PROFILE OF PEER INTERACTION IN CLASS XI AT SMAN 9 SIJUNJUNG

PROFIL INTERAKSI TEMAN SEBAYA PADA KELAS XI DI SMAN 9 SIJUNJUNG

Authors

  • Inatan Dwi Wulandari Program Studi Bimbingan Dan Konseling Fakultas Ilmu Sosial Dan Humaniora Universitas PGRI Sumatera Barat
  • Zulkifli Program Studi Bimbingan Dan Konseling Fakultas Ilmu Sosial Dan Humaniora Universitas PGRI Sumatera Barat
  • Rici Kardo Program Studi Bimbingan Dan Konseling Fakultas Ilmu Sosial Dan Humaniora Universitas PGRI Sumatera Barat

DOI:

https://doi.org/10.36526/santhet.v10i1.6122

Keywords:

INTERACTION PROFILE, PEER, Sijunjung

Abstract

This research is motivated by the lack of ability to interact between peers. The purpose of this study is to describe the profile of peer interaction as seen from: 1) Imitation factors. 2) Suggestion factors. 3) Identification factors. 4) The sympathy factor. This research is a type of quantitative descriptive research. The population in this study is 103 students. The sample of this study amounted to 103 students. Sampling uses the total sampling technique. The instrument used was in the form of a questionnaire, and analyzed using the percentage technique.

References

Basalamah, N. P. A., Hulukati, W., & Idris, I. (2022). PENGARUH KONSELING KELOMPOK TEKNIK ANALISIS TRANSAKSIONAL TERHADAP INTERAKSI SOSIAL SISWA. 1(April), 1–11.

Dr. Pupu Saeful Rahmat, M. P. (2015). Perkembangan Peserta Didik.

Gradiana Guru, Abdullah Muis Kasim, & Gustav Gisela Nuwa. (2024). Hubungan Teman Sebaya Terhadap Perilaku Menyimpang Siswa di SMP Bang Saller Liwubao Kecamatan Hewokloang. Guruku: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(2), 161–178. https://doi.org/10.59061/guruku.v2i2.655

JASMINE, K. (2014). RELASI TEMAN SEBAYA ANAK USIA SEKOLAH DASAR. Penambahan Natrium Benzoat Dan Kalium Sorbat (Antiinversi) Dan Kecepatan Pengadukan Sebagai Upaya Penghambatan Reaksi Inversi Pada Nira Tebu, 51–73.

Latpate, R., Kshirsagar, J., Kumar Gupta, V., & Chandra, G. (2021). Pengaruh Teman Sebaya Terhadap Konsep diri Siswa Kelas VIII di MTSN Lembah Gumanti Kabupaten Solok. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 37–53. https://doi.org/10.1007/978-981-16-0622-9_3

Mariani, I., Zulkifli, & Mulyani, R. R. (2023). Pengaruh Peran Teman Sebaya Terhadap Kemandirian Belajar Peserta Didik Di Kelas XII IPS SMA Negeri 3 Pariaman Ika. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(2), 775–780. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/download/12938/9839

Mar’ussifa Rizki, R., Ramdani, A., & Zulkifli, L. (2024). Pengaruh Metode Tutor Teman Sebaya Berbantuan Media Brosur Terhadap Pemahaman Konsep Dan Sikap Ilmiah Siswa Pada Materi Ekosistem. Journal of Classroom Action Research, 6(4). http://jppipa.unram.ac.id/index.php/jcar/index

Nasution, N. C. (2018). Dukungan Teman Sebaya Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar. Al-Hikmah, 12(2), 159–174. https://doi.org/10.24260/al-hikmah.v12i2.1135

Nurulita Imansari, U. K. (2023). Buku Ajar Metodologi Penelitian Untuk Pendidikan kejuruan (Issue 85).

Ruaidah, N. H. Z. (2023). Pengaruh Teman Sebaya Terhadap Psikososial Remaja. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 2(2), 146–152.

Saefudin, A., & Nurizzati, Y. (2018). Pengaruh Gaya Belajar Siswa Dan Pergaulan Teman Sebaya Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Kelas Viii Di Smp Negeri 1 Mundu Kabupaten Cirebon. Edueksos : Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 7(1), 1–16. https://doi.org/10.24235/edueksos.v7i1.3110

Sanaky, M. M. (2021). Analisis Faktor-faktor Keterlambatan pada Proyek Pembangunan Gedung Asrama Man 1 Tulehu Maluku Tengah. Jurnal Simetrik, 11(1), 432–439. https://doi.org/10.31959/js.v11i1.615

Sepya, N., & Zaini, A. (2021a). Profil Peserta Didik Interaksi Teman Sebaya pada di Kelas XI SMA PGRI 4 Padang. Jurnal Counseling Care, 5(2), 8–14. http://ejournal.stkip-pgri-sumbar.ac.id/index.php/counseling

Sepya, N., & Zaini, A. (2021b). Wira Solina-Profil interaksi Teman Sebaya. Jurnal Counseling Care, 5(2), 8–14.

Simarmata dan Karo. (2018). Pengaruh Teman Sebaya terhadap Perilaku Menyimpang Siswa Kelas X Smk Swasta Satria Binjai Tahun Pelajaran 2017/2018. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 3(1), 63–72.

Suhaida, P., & Mardison, S. (2021). Pengaruh Teman Sebaya Terhadap Konsep Diri Siswa Kelas VIII di MTsN Lembah Gumanti Kabupaten Solok Putri. Advanced Sampling Methods, 37–53. https://doi.org/10.1007/978-981-16-0622-9_3

Supriyadi, E., Sofiana, M., & Agoestyowati, R. (2022). CBIS-based information system strategy analysis in order to improve service quality at the serdang post office using SWOT ( case study of serdang post office ). Journal of Information System, Informatics and Computing, 6(2), 479. https://doi.org/10.52362/jisicom.v6i2.961

Suwanto, I., Mayasari, D., & Dhari, N. W. (2021). Analisis Peran Teman Sebaya dalam Pengambilan Keputusan Karier. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 11(2), 168. https://doi.org/10.25273/counsellia.v11i2.10101

Wibowo, R. A., & Kurniawan, A. A. (2020). Analisis Korelasi Dalam Penentuan Arah Antar Faktor Pada Pelayanan Angkutan Umum Di Kota Magelang. Theta Omega : Journal of Electrical Engineering, Computer and Information Technology, 1(2), 45–50.

Ziyana, S. (2024). Hubungan Interaksi Teman Sebaya Dengan Motivasi Belajar Siswa Disabilitas Intelektual Ringan dalam Pembelajaran IPAS. 3–3.

Downloads

Published

2025-12-12

How to Cite

Inatan Dwi Wulandari, Zulkifli, & Rici Kardo. (2025). PROFILE OF PEER INTERACTION IN CLASS XI AT SMAN 9 SIJUNJUNG: PROFIL INTERAKSI TEMAN SEBAYA PADA KELAS XI DI SMAN 9 SIJUNJUNG. Santhet (Jurnal Sejarah Pendidikan Dan Humaniora), 10(1), 2543–2549. https://doi.org/10.36526/santhet.v10i1.6122