Counseling on Communication Ethics Through Electronic Media to the Saham Longhouse Community in Landak Regency
Abstract
The community service entitled "Counseling on the Ethics of Communication through Electronic Media to the Rumah Panjang Saham Community, Landak District" aims to provide electronic media and social media. The use of cell phones and the internet has now penetrated not only urban areas but also rural areas and even remote areas as long as there is a signal and an internet network. The PKM was carried out by the Dedication Team for the English Language Education Masters Study Program, FKIP, Tanjungpura University, Pontianak, at the Saham Long House, Saham Village, Sengah Temila District, Landak Regency, on Thursday, September 8, 2022, from 17:00–21:30, and was attended by 52 participants. Activities run well and smoothly. The participants enthusiastically took part in the activity. From the results of the discussion, it could be concluded that the activity was very useful for them, and they hoped that similar activities could be carried out again.
References
Al Farouqy, A. M., & Ridla, M. F. (2022). Etika Komunikasi Media Sosial Perspektif Hadis (Kajian Living Sunnah). Wardah, 23(2). https://doi.org/10.19109/wardah.v23i2.7536
Astajaya, I. K. M. (2020). Etika Komunikasi di Media Sosial. Widya Duta: Jurnal Ilmiah Ilmu Agama Dan Ilmu Sosial Budaya, 15(1).
Azmi, S. R. M., Dewi, M., & Dailami, D. (2021). Etika Berkomunikasi Menggunakan Media Sosial (WhatsApp) di STMIK Royal Kisaran. JBSI: Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(01). https://doi.org/10.47709/jbsi.v1i01.1306
Budiyono. (2015). Fenomena Komunikasi Politik dalam Media Sosial Political Communication Phenomenon in Social Media. Fenomena Komunikasi Politik Dalam Media Sosial Political Communication Phenomenon in Social Media, 17(2).
Dewi, M. S. R. (2019). Islam dan Etika Bermedia (Kajian Etika Komunikasi Netizen di Media Sosial Instagram Dalam Perspektif Islam). Research Fair Unisri, 3(1).
Dhini, H., & Rafni, A. (2021). Penerapan Etika Komunikasi di Media Sosial (Analisis Isi Postingan Poster pada Aksi Demonstrasi Mahasiswa Indonesia Tahun 2019 Melalui Facebook). Journal of Civic Education, 4(3).
EDUCATOR, N. M.-, & 2018, U. (2018). Etika Bahasa Dalam Komunikasi Media Sosial. Jurnal.Upmk.Ac.Id, 4(1).
F, S. N., & T, R. P. (2018). Etika Komunikasi Netizen Di Media Sosial (Studi Etnografi Virtual Terhadap Etika Berkomunikasi Netizen Dalam Menerima Berita dan Informasi Pada Halaman Facebook E100 Radio Suara Surabaya). Jurnal Ilmu Komunikasi, 1(1).
Halik, A. (2021). Layanan Bimbingan Literasi Media (Upaya Peningkatan Berpikir Kritis Mahasiswa. JURNAL EDUSCIENCE, 8(1). https://doi.org/10.36987/jes.v8i1.2100
Husnah. Z. (2021). Etika Penggunaan Media Sosial Dalam Al-Qur’an Sebagai Alat Komunikasi si Era Digitalisasi. AL-MUTSLA, 1(2). https://doi.org/10.46870/jstain.v1i2.14
Hutajulu, L., & Romiaty, R. (2022). Hubungan Antara Intensitas Media Sosial Dengan Etika Komunikasi Siswa Smp N 2 Palangka Raya Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Pendidikan, 23(1). https://doi.org/10.52850/jpn.v23i1.4651
Irhamdi, M. (2018). Menghadirkan Etika Komunikasi Dimedia Sosial. KOMUNIKE, 10(2). https://doi.org/10.20414/jurkom.v10i2.676
Mariva, R., & Rinawati, R. (2023). Etika Komunikasi K-Popers Indonesia di Media Sosial Instagram. Bandung Conference Series: Communication Management, 3(1). https://doi.org/10.29313/bcscm.v3i1.5390
Maulida, H., Prawira W, R. Y., & Nugrahenti, M. C. (2020). Edukasi Hukum Dan Etika Bermedia Sosial Bagi Gen Z. Amal Ilmiah : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2). https://doi.org/10.36709/amalilmiah.v1i2.11867
Maulinda, R., & Suyanto. (2017). Etika Komunikasi Dalam Menggunakan Media Sosial (Instagram). Jurnal Eleronik Unpad, 4(3).
Mutiah, T., Albar, I., Fitriyanto, & A.Rafiq. (2019a). Etika Komunikasi Dalam Media Sosial. Global Komunika, 1(1).
Mutiah, T., Albar, I., Fitriyanto, & A.Rafiq. (2019b). Etika Komunikasi Dalam Menggunakan Media Sosial. Global Komunika, 1(1).
Nazaruddin, & Alfiansyah, M. (2021). Etika Komunikasi Islami Di Media Sosial Dalam Perspektif Alquran Dan Pengaruhnya Terhadap Keutuhan Negara. Jurnal Peurawi: Media Kajian Komunikasi Islam, 4(1).
Parhan, M., Jenuri, J., & Islamy, M. R. F. (2021). Media Sosial dan Fenomena Hoax: Tinjauan Islam dalam Etika Bekomunikas. Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(1). https://doi.org/10.15575/cjik.v5i1.12887
Purwatiningsih, S. D., Inayah, R., & RadjaGukguk, S. (2020). Etika Komunikasi Dalam Penggunaan Media Sosial Facebook Sebagai Sarana Media Interaksi. Ikon --Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 24(3).
Rinwanto, R., Sholihah, H., Hakim, N., & Syakhlani, M. (2021). Etika Komunikasi dalam Media Sosial Sesuai Tuntutan Al-Qur an. Journal of Communication Studies, 1(01). https://doi.org/10.37680/jcs.v1i01.721
Rosita Dewi, M. S. (2020). Komunikasi Sosial Di Era Industri 4.0 (Studi Pada Etika Komunikasi Remaja Perempuan Melalui Media Sosial Di Era Industri 4.0). RESEARCH FAIR UNISRI, 4(1). https://doi.org/10.33061/rsfu.v4i1.3388
Siraj, N., Nurfalah, F., Listiana, R. A., & Santika, R. N. (2021). Pengenalan Beretika Komunikasi dalam Sosial Media di Kalangan Remaja SMA Windu Wacana Kota Cirebon. Altruis: Journal of Community Services, 2(2). https://doi.org/10.22219/altruis.v2i2.16546
Taher, M. S., & Masrap, M. (2019). Pendidikan Etika Budaya Komunikasi Melalui Media Sosial Berbasis Al-Qur’an. Alim | Journal of Islamic Education, 1(1). https://doi.org/10.51275/alim.v1i1.119
Timur, A. J. L. P., Jupriono, & Hakim, L. (2018). Pelanggaran Etika Media Sosial dalam Komunikasi UNTAG Surabaya. Repository UNTAG.
Wahyuddin wahyu. (2020). " Aktualisasi Diri Sebagai Konsep Etika Komunikasi Interpersonal Di Media Sosial ". Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, August.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.