Analysis Of Language Errors At The Morphological Level In Anecdote Text Writing Of Class X Students MP (Marketing Management) Of SMK Negeri 3 Balikpapan Academic Year 2023/2024
Abstract
The purpose of this study was to determine the location of language errors in writing students' anecdotal texts, especially at the morphological level. The method used in this study is qualitative descriptive. The data collection technique used in this study was by giving assignments in the form of written text to class X MP (Marketing Management) students. The analysis in this study is by utilizing tables so that the analysis is more systematic and neat. The results showed that there are some students who still make mistakes in language, especially at the morphological level, which focuses on the removal of affixes, sounds that should not be melted, melting sounds that should not be melted, morpheme replacement, improper use of basic words, and improper repetition of words.
References
Astuti, S. P. (2020). Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Fonologi dan Morfologi pada Penulisan Teks Eksplanasi Siswa Kelas VIII SMP PGRI 4 Cimahi. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3 (1), 21–30.
Depari, R. B. B., Harianja, P., Purba, C. A., & Prasetya, K. H. (2022). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Literasi Digital Pada Siswa SMP Budi Setia Pasca Pandemi Covid-19. Jurnal Basataka (JBT), 5(2), 439-449.
Elshanti, A. H., Ningsih, T. W. R., & Ayesa, A. (2022). Pemahaman Mahasiswa terhadap Proses Morfologis Komposisi dan Afiksasi. Jurnal Cakrawala Mandarin, 6 (2), 26–37.
Indriawati, P., Prasetya, K. H., Susilo, G., Sari, I. Y., & Hayuni, S. (2023). Pengembangan Profesionalisme Guru Dalam Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka Di SMK Negeri 3 Balikpapan. Jurnal Koulutus, 6(1).
Indrawati, P., Prasetya, K. H., Ristivani, I., & Restiawanawati, N. M. (2022). Peran Guru dalam Penggunaan Media Pembelajaran berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK). Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran: JPPP, 3(3), 225-234.
Muzaki, H., & Darmawan, A. (2022). Analisis Kesalahan Berbahasa Lisan Pada Kanal Youtube Fouly. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 7 (1), 55–62.
Nadhifa, S. A., & Yanti, P. G. (2023). Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Morfologi dan Sintaksis dalam Penulisan Berita di Media Massa Online KabarPendidikan. id. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(10), 746–767.
Prasetya, K. H., Subakti, H., & Musdolifah, A. (2022). Pelanggaran Prinsip Kesantunan Berbahasa Peserta Didik terhadap Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1019-1027.
Prasetya, K. H., Subakti, H., & Septika, H. D. (2020). Pemertahanan Bahasa Dayak Kenyah di Kota Samarinda. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 3(3), 295-304.
Rahmawati, R., Muliadi, M., & Rahmawati, S. (2023). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Anekdot Dengan Metode Discovery Learning Pada Siswa Kelas X SMAN 6 Jeneponto. Sastranesia: Jurnal Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 11 (1).
Sanjaya, A. T. (2023). Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Morfologi Pada Teks Pidato Berbahasa Indonesia Karya Mahasiswa Tiongkok. Mimesis, 4(1), 84–95.
Sari, B. P. (2023). Efektifitas model problem based intruction berbantuan audio visual terhadap ketrampilan menulis teks anekdot siswa kelas X SMA Negeri 1 Lunang. Indonesian Journal of Instruction, 4(1).
Subakti, H., & Prasetya, K. H. (2020). Pengaruh Pemberian Reward and Punishment Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas Tinggi di Sekolah Dasar. Jurnal Basataka (JBT), 3(2), 106-117.
Subakti, H., & Prasetya, K. H. (2021). Analisis Pembelajaran Daring Bahasa Indonesia Melalui Pemberian Tugas Pada Siswa Kelas Tinggi SDN 024 Samarinda Utara. Jurnal Basataka (JBT), 4(1), 46-53.
Utami, N. F. T., Utomo, A. P. Y., Buono, S. A., & Sabrina, N. I. (2022). Analisis Kesalahan Sintaksis pada Cerpen Berjudul" Warisan untuk Doni" Karya Putu Ayub. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, 1 (1), 88–101.
Yuniza, T. H., Dwiastuty, N., & Prasetyo, A. (2020). Analisis Kesalahan Morfologi pada Karangan Naratif. Deiksis, 12 (03), 319–326.