Analysis Of Errors In The Use Of Sentences In Anecdote Texts Via Comic Strip Media Class X Students Of TSE (Tourism Services Enterprise) SMK Negeri 3 Balikpapan Academic Year 2023/2024

  • Kiftian Hady Prasetya Universitas Balikpapan
  • Enggar Kumalasari SMK Negeri 3 Balikpapan
  • Nurliani Maulida Universitas Balikpapan
  • Dhea Fitriana Ramadania Universitas Balikpapan
Keywords: Sentence Usage Errors, Anecdote text, Comic strip

Abstract

This research aims to determine the location of language errors in writing anecdote texts in the use of appropriate sentences. The method used in this research is descriptive qualitative. The technique for analyzing sentence usage errors is carried out by giving assignments in the form of written texts to class X ULW (Tourism), Then the researcher took 5 samples to identify errors in the text presented in the comic strip. After identifying them, the researcher provided a description and explanation regarding errors in the use of sentences in the comic strip. Based on the results of this research, it shows that there are errors in the use of sentences in comic strips, namely in writing foreign languages, using capital letters, using punctuation, writing in spelling vocabulary, and choosing the right words.

References

Agustin, P. D. (2023). Kartun dan Komik Strip untuk Mengajar Bahasa dan Kepekaan Lintas Budaya Mahasiswa BIPA dari Thailand. Ideas: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Budaya, 9(3), 965–976.
Depari, R. B. B., Harianja, P., Purba, C. A., & Prasetya, K. H. (2022). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Literasi Digital Pada Siswa SMP Budi Setia Pasca Pandemi Covid-19. Jurnal Basataka (JBT), 5(2), 439-449.
Gunawan, P. (2022). Pemanfaatan Komik Sebagai Media Pembelajaran Sejarah Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa. Kronik: Journal of History Education and Historiography, 6 (1), 39–44.
Hertiki, H. (2021). Analisis Kesalahan Penggunaan Kalimat melalui Media Komik pada Pemelajar BIPA Vietnam Tingkat Menengah. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 10 (1), 7–17.
Indriawati, P., Prasetya, K. H., Sinambela, S. M., & Taufan, I. S. (2022). Peran Guru dalam Mengembangkan Kompetensi Sosial pada Anak Usia Dini di TK Cempaka Balikpapan. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(03), 521-527.
Indriawati, P., Prasetya, K. H., Susilo, G., Sari, I. Y., & Hayuni, S. (2023). Pengembangan Profesionalisme Guru Dalam Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka Di SMK Negeri 3 Balikpapan. Jurnal Koulutus, 6(1).
Indrawati, P., Prasetya, K. H., Ristivani, I., & Restiawanawati, N. M. (2022). Peran Guru dalam Penggunaan Media Pembelajaran berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK). Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran: JPPP, 3(3), 225-234.
Kenwening, L. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Cerita Inspiratif Menggunakan Media Comic Strip pada Siswa Kelas IX G SMPN 26 Bandar Lampung. Journal Educational of Indonesia Language, 4 (1), 33–39.
Muzaki, H., & Darmawan, A. (2022). Analisis Kesalahan Berbahasa Lisan Pada Kanal Youtube Fouly. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 7 (1), 55–62.
Nurkholis, N. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Dalam Bahasa Arab. Al-Fathin: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 1 (01), 10–21.
Prasetya, K. H., Subakti, H., & Musdolifah, A. (2022). Pelanggaran Prinsip Kesantunan Berbahasa Peserta Didik terhadap Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1019-1027.
Prasetya, K. H., Subakti, H., & Septika, H. D. (2020). Pemertahanan Bahasa Dayak Kenyah di Kota Samarinda. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 3(3), 295-304.
Reza, M. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Film Pendek Terhadap Keterampilan Menulis Cerita Pendek Di Sma Negeri 1 Krueng Barona Jaya. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 4 (1).
Septiandari, D., & Khaerunnisa, K. (2023). Analisis Kebahasaan Pada Buku Teks Bahasa Indonesia Kelas X Kurikulum Merdeka. Seminar Nasional Sosial, Sains, Pendidikan, Humaniora (Senassdra), 2 (1), 410–415.
Septika, H. D., & Prasetya, K. H. (2020). Local Wisdom Folklore for Literary Learning in Elementary School. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(1), 13-24.
Septria, F., Agustina, A., & Manaf, N. A. (2018). Kesalahan Kalimat Bahasa Indonesia dalam Teks Anekdot Karya Siswa Kelas X SMAN 1 Gunung Talang Kabupaten Solok. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 5 (2), 109–116.
Siroj, M. B., & Wijayanti, Y. (2020). Written Language Error Analysis in Level 2B BIPA Students of Wisma Bahasa Yogyakarta. International Journal of Linguistics, Literature and Translation, 3 (3), 169–173.
Subakti, H., & Prasetya, K. H. (2020). Pengaruh Pemberian Reward and Punishment Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas Tinggi di Sekolah Dasar. Jurnal Basataka (JBT), 3(2), 106-117.
Subakti, H., & Prasetya, K. H. (2021). Analisis Pembelajaran Daring Bahasa Indonesia Melalui Pemberian Tugas Pada Siswa Kelas Tinggi SDN 024 Samarinda Utara. Jurnal Basataka (JBT), 4(1), 46-53.
Triyono, M. B., Mutohhar, F., Kholifah, N., Nurtanto, M., Subakti, H., & Prasetya, K. H. (2023). Examining the Mediating-Moderating Role of Entrepreneurial Orientation and Digital Competence on Entrepreneurial Intention in Vocational Education. Journal of Technical Education and Training, 15(1), 116-127.
Published
2023-11-14
How to Cite
PrasetyaK. H., KumalasariE., MaulidaN., & RamadaniaD. F. (2023). Analysis Of Errors In The Use Of Sentences In Anecdote Texts Via Comic Strip Media Class X Students Of TSE (Tourism Services Enterprise) SMK Negeri 3 Balikpapan Academic Year 2023/2024. Santhet (Jurnal Sejarah Pendidikan Dan Humaniora), 7(2), 824-831. https://doi.org/10.36526/santhet.v8i1.3195