Stabilizing Skills of Elementary School Teachers to Educate Students about Basic Literacy Within the Framework of an Independent Curriculum
Abstract
Teacher skills are an absolute must to oversee the implementation of an independent curriculum in schools. Teacher skills are important to continue understanding basic literacy concepts. Basic literacy skills are the foundation of all student learning, including those for science, technology, mathematics, character education, and higher order thinking skills. This strengthening carried out directly provides assistance to teachers in schools in educating students about basic literacy. Literacy is a very important thing for students to master, especially in the 21st century. Thus, this stabilization effort provides significant results for teachers and students in implementing an independent curriculum, especially at the elementary school level.
References
Arista, N. L. P. Y., & Putra, D. K. N. S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Think Talk Write (TTW) Berbasis Literasi terhadap Keterampilan Menulis dalam Bahasa Indonesia. International Journal of Elementary Education, 3(3). https://doi.org/10.23887/ijee.v3i3.19413
Arrosyad, M. I., & Nugroho, F. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Membaca dan Numerasi di Tengah Evolusi Konsep Literasi. Jurnal Basicedu, 5(6). https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1758
Fahmi, F., Syabrina, M., Sulistyowati, S., & Saudah, S. (2020). Strategi Guru Mengenalkan Konsep Dasar Literasi di PAUD Sebagai Persiapan Masuk SD/MI. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1). https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.673
Hayatin, N. (2019). PENINGKATAN LITERASI UNTUK GURU DAN SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI PELATIHAN PENGGUNAAN APLIKASI ENSIKLOPEDIA ANAK. Jurnal Perempuan Dan Anak, 2(1). https://doi.org/10.22219/jpa.v2i1.8316
Khikmiyah, F., Asmara, C. H., & Bakhtiar, A. M. (2017). IbM Guru: Pelatihan dan Pendampingan Pengembangan Buku Ajar Literasi Matematika dan Bahasa. International Journal of Community Service Learning, 1(3). https://doi.org/10.23887/ijcsl.v1i3.12594
Krismanto, W. (2017). Pendampingan Optimalisasi Fungsi Perpustakaan Untuk Menumbuhkan Budaya Baca dan Meningkatkan Kemampuan Literasi Siswa Sekolah Dasar Di Kota Parepare. Publikasi Pendidikan, 7(3). https://doi.org/10.26858/publikan.v7i3.4080
Kurnianingsih, I., Rosini, R., & Erza, E. K. (2020). Library Class: Model Pembelajaran Literasi Informasi Tingkat Sekolah Dasar (Studi Kasus SD Madania). Jurnal Perpustakaan Pertanian, 27(2). https://doi.org/10.21082/jpp.v27n2.2018.p51-58
Maharsi, E., Siswanti, A., & Harendika, M. S. (2021). Pendampingan Literasi Dasar Tahap Pengembangan di SD Kristen YBPK Kota Malang. Abdimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Merdeka Malang, 6(1). https://doi.org/10.26905/abdimas.v1i1.5007
Mahlianurrahman, M. (2020). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN BERBSASIS KURIKULUM 2013. Attadib: Journal of Elementary Education, 4(1). https://doi.org/10.32507/attadib.v4i1.625
Martha, I. N., Tantri, A. A. S., Dewantara, I. P. M., Indriani, M. S., & Bayu, G. W. (2021). IbM PELATIHAN PENGELOLAAN SARANA DAN LINGKUNGAN SEKOLAH DASAR BERBASIS LITERASI DI DESA BAKTISERAGA. JURNAL WIDYA LAKSANA, 10(2). https://doi.org/10.23887/jwl.v10i2.29848
Musaddat, S., & Marhaeni, A. A. I. N. (2020). KETERLAKSANAAN GERAKAN LITERASI BAHASA BERBASIS KELAS PADA JENJANG SEKOLAH DASAR DI PULAU LOMBOK: PELUANG PEMANFAATAN TEKNOLOGI DIGITAL SEBAGAI UPAYA OPTIMALISASI. MABASAN, 14(2). https://doi.org/10.26499/mab.v14i2.335
Mutji, E., & Suoth, L. (2021). LITERASI BACA TULIS PADA KELAS TINGGI DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 8(1). https://doi.org/10.38048/jipcb.v8i1.133
Nahdi, D. S., & Jatisunda, M. G. (2020). ANALISIS LITERASI DIGITAL CALON GURU SD DALAM PEMBELAJARAN BERBASIS VIRTUAL CLASSROOM DI MASA PANDEMI COVID-19. Jurnal Cakrawala Pendas, 6(2). https://doi.org/10.31949/jcp.v6i2.2133
Numertayasa, I. W. W., Tristiantari, N. K. D., & Suardana, I. P. O. (2020). PENGEMBANGAN PELAYANAN DASAR PENDIDIKAN DI DESA BINYAN (DESA PILOT TAHUN 2018) MELALUI PENGINTEGRASIAN GERAKAN LITERASI SEKOLAH DALAM PEMBELAJARAN DAN PENGEMBANGAN POJOK LITERASI DI SD NEGERI 2 BUAHAN. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(1). https://doi.org/10.31764/jpmb.v4i1.3386
Putra, C. A., & Nur Wangid, M. (2021). Cerita Sainsmatika Berbasis Mobile Learning: Solusi Literasi bagi Anak di Era Digital. Borobudur Educational Review, 1(01). https://doi.org/10.31603/bedr.4847
Ronald Fransyaigu, R., . A., & Mulyahati, B. (2018). PENDAMPINGAN GURU SEKOLAH DASAR MELALUI PROGRAM 5T + 1 A UNTUK MENINGKATKAN ANGKA LITERASI SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Vokasi - Politeknik Negeri Lhokseumawe, 2(2). https://doi.org/10.30811/vokasi.v2i2.726
Safrizal, S. (2021). Gambaran Kemampuan Literasi Sains Siswa Sekolah Dasar di Kota Padang (Studi Kasus Siswa di Sekolah Akreditasi A). El-Ibtidaiy:Journal of Primary Education, 4(1). https://doi.org/10.24014/ejpe.v4i1.12362
Santy Dinar Permata, & Tri Wardati Khusniyah. (2022). Pemanfaatan Sumber Belajar Untuk Meningkatkan Literasi Sains Sekolah Dasar (Studi Kasus di Kecamatan Tegalrejo Yogyakarta). Jurnal Pendidikan Modern, 7(2). https://doi.org/10.37471/jpm.v7i2.431
Setyowati, A., & Lailatullailia, D. (2020). Literasi Keuangan Syariah melalui Media Edukatif untuk Anak Usia Sekolah Dasar di SD Muhammadiyah Surabaya. Humanism : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1). https://doi.org/10.30651/hm.v1i1.4542
Sri Wahyuningsih. (2021). Modul Literasi Digital Di Sekolah Dasar. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi.
Tarmidzi, T., & Astuti, W. (2020a). Pengaruh Kegiatan Literasi Terhadap Minat Baca Siswa di Sekolah Dasar. Caruban: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dasar, 3(1). https://doi.org/10.33603/caruban.v3i1.3361
Tarmidzi, T., & Astuti, W. (2020b). Pengaruh Kegiatan Literasi Terhadap Minat Baca Siswa di Sekolah Dasar. Caruban: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dasar, 3(1). https://doi.org/10.33603/cjiipd.v3i1.3361
Tryanasari, D., Aprilia, S., & Cahya, W. A. (2017). Pembelajaran Literasi di SDN Rejosari 1 Kecamatan Kawedanan Kabupaten Magetan. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 7(02). https://doi.org/10.25273/pe.v7i2.1641
Ulum, B., Fantiro, F. A., & Rifa’i, M. N. (2019). Pemanfaatan Google Apps di Era Literasi Digital Pada Siswa Sekolah Dasar. Lentera: Jurnal Pendidikan, 14(2). https://doi.org/10.33654/jpl.v14i2.843
Wati, M. P., Surachmi, S., & Utaminingsih, S. (2021). IMPLEMENTASI GERAKAN LITERASI UNTUK PENANAMAN PENDIDIKAN KARAKTER SISWA SEKOLAH DASAR DI SD NEGERI JAKENAN. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 5(6). https://doi.org/10.33578/pjr.v5i6.8190
Yulianti, V., & Kusumaningrum, D. (2021). ANALISIS KETERAMPILAN LITERASI LINGKUNGAN SISWA SD DI KECAMATAN TUREN TAHUN PELAJARAN 2019/2020. Primary Education Journals (Jurnal Ke-SD-An), 1(1). https://doi.org/10.33379/primed.v1i1.694
Yunianika, I. T., & . S. (2019). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar Dharma Karya Universitas Terbuka. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4). https://doi.org/10.23887/jisd.v3i4.17331
Yunita Anindya, E. F., Suneki, S., & Purnamasari, V. (2019). Analisis Gerakan Literasi Sekolah Pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(2). https://doi.org/10.23887/jisd.v3i2.18053
Zainuri, A. (2020). Gerakan Literasi Sekolah Dasar di Kabupaten Ogan Komering Ilir. Jurnal Intelektualita: Keislaman, Sosial Dan Sains, 9(1). https://doi.org/10.19109/intelektualita.v9i1.5295
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.