Use of Social Media as an Online Learning Media
Abstract
Since early March 2020, the Coronavirus outbreak has begun to spread in several regions of Indonesia. The government is starting to be aware of the spread of the virus by tightening supervision of the movement of people from one place to another within local, national, and international areas to avoid transmission. The government also issued policies to maintain distance, wear masks, and wash hands to stop the spread. Many office tasks and teaching and learning processes are carried out from home. This requires teachers to be able to utilize internet-based media for their teaching, such as social media, which is popular in the community. Therefore, in this PKM, we provide additional benefits from social media to teachers at SMP Negeri 1 Sungai Ambawang who teach their students from home. PKM was held offline on Saturday, October 10, 2020, and was attended by 28 participants. This activity has provided enlightenment and alternatives for teachers in teaching
References
Alaby, M. A. (2020). Media Sosial Whatsapp Sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh Mata Kuliah Ilmu Sosial Budaya Dasar (ISBD). Ganaya: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 3(2).
Amiruddin, A., Supriadi, N., & Suherman, S. (2021). Motivasi Belajar: Dampak Komik Matematika Bernuansa Islami Berbantuan Instagram. EQUALS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(1). https://doi.org/10.46918/equals.v4i1.935
Apriansyah. (2018). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Pada Mahasiswa Perguruan Tinggi Di Sumsel. Jurnal Digital Teknologi Informasi, 1(2).
Arifin, S. (2021). Polysynchronous Learning: Praktik Baik E-Learning Muhammadiyah University (ELMU) Pada Masa Pandemi COVID-19 di Universitas Muhammadiyah Malang. Transformasi Pembelajaran Nasional 2021, 1(2).
Assidik, G. K. (2018). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Berbasis Literasi Digital Yang Interaktif Dan Kekinian. Prosiding SAGA, Volume 1,.
Astuti, I. I. (2021). Platform Instagram Sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh Peserta Didik. Jurnal Civic Hukum, 6(2). https://doi.org/10.22219/jch.v6i2.17680
Ayuningtyas, F., Cahyani, I. P., & Purabaya, R. H. (2022). Edukasi Penggunaan Media Sosial TikTok sebagai Media Pembelajaran di SDIT Attasyakur. Cendekia : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1). https://doi.org/10.32503/cendekia.v4i1.2326
Budiman, B. (2022). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 2(2). https://doi.org/10.30821/eunoia.v2i2.2098
Findiana, F., & Suryadi, A. (2022). Peran Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Online Terhadap Motivasi Belajar Remaja. Perspektif, 1(4).
Fitriani, Y. (2021). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Penyajian Konten Edukasi atau Pembelajaran Digital. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 5(4).
Fujiawati, F. S., & Raharja, R. M. (2021). Pemanfaatan Media Sosial (Instagram) Sebagai Media Penyajian Kreasi Seni Dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Kajian Seni, 6(1).
Gunawan, I. G. D. (2019). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI MEDIA PENDIDIKAN AGAMA HINDU. Bawi Ayah: Jurnal Pendidikan Agama Dan Budaya Hindu, 8(2). https://doi.org/10.33363/ba.v8i2.293
Hetilaniar, & Juherni Maulana. (2021). Pemanfaatan Media Digital Youtube Dalam Praktik Mata Kuliah Pewara di Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Transformasi Pembelajaran Nasional 2021, 1.
Irwandani, I., & Juariyah, S. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Komik Fisika Berbantuan Sosial Media Instagram sebagai Alternatif Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1). https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i1.103
Kusumandaru, A. D., & Rahmawati, F. P. (2022). Implementasi Media Sosial Aplikasi Tik Tok sebagai Media Menguatkan Literasi Sastra dalam Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3). https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2972
Lubis, M. J. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Dan Transformasi Pembeajaran Nasiona 2021, 1.
M.Kom, A. (2020). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Pada Mahasiswa Perguruan Tinggi Di Sumsel. Jurnal Digital Teknologi Informasi, 1(2). https://doi.org/10.32502/digital.v1i2.2371
Nasution, A. K. P. (2020). integrasi media sosial dalam pembelajaran generasi z. Jurnal Teknologi Informasi Dan Pendidikan, 13(1). https://doi.org/10.24036/tip.v13i1.277
Pranyoto, Y. H., & Geli, S. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Kognitif Mahasiswa Sekolah Tinggi Katolik Santo Yakobus Marauke. Jumpa, VIII(1).
Pujiono, A. (2021). Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Bagi Generasi Z. Didache: Journal of Christian Education, 2(1). https://doi.org/10.46445/djce.v2i1.396
Purwaningsih, I., Marliansyah, I. S., & Rukiyah, S. (2022). Analisis Manfaat Penggunaan Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Dalam Meningkatkan Prestasi Siswa. Jurnal Visionary : Penelitian Dan Pengembangan Dibidang Administrasi Pendidikan, 10(2). https://doi.org/10.33394/vis.v10i2.6156
Putri, Y. E., Elita, R. F. M., & Gemiharto, I. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Whatsapp Sebagai Media Pembelajaran Di Masa Pandemi Untuk Anak Usia Dini. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 9(2). https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v9i2.16023
Ramdani, N. S., Nugraha, H., & Hadiapurwa, A. (2021). Potensi Pemanfaatan Media Sosial Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Daring. Akademika, 10(02). https://doi.org/10.34005/akademika.v10i02.1406
Ridwan, A., Firmansyah, M. B., & Rosyidah, I. (2021). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Sastra Di Era Digital. Prosiding Transformasi Pembelajaran Nasional (Pro-Trapenas), 1(1 SE-Artikel).
Riko;dkk. (2020). Penggunaan Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran. JCES (Journal of Character Education Society), 3(2).
Romadhona, M. R., & Anistyasari, Y. (2020). Studi literatur penggunaan media sosial sebagai media pembelajaran di SMK. IT-Edu: Jurnal Information Technology and Education, 5(01).
Setiyadi, D., Fortuna, D., & Ramadhan, A. B. (2022). Pemanfaatan Video Kreatif dan Media Sosial Youtube sebagai Media Pembelajaran Matematika Kelas Tinggi. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(1). https://doi.org/10.35878/guru.v2i1.344
Simarmata, R. J., Gea, E. D., Purba, G. F., & Hutahuruk, A. J. . (2022). Impelementasi Media Sosial sebagai Media Pembelajaran untuk Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1). https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3054
Siregar, A. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Sosial Sebagai Media Pendidikan. EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam Dan Keagamaan, 5(4). https://doi.org/10.47006/er.v5i4.12936
Widaswara, R. Y., & Yoga Pramana, I. B. K. (2022). Difusi Inovasi Dan Adopsi Media Sosial Sebagai Media Komunikasi Di Era Pembelajaran Daring. COMMUNICARE, 3(1). https://doi.org/10.55115/communicare.v3i1.2135
Yusi Kamhar, M., & Lestari, E. (2019). Pemanfaat Sosial Media Youtube Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia DI Perguruan Tinggi. Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2). https://doi.org/10.33366/ilg.v1i2.1356
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.