MANAGING LITERACY AND NUMERACY PROGRAMS BASED ON EDUCATIONAL REPORT ANALYSIS: A CASE STUDY AT SD SUMBER MULYO, SARANG DISTRICT, REMBANG REGENCY

Authors

  • Ari Pujiningsih Universitas PGRI Semarang
  • Ngurah Ayu Nyoman Universitas PGRI Semarang
  • Muhammad Prayito Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v14i4.6630

Keywords:

Literacy Program, Numeracy Program, Educational Report, Primary School Management, Data Driven Evaluation

Abstract

This study examines the management of literacy and numeracy programs at SD Sumbermulyo, Sarang District, Rembang Regency, based on an analysis of educational reports (Rapor Pendidikan). The research employs a qualitative approach, utilizing interviews, observations, and document analysis to evaluate the effectiveness of the programs. The findings indicate that while the school has made progress in planning and organizing literacy and numeracy programs, there are challenges in meeting the targeted competencies for students, especially in the early grades. The use of educational reports as a data-driven tool has enabled the school to identify areas of improvement and adjust the programs accordingly. However, further improvements are needed in terms of resource allocation, teacher training, and community involvement. The study contributes to the understanding of how data from educational reports can enhance the planning and evaluation of educational programs in primary schools.

 

References

Abdussamad, Z. (2021). Metode penelitian kualitatif. CV Syakir Media Press.

Amin, A., & Zaenab, U. H. (2023). Evaluasi program pembelajaran sebagai upaya peningkatan nilai rapor pendidikan tahun 2022 di SMPN 4 Kebumen. Jurnal Psikologi Universitas Proklamasi 45, 19(1), 57-62.

Ashri, D. N., & Pujiastuti, H. (2021). Literasi numerasi pada pembelajaran tematik terpadu di kelas rendah sekolah dasar. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 8(2), 1-7.

Creswell, J. W. (2019). Research design: Pendekatan kualitatif, kuantitatif, dan mixed. Pustaka Pelajar.

Dasor, Y. W., Mina, H., & Sennen, E. (2021). The role of the teacher in the literacy movement elementary schools. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar, 2(2).

Hasanah, N., Darwisa, D., & Zuhriyah, I. A. (2023). Analisis strategi guru dalam mengembangkan ranah afektif peserta didik di sekolah dasar. Academy of Education Journal, 14(2), 635-648.

Haryati, D. R., & Murniati, N. A. N. (2024). Penggunaan media pembelajaran PPT Canva untuk meningkatkan capaian numerasi pelajaran matematika kelas II SD Negeri Bugangan 03 Kota Semarang. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(4), 302-313.

Haryanto. (2020). Evaluasi pembelajaran, konsep dan manajemen. UNY Press.

Hazimah, G. F., & Sutisna, M. R. (2023). Analisis faktor yang mempengaruhi rendahnya tingkat pemahaman numerasi siswa kelas 5 SDN 192 Ciburuy. eL-Muhbib: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Dasar, 7(1), 10-19.

Ibda, H., Syamsi, I., & Rukiyati, R. (2023). Digital literacy competency of elementary school teachers: A systematic literature review. International Journal of Evaluation and Research in Education, 12(3), 1609.

Indahwati, R., Hafsi, A. R., Jannah, U. R., & Kurniati, D. (2023). Analisis delta rapor pendidikan dan penyusunan ARKAS pada Kurikulum Merdeka. NGABDIMAS UNIRA, 3(2), 10-18.

Kiriana, I. N., & Widiasih, N. N. S. (2023). Implementasi Rapor Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Nasional. WIDYA ACCARYA: Jurnal Kajian Pendidikan FKIP Universitas Dwijendra, 14(2), 156-167.

Kemendikbudristek. (2023). Laporan Hasil Asesmen Nasional.

Masithoh, L. B., Murniati, N. A. N., Sutarman, S., & Huda, C. (2024). Penerapan model problem based learning untuk menumbuhkan literasi pada mata pelajaran IPAS di kelas IV dengan media lap book. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 5(2), 309-315.

Musakirawati, M., Jemmy, J., Anggriawan, F., Triansyah, F. A., Akib, A., & Tahir, A. (2023). Pemanfaatan platform rapor pendidikan Indonesia terhadap perencanaan berbasis data. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 7(2), 201-208.

Rahmania, U. G., Safitri, R. R., Putri, A. F., Nurohman, S., & Salehudin, A. (2024). Systematic literature review: How important are literacy and numeracy for students, and how to improve it?. Indonesian Journal of Educational Research and Review, 7(2), 416–429.

Rosdiana, A., & Wahira. (2024). Quality management based on education report cards at the education office. International Journal of Research and Review, 11(12), 62.

Rohim, A., & Rofiki, I. (2024). Profil kemampuan berpikir kritis siswa dalam menyelesaikan soal AKM numerasi. Kognitif: Jurnal Riset HOTS Pendidikan Matematika, 4(1), 183-193.

Rohmatilah, L., Chamdani, M., & Suryandari, K. C. (2022). Analisis kemampuan literasi dan numerasi siswa kelas V dalam pelaksanaan asesmen kompetensi minimum (AKM) di SD Negeri 1 Bumirejo Tahun Ajaran 2021/2022. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(3), 400-415.

Setianto, A., & Tias, W. P. (2024). Peluang dan tantangan perencanaan berbasis data dengan memanfaatkan rapor pendidikan di SDN Kabupaten Kendal. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 4035-4047.

Shabrina, L. M. (2022). Kegiatan kampus mengajar dalam meningkatkan keterampilan literasi dan numerasi siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 916-924.

Sugiyono. (2023). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono, M. (2018). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sumarni, B. (2023). Berdasarkan rapor satuan pendidikan dalam menyusun rencana kerja tahunan dapat meningkatkan kompetensi kepala sekolah. Jurnal Inovasi Riset Akademik, 3(1).

Toha, A., & Zumrotun, E. (2024). Analisis peningkatan kemampuan numerasi di SDN 5 Ngabul pada rapor pendidikan tahun pelajaran 2023/2024. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(4), 790-799.

Wibisono, Y. C., Murniati, N. A. N., Sumarmiyati, S., & Hayat, M. S. (2024). Analisis aktivitas membaca cerita berbantu wayang literasi dalam pengembangan kemampuan baca tulis siswa SDN Karangrejo 02. NUSRA: Jurnal Penelitian dan Ilmu Pendidikan, 5(4), 1698-1707.

Downloads

Published

2025-12-16

How to Cite

Pujiningsih, A., Nyoman, N. A., & Prayito, M. (2025). MANAGING LITERACY AND NUMERACY PROGRAMS BASED ON EDUCATIONAL REPORT ANALYSIS: A CASE STUDY AT SD SUMBER MULYO, SARANG DISTRICT, REMBANG REGENCY. SOSIOEDUKASI : JURNAL ILMIAH ILMU PENDIDIKAN DAN SOSIAL, 14(4), 3435–3442. https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v14i4.6630