The Dynamics of Cultural Identity Through the Use of English in Surabaya Postgraduate Student Environment
Dinamika Identitas Budaya Melalui Penggunaan Bahasa Inggris Pada Lingkungan Mahasiswa Pascasarjana Surabaya
DOI:
https://doi.org/10.36526/santhet.v9i5.5452Keywords:
Cultural Identity, English, Postgraduate, Student, SurabayaAbstract
In an increasingly globalized higher education environment, students often face demands to demonstrate competence in English as a form of intellectual capability and professionalism. The use of English among graduate students not only serves as a means of communication, both in everyday life and academically, but also influences the way they form and negotiate cultural identities. Some students feel that the use of English gives them access to global networks and increases social prestige, but on the other hand, they also face a dilemma between maintaining local cultural expressions, so the use of English becomes a symbolic space where students' cultural identities are exchanged, negotiated, and sometimes contested. This study aims to find out how the use of English can shape the cultural identity of postgraduate students in Surabaya. This research is an interpretative qualitative research and was conducted at two universities in Surabaya, namely Airlangga University and Sepuluh November Institute of Technology. Data collection techniques used in this research are participatory observation, document study, and in-depth interviews. The data analysis technique used in this research is an interpretative approach and uses a thematic analysis model. The findings show that graduate students are not passive in accepting foreign cultural influences, but rather actively negotiate and shape their identities through language use.
References
Adisa, Vanesa. (2024). Bahasa Sebagai Jendela Dunia : Strategi Dalam Belajar Bahasa Asing. Yogyakarta : CAHAYA HARAPAN.
Ananda, Eliza Putri. (2023). Daya Minat Dalam Penggunaan Bahasa Inggris dan Pengaruhnya Terhadap Komunikasi Masyarakat Indonesia. HYPOTESIS : Multidisciplinary Journal of Social Sciences 172, Volume 01 Nomor 02 Juni 2023, Halaman 172-184.
Anggaira, Aria Septi. dkk. (2024). Sektor Bahasa dan Sastra Dalam Dinamika Perkembangan. Tulungagung : Akademia Pustaka.
Aryanti, Nurul. dkk. (2024). Optimalisasi Pembelajaran Bahasa Inggris Menyambut Indonesia Emas 2045. Tulungagung : Akademia Pustaka.
Aziz, Basyarul. (2025). Identitas budaya di Era Digital dalam “Globalisasi & Identitas Budaya”. Agam : Yayasan Tri Edukasi Ilmiah.
Bhabha, Homi. (1994). The Location of Culture. New York : Routledge.
Bulan, Deanty Rumandang. (2019). Bahasa Indonesia Sebagai Identitas Nasional Bangsa Indonesia. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Volume 3, Nomor 2, Juni 20a9, Halaman 23-29.
Butar, Chintya Winda Natalia Butar. Dkk. (2024). Eksplorasi Pentingnya Keterampilan Berbicara Bahasa Inggris dalam Konteks Bisnis Global: Implikasi bagi Kesuksesan Mahasiswadan Pertumbuhan Bisnis. Jurnal Ekonomika, Bisnis, dan Humaniora (JAKADARA)Vol. 3, No.1 April 2024.
Emiliasari, Raynesa Noor. Komajadi, e. (2019). Persepsi Mahasiswa Terhadap pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal MADINASIKA : Manajemen dan Keguruan, Volume I Nomor 1, Bulan Oktober, Tahun 2019, Halaman 35-42.
Erika. Dkk. (2025). Antropologi Kesehatan. Pasaman Barat : CV. AZKA PUSTAKA.
Gea, Antonius Atosokhi. (2005). Character Building IV : Relasi dengan Dunia. Jakarta : PT. Elex Media Komputindo.
Hamzah, Imam Faisal. Agoha, Charis. Silviani, Azolla. (2019). Membangun Identitas Sosial dalam Organisasi Mahasiswa Pascasarjana. Psycho Idea, Volume 17, Nomor 1, Halaman 32-41.
Handayani, Sri. (2016). Pentingnya Kemampuan Berbahasa Inggris Sebagai Dalam Menyongsong ASEAN Community 2015. Jurnal Profesi Pendidik : Ikatan Sarjanan Pendidikan Indonesia (ISPI) Jawa Tengah, Volume 3, Nomor 1, Mei 2016, Halaman 102-106.
Hartanto, Deni. Dkk. (2022). Representasi Penguatan Identitas Budaya pada Mahasiswa Melalui Pendidikan Sosial Budaya di STKIP Al Maksum Langkat. JBS (Jurnal Berbasis Sosial)P-ISSN.2723-0430Pendidikan IPS STKIP Al Maksum E-ISSN.2723-0449Vol 3, No 1, April 2022.
Haryono, Tri Joko Sri. (2016). Konstruksi Identitas Budaya Bawean. BioKultur, Vol.V/No.2/Juli-Desember 2016.
Haryono, Sinta Rizki. Putra, Dedi Kurnia Syah. (2017). Identitas Budaya Indonesia : Analisis Semiotika Roland Barthes Dalam Iklan Aqua Versi “Temukan Indonesiamu. Acta Diurna, Volume 13, Nomor 2, 2017.
Hidayat, Asep Yusuf. (2024). Estetika Rancage. Serang : A-Empat.
Kristianto, Andreas. (2022). Interkulturalitas Pondok Pesantren Waria Al-Fatah Yogyakarta dalam “BISA DENGAR SUARA SAYA? Ragam Perspektif Teologi Publik Atas Perubahan Dalam Gereja Sekolah Kristen, dan Masyarakat Indonesia”. Malang : LPPM Sekolah Tinggi Teologi Aletheia.
Maghfrioh, Nazilatul. (2022). Bahasa Indonesia Sebagai Alat Komunikasi Masyarakat Dalam Kehidupan Sehari-Hari. Komunikologi : Junal Ilmiah Ilmu Komuniakasi, Volume 19, Nomor 2, September 2022.
Mailani, Okarisma. Dkk. (2022). Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia. KAMPRET Journal, Volume 1, Nomor 2, Januari (2022), pp 01-10.
Mariska, Anggi. Kartikasari, Ratna Dewi. (2022). Variasi Bahasa Pada Mahasiswa Perantau di Lingkungan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Jakarta : Kajian Sosiolinguistik. Jurnal KOMPOSISI, Tahun 7, Nomor 1, Juni 2022, Halaman 9-14.
Megawati, Fika. (2016). Kesulitan Mahasiswa Dalam Mencapai Pembelajaran Bahasa Inggris Secara Efektif. JURNAL PEDAGOGIA ISSN 2089-3833Volume. 5, No. 2, Agustus 2016.
Mesuri,. (2025). Konsep Dasar Antropolinguistik dalam “ANTROPOLINGUISTIK”. Agam : Yayasan Tri Edukasi Ilmiah.
Mirnawati. Dkk. (2022). Penyuntingan Bahasa. Gorontalo : Ideas Publishing.
Mutiara, Tika. Agustina, Noni. (2019). Pembentukan Identitas Mahasiswa Prodi Pendidikan Bahasa Inggris. Universitas Esa Unggul : Laporan Penelitian Internal.
Nirwana. Dkk. (2024). Meningkatkan Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris Siswa Melalui Metode Simulasi Pada Siswa Kelas Tujuh SMPN 3 WERU. Santhet : Jurnal Sejarah, Pendidikan dan Humaniora, Volume 8, Nomor 2, Juli-November 2024, Halaman 2216-2221.
Pawestri, Ananda Galuh. (2019). Membangun Identitas Budaya Banyumasan melalui Dialek Ngapak di Media Sosial. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, Volume 19, Nomor 2, Oktober 2019, pp. 255 – 266.
Purnamasari S, Ayu. Hartono, Wia Jaya. (2023). Pentingnya Penggunaan Bahasa Indonesia di Perguruan Tnggi. Jotika Journal in Education, Vol. 2, No. 2, Februari 2023, Halaman 57-64.
Poluan, Eva Yoan. Dkk. (2024). Alih Kode Bahasa Melayu Manado di Kantor Camat Sario. Santhet : Jurnal Sejarah, Pendidikan dan Humaniora, Volume 8, Nomor 2, Juli-November 2024, Halaman 2640-2645.
Ratri, Lintang.2011. Cadar, Media, dan Identitas Perempuan Muslim. FORUM, Volume 39, Nomor 2, Tahun 2011.
Salamah. (2024). Teori Sastra. Pasaman Barat : CV. AZKA PUSTAKA.
Santoso, Budi. (2006). Bahasa dan Identitas Budaya. Sabda, Volume 1, Nomor 1, September 2006.
Selat, Maya I Ch. dkk. (2024). Interferensi Bahasa Melayu Menado Dalam Proses Pembelajaran Bahasa Jepang di SMA Negeri 2 Manado. Santhet : Jurnal Sejarah, Pendidikan dan Humaniora, Volume 8, Nomor 2, Juli-November 2024, Halaman 2178-2182.
Simbolon, Elisabeth Endang Permata. Dkk. (2025). Globalisasi dan Identitas: Mencari Keseimbangan Dalam Keragaman Budaya Indonesia. IJEDR: Indonesian Journal of Education and Development Research, Volume 3, Nomor 1, Januari 2025.
Siregar, Ummi Aisyah. Dkk. (2024). Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia.Jurnal Hata Poda, Volume 2, Nomor 2, (2023).
Thariq, Phoenna Ath. Dkk. (2020). Sosialisasi Pentingnya Menguasai Bahasa Inggris Bagi Mahasiswa. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Darma Bakti Teuku Umar, Vol 2, No 2 (2020) Juli-Desember.
Usman, A. Rani. (2009). Etnis Cina Perantauan di Aceh. Jakarta : Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Utami, Sri. (2018). Kulner Sebagai Identitas Budaya : Perspektif Komunikasi Lintas Budaya. Jurnal CoverAge, Volume 8, Nomor 2, Maret 2018.
Waluya, Bagja. (2004). Sosiologi : Menyelami Fenomena Sosial di Masyaralat Untuk Kelas XII Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah Program Ilmu Pengetahuan Sosial. Bandung : PT. Setia Purna Inves.
Wardhani, Baiq. Dkk. (2022). Masalah-Masalah Strategis dan Keamanaan Manusiawi di Pasifik Selatan. Surabaya : Airlangga University Press.
Yunus. Fadli, Shubhan. (2024). Pendidikan Antikorupsi. Indramayu : CV. Adanu Abimata.





















