. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 10(1). https://journal.stkipsubang.ac.id/index.php/didaktik/article/view/2612

Hasibuan, M. S. P. (2022). Manajemen sumber daya manusia. Jakarta: Bumi Aksara.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2022). Permendikbudristek Nomor 5 Tahun 2022 tentang Standar Kompetensi Lulusan pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah. Jakarta: Kemdikbud RI.

Mulyasa, E. (2022). Kurikulum berbasis kompetensi: Konsep, karakteristik, dan implementasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mulyasa, E. (2022). Manajemen berbasis sekolah: Konsep, strategi, dan implementasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Murdiyanto, E. (2020). Metode penelitian kualitatif (teori dan aplikasi disertai contoh proposal). Yogyakarta: UPN “Veteran” Press.

Mutohar, P. M. (2020). Manajemen mutu sekolah: Strategi peningkatan mutu dan daya saing lembaga pendidikan Islam. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Pratiwi, S. A. K., Miyono, & Prayito. (2024). Manajemen mutu akademik SD Negeri Sudirman Kecamatan Ambarawa Kabupaten Semarang (Tesis). Program Pascasarjana Manajemen Pendidikan, Universitas PGRI Semarang.

Purnama, L. (2022). Strategic marketing plan. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Purnomo, H., Murniati, N. A. N., & Miyono, N. (2022). Manajemen mutu akademik SD Negeri Wonoyoso. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 5(1). https://eprints3.upgris.ac.id/id/eprint/4543/1/SUCI%20ANGGA%20KURNIA%20PRATIWI_NPM%2022510016.pdf

Roosinda, F. W., & dkk. (2021). Metode penelitian kualitatif. Jakarta: Zahir Publishing.

Rohman, M., & Amri, S. (2022). Manajemen pendidikan. Jakarta: PT Prestasi Pustakarya.

Sallis, E. (2021). Total quality management in education: Manajemen mutu pendidikan. Yogyakarta.

Sopamena, P., & Kaliky, S. (2020). Peta kompetensi guru dan mutu pendidikan Maluku. Ambon: LP2M IAIN Ambon.

Sugiyono. (2020). Metode penelitian kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Syafaruddin. (2022). Manajemen mutu terpadu dalam pendidikan. Jakarta: PT Grasindo.

Syukri, M., & Alfattah, M. R. (2024). Konsep mutu, mutu sekolah, mutu lembaga pendidikan sekolah. Journal on Education, 6(2). http://jonedu.org/index.php/joe

Tjalla, A. (2022). Potret mutu pendidikan Indonesia ditinjau dari hasil-hasil studi internasional. https://repository.ut.ac.id/2609/1/fkip201047.pdf

Trianto. (2021). Pengantar penelitian pendidikan bagi pengembangan profesi pendidikan dan tenaga kependidikan. Jakarta: Kencana.

Utami, A., Murniati, N. A. N., & Abdullah, G. (2022). Manajemen mutu akademik di Madrasah Ibtidaiyah Arrosyad Kecamatan Bergas Kabupaten Semarang. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 5(2). https://jurnal.umk.ac.id/index.php/JKP/article/view/8001

Vincent, G. (2021). Total quality management. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Zaini, M. (2020). Penguatan manajemen pengelolaan mutu akademik pendidikan dasar dan menengah di masa pandemi Covid-19. Jurnal Keguruan dan Pendidikan Islam, 2(1). https://journal.iaisambas.ac.id/index.php/TarbiyaIslamica/article/view/814

Downloads

Published

2025-08-31

How to Cite

Istiqomah, J. Y. N., Maryanto, & Abdullah, G. (2025). Implementation of Academic Quality Management Through the PDCA Cycle at SD Negeri Pringapus 02 Semarang Regency. SOSIOEDUKASI : JURNAL ILMIAH ILMU PENDIDIKAN DAN SOSIAL, 14(3), 1680–1687. https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v14i3.6108