THE EFFECT OF LEARNING VIDEOS ON THE CRITICAL THINKING ABILITIES OF SCIENCE STUDENTS ON THE MATERIAL OF INDONESIAN CULTURAL WEALTH IN GRADE 4 OF ELEMENTARY SCHOOL
PENGARUH VIDEO PEMBELAJARAN TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA IPAS MATERI KEKAYAAN BUDAYA INDONESIA KELAS 4 SD
DOI:
https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v14i3.6244Keywords:
Video Pembelajaran, Berpikir Kritis, IPAS, Pendidikan Dasar, Kurikulum MerdekaAbstract
This study examines the effect of using video learning media on the critical thinking skills of fourth-grade students at UPT SD Negeri 017 Kualu in the subject of science. The background of the problem shows the low critical thinking skills of students, which are caused by less varied learning methods and minimal interaction in class. By using a quantitative approach through the experimental method of the One-Group Pretest-Posttest Design , this study involved 30 students as a sample. Data were collected through critical thinking ability test instruments (pretest and posttest) that have been tested for validity and reliability, and supported by qualitative data from observations and interviews. The results of the study showed a significant increase in students' average scores from 48.9 (pretest) to 74.8 (posttest). This increase was supported by a paired t-test, which produced a t-count value of 14.32, much greater than the t-table (2.045) with a significance value of 0.000 (p <0.05). Qualitative findings confirmed that video media successfully increased students' motivation, enthusiasm, and active participation in learning. Thus, this study proves that learning video media has a significant influence on improving students' critical thinking skills, and is able to create a more interactive and effective learning environment
References
Amelia, F., Rizhardi, R., & Hermansyah. (2023). Pengaruh penggunaan video animasi terhadap hasil belajar siswa mata pelajaran IPAS kelas V SDN 230 Palembang. Wahana Didaktika: Jurnal Ilmu Kependidikan, 23(2). https://doi.org/10.31851/wahanadidaktika.v23i2.18568
Anggraeni, A. D., Puspitasari, A., & Handayani, D. (2022). Pengaruh Model Problem-Based Learning Berbasis Video Terhadap Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Sains, 3(1), 1-8.
Bintang, G. R., Sudarto, A. H., & Suryana, H. D. (2020). Pengaruh Lingkungan Belajar dan Interaksi Sosial Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(2), 121-130.
Firmansyah, D., Sjaifuddin, S., & Taufik, A. N. (2021). Pengaruh penggunaan video pembelajaran terhadap kemampuan berpikir kritis siswa SMP pada tema Airku Tercemar. EDUPROXIMA (Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA). https://doi.org/10.29100/.v7i3.6799
Firmansyah, R. A., Subroto, A. W., & Pratiwi, A. F. (2021). Efektivitas Penggunaan Video Pembelajaran Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Materi IPA. Jurnal Pembelajaran Inovatif, 7(1), 45-56.
Fitriani, Z., Wijaya, A. K., & Indriani, F. (2022). Urgensi Berpikir Kritis pada Pembelajaran IPAS Kurikulum Merdeka untuk Menghadapi Abad 21. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 12(3), 211-220.
Fyramadani, T. F. (2023). Pengaruh penggunaan media pembelajaran IPA berbasis video YouTube terhadap kemampuan berpikir kritis siswa pada materi getaran dan gelombang kelas VIII SMP Negeri 7 Jember [Undergraduate thesis]. UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember.
Hanif, M. A., & Hidayati, I. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Fajar, 3(1), 1-10.
Ilsa, A., F., F., & Harun, M. (2020). Pengembangan video pembelajaran dengan menggunakan aplikasi PowerDirector 18 di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 288–300. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.643
Marisa, M. (2021). Inovasi Kurikulum “Merdeka Belajar” di Era Society 5.0. Santhet: Jurnal Sejarah, Pendidikan, Dan Humaniora, 5(1), 66–78. https://doi.org/10.36526/js.v3i2
Marwa, N. W. S., Usman, H., & Qodriani, B. (2023). Persepsi guru sekolah dasar terhadap mata pelajaran IPAS pada Kurikulum Merdeka. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 18(2). https://doi.org/10.17509/md.v18i2.53304
Mayar, F. (2022). Pengaruh video pembelajaran gerak dan lagu untuk meningkatkan fisik motorik anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2619–2625. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2081
Mayer, R. E. (2020). Multimedia Learning (3rd Edition). Cambridge University Press.
Mayudin, & Rahmi, L. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Materi Perubahan Energi Kelas IV SD Negeri 76 Pekanbaru. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(3), 222–234.
Misbakhudin, M., Wibowo, D. A., & Lestari, Y. I. (2020). Efektivitas Media Video Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 20(1), 7-18.
Nanda, A., & Simamora, A. H. (2022). Video pembelajaran berbasis PMRI pada materi operasi hitung bilangan cacah (VIORI). Indonesian Journal of Instruction, 3(1), 42–53. https://doi.org/10.23887/iji.v3i1.52101
Pradana, A., & Saputra, E. (2023). Pengaruh Pemanfaatan Media Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 6(1), 121-130.
Puspita, M., & Rosy, B. (2022). Pengembangan Media Video Interaktif untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran, 2(1), 45-56.
Puspitasari, R. D., & Handayani, N. (2023). Pemanfaatan Media Video YouTube untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 9(1), 60-70.
Ramadhan, A., & Utami, F. (2023). Efektivitas Media Video Pembelajaran terhadap Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(2), 11-20.
Rahmi, L., Hildawati, Y., & Nadra, S. (2024). Peranan model PBL (Problem Based Learning) berbantu media video pembelajaran untuk meningkatkan berpikir kritis siswa SMPN 23 Pekanbaru. Jurnal Kependidikan Profesi, 2(1), 153–158. https://journal.uir.ac.id/index.php/jpp/article/view/18582
Rahmi, L., Nukman, M., Fitriyeni, F., & Lingga, L. J. (2023). Pengembangan Media Video Pembelajaran IPA Berbasis Kontekstual pada Pembelajaran di SD. ANTHOR: Education and Learning Journal, 2(6), 787–791
Ristanto, A. H., Nur, S., & Hartono, R. (2021). Peningkatan Pemahaman Konsep dan Motivasi Belajar IPAS Melalui Penggunaan Video Animasi di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 13(2), 101-112.
Sari, W. M., & Hidayat, R. (2022). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Proyek Terintegrasi Video Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreativitas Siswa. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 11(4), 578-589.
Setiawan, H., Permana, S., & Rosi, I. F. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Video terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 2(2), 1-10.
Simanungkalit, R. P., & Astuti, D. (2020). Pengaruh Media Video Pembelajaran terhadap Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Pendidikan & Pengajaran, 1(1), 22-31.
Susilawati, S., & Handoko, D. (2022). Peningkatan Keterampilan Berpikir Siswa melalui Media Video Instruksional pada Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 15(1), 34-45.
Utami, L., & Nurhayati, E. (2023). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Implementasi Media Video Berbasis Masalah. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(2), 585-594.
Wahyudi, S., & Prasetyo, B. (2021). Peran Media Video Pembelajaran dalam Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 8(2), 150-160.
Yusuf, M., & Rahman, A. (2020). Analisis Kendala Guru dalam Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi di Daerah Terpencil. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 4(1), 50-60.
Zahra, F., & Subagya, S. (2023). Pengaruh Pemanfaatan Video Pembelajaran Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Fajar, 4(2), 156-167.




.png)













