SYMBOLS IN THE STRUCTURE OF MELAY POETRY : THE STUDY OF TREATMENT CHARMS

  • Tety Kurmalasari Universitas Maritim Raja Ali Haji
  • Muhammad Candra Universitas Maritim Raja Ali Haji Tanjungpinang, Kepulauan Riau, Indonesia
Keywords: symbolism, malay poetry structure, healing spell

Abstract

The purpose of this study is to examine or reveal about the symbols and meanings of the symbols contained in the healing spell. The theory used in this research is the semiotic theory of the signifier and the signified and the symbol theory which analyzes the object representing a symbol. The method used is descriptive qualitative method, namely interviews with five informants as resource persons for spells which are solely to describe empirical facts or language phenomena that exist in life. The results of this study indicate that the symbols contained in the healing mantra are Tuan Putri seven, one hundred and ninety, kantan and reed, twigs, bidara leaves, iron chests, light of Allah, light of Muhammad, Hati tik Hati, points of heavy rain falling, rising and falling. laughter, betel nut, I'm elephant Ali's eyes stretched a few bones. etc.

References

Budi, Aminullah. (2013). Analisis Semiotik Mantra Pengobatan Anak-Anak Pekaka Kecamatan Lingga Kabupaten Lingga. Tanjungpinang: Universitas Maritim Raja Ali Haji.
Danandjaja, James. (2007). Foklor Indonesia (Ilmu gosip, dongeng dan lain-lain). Jakarta: Pustaka Utama Grafiti.
Danesi, Marcel. (2011). Pesan, Tanda, dan Makna Teori Teks Dasar Mengenai Semiotika dan Teori Komunikasi. Yogyakarta: Jalasutra.
Dillistone, F.N. (2002). The power Of Symbols, Penerjemah A. Widyamartaya. Yogyakarta: Kanisius. Buku Asli diterbitkan Tahun 1986.
Djajasudarma, Fatimah. (2009). Semantik Makna Leksikal dan Gramatika. Bandung: PT. Refika Aditama.
Djamaris, E.D. (1996). Nilai Budaya Dalam Beberapa Karya Sastra Nusantara: Sastra Daerah Di Kalimantan. Jakarta: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa, Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Fadillah, Fikrie. (2016). Kajian Mantra Pangbungkem, Panarik Dan Panangkal Dikecamatan Lembang, Kabupaten Bandung Barat. Universitas Pendidikan Indonesia.
Kosasih, E. Dasar-dasar keterampilan bersastra. Bandung: Yrama Widya; 2012
Guru Pendidikan. (2020). “Pengertian mantra” https://seputarilmu.com/2020/01/mantra.html, diakses 25 November 2021 pukul 12.17
Hidayatullah, Puspitasari dan Hikmat. 2017 Kajian Puisi. Jakarta: UHAMKA
Malik, Abdul. (2009). Memelihara Warisan yang Agung. Yogyakarta: Akar Indonesia.
Merriam. 1997. Webster New World Dictionary & Thesaurus. IDG Books of India Pvt Ltd.New Delhi
Pateda, Mansur. (2010). Semantik Leksikal. Jakarta: PT. Rineka Cipta Jakarta.
Pradopo, Rachmat. (2018). Beberapa Teori Sastra, Metode Kritik, dan Penerapannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Ramadhani, Dkk. (2016). Simbol dan Makna Mantra Tawar Masyarakat Melayu Sambas Desa Tempatan Kecamatan Sebawi Kabupaten Sambas. Vol 5, No.2
Ratnawati. (2015). Analisis Struktur Dan Fungsi Mantra Pengobatan Masyarakat Didusun Sinempek Desa Limbung Kecamatan Lingga Utara. Tanjungpinang: Universitas Maritime Raja Ali Haji.
Sandra, Eki. (2019). Makna simbolik pakaian upacara adat melayu kota Tanjungpinang Kepulauan Riau. Tanjungpinang: Universitas Maritim Raja Ali Haji.
Siswanto, Wajyudi. (2008). Pengantar Teori Sastra. Jakarta: PT Grasindo.
Sobur, Alex. (2009). Semiotika komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
Soedjijino, dkk. 1987. Struktur dan Isi Mantra Bahasa Jawa di Jawa Timur. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Subroto, Edi D. (1992). Pengantar Penelitian linguistic Struktural. Surakarta: UNS Press.
Sudikan, Yuwana Setya. (2001). Metode Penelitian Sastra Lisan. Surabaya: Citra wacana.
Sugeng. (2016).’’Teori semiotik”.
https://pustakakomunikasi.blogspot.com/2015/11/pengertian-semiotika-menurut-para-ahli.html, diakses 02 Desember 2021 pukul 13.45
Suroso, Dkk. (2008). Kritik Sastra ( Teori, Metodologi, dan Aplikasi). Yogyakarta: Elmatera Publishing.
Touwely, Dkk (2020). Sirih Pinang Sebagai Simbol Pemersatu Keluarga (Suatu Kajian Pemaknaan Budaya Sirih Pinang dalam Konteks masyarakat riring, Kecamatan Taniwel). Ambon: Instut Agama Kristen Negeri Ambon.
Triwahyuni. (2016). “Karya Sastra”. http://triwhynii.blogspot.com/2016/12/karya-sastra-oleh-nama-wahyuni-kelas.html, diakses 25 November 2021 pukul 10.00
Published
2022-10-31
How to Cite
KurmalasariT., & Muhammad Candra. (2022). SYMBOLS IN THE STRUCTURE OF MELAY POETRY : THE STUDY OF TREATMENT CHARMS. Santhet (Jurnal Sejarah Pendidikan Dan Humaniora), 6(2), 185-194. https://doi.org/10.36526/santhet.v6i2.1699