THE EFFECT OF SCIENTIFIC THINKING ABILITIES IN SCIENCE LITERACY ON STUDENTS' LEARNING OUTCOMES IN THE SCIENCE PLANTS LESSON IN GRADE IV SDN 012 UJUNGBATU

PENGARUH KEMAMPUAN BERPIKIR ILMIAH DALAM LITERASI SAINS TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA PELAJARAN TUMBUHAN IPA KELAS IV SDN 012 UJUNGBATU

Authors

  • Desva Wahyuni Safitri Universitas Islam Riau
  • Laili Rahmi Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Islam Riau, Pekanbaru, Riau

DOI:

https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v14i3.6243

Keywords:

Keywords: Scientific Thinking, Science Literacy, Learning Outcomes, Elementary Science, Plant Topic

Abstract

This study aims to examine the influence of scientific thinking ability in science literacy on students’ learning outcomes in the topic of plants within the Natural Sciences subject for Grade IV at SDN 012 Ujungbatu. Employing a quantitative approach with a correlational method, the research involved all 28 students in the class using a saturated sampling technique. Instruments used included a Guttman scale questionnaire to assess scientific thinking ability and multiple-choice tests to evaluate learning outcomes. Validity and reliability tests were conducted using SPSS version 25, with all items meeting the standards (Cronbach’s Alpha = 0.920 for the thinking skills questionnaire and 0.960 for the learning test). Item analysis revealed balanced levels of difficulty and good discriminating power. Prerequisite tests showed that the data met the assumptions of normality and homogeneity. The hypothesis test using linear regression analysis demonstrated a significant positive effect of scientific thinking ability on science learning outcomes, with a regression coefficient of 0.450 and a significance level of 0.000. The findings confirm that students with higher scientific thinking abilities tend to achieve better academic results. Therefore, fostering scientific thinking skills in the context of science literacy is essential to enhance students' academic performance and critical reasoning from an early age.

References

Amelia, F. R., Sihombing, I. I., Siregar, S. U., Rajagukguk, M. A., Telaumbanua, A. N., & Simanjuntak, Y. B. R. (2025). Pengenalan Literasi Sains Kepada Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Yang Kontekstual Dalam Kehidupan Sehari-Hari. Journal Educational Research and Development, 1(4), 434-438.

Aprizanti, Y. (2023). Penerapan Model Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa dalam Pembelajaran IPA Biologi. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(2), 411-436.

Astria, F. P., Wardani, K. S. K., Nurwahidah, N., & Hasnawati, H. (2022). Analisis kemampuan literasi sains (KLS) siswa sekolah dasar pada pembelajaran sains. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(4b), 2744-2752.

Astutik, T. P. (2021). Pengaruh Kemampuan Berpikir Ilmiah dalam Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Hasil Belajar Siswa. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 9(2), 78-83.

Fauziah, S. R., Sutisnawati, A., Nurmeta, I. K., & Hilma, A. (2022). Pengaruh metode eksperimen berbantuan media kit ipa terhadap kemampuan literasi sains dan karakter rasa ingin tahu siswa sekolah dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(2), 457-467.

Gaol, B. K. L., Silaban, P. J., & Sitepu, A. (2022). Pengaruh Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Tema Lingkungan Sahabat Kita Di Kelas V SD. Jurnal pajar (Pendidikan dan pengajaran), 6(3), 767-782.

Handayani, F., Setiadi, D., Artayasa, I. P., & Jufri, A. W. (2023). Pengaruh project based learning pembuatan awetan bioplastik terhadap kemampuan berpikir kreatif dan literasi sains peserta didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(4), 2235-2240.

Irsan, I. (2021). Implemensi literasi sains dalam pembelajaran IPA di sekolah dasar. Jurnal basicedu, 5(6), 5631-5639.

Juhaeni, J., Wiji, S., Wadud, A. J., Saputra, H., Azizah, I. N., & Safaruddin, S. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Teka Teki Silang Terhadap Hasil Belajar IPA Materi Perkembangbiakan Tumbuhan. Journal of Instructional and Development Researches, 2(6), 241-247.

Khairatunnisa, K., Darussyamsu, R., & Ardi, A. (2024). Analisis Model Pembelajaran Inkuiri dan Keterkaitannya dengan Literasi Sains Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Biologi. Al-Alam: Islamic Natural Science Education Journal, 3(1), 1-16.

Ma'ruf, A. N. A. N. G., & Rafianti, W. R. (2023). Meningkatkan Aktivitas, Kemampuan Literasi Sains dan Hasil Belajar Muatan IPA Menggunakan Model Plant and Teach. Scholastica Journal Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Dan Pendidikan Dasar (Kajian Teori dan Hasil Penelitian), 6(2).

Mursyid, R., Adri, H. T., & Helmanto, F. (2024). Pengaruh Kemampuan Berpikir Ilmiah Dalam Literasi Sains Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Kelas VI SDN Benda Kecamatan Cicurug Sukabumi. Al-Kaff: Jurnal Sosial Humaniora, 2(1), 1-9.

Nugraha, D. M. D. P. (2022). Hubungan kemampuan literasi sains dengan hasil belajar ipa siswa sekolah dasar. Jurnal Elementary, 5(2), 153-158.

Parisu, C. Z. L., Saputra, E. E., & Lasisi, L. (2025). Integrasi literasi sains dan pendidikan karakter dalam pembelajaran IPA di sekolah dasar. Journal Of Human And Education (JAHE), 5(1), 864-872.

Rahmawati, Y. N. (2024). Hubungan Keterampilan Proses Sains dan Literasi Sains dengan Hasil Belajar Siswa SMP Pada Mata Pelajaran IPA.

Rahmi, L., & Yuswanti, D. (2021). Meningkatan Motivasi Belajar Menggunakan Model Pembelajaran Picture and Picture pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal Dharma PGSD, 1(2), 73-85.

Rahmi, L., Lingga, L. J., & Hidayanti, P. O. (2023). Pendampingan Mendesain Video Pembelajaran Inovatif Bagi Guru Sekolah Dasar Di Desa Empat Balai Kecamatan Kuok Kabupaten Kampar. Communnity Development Journal, 4(1), 418-422.

Rahmi, L., Nukman, M., Fitriyeni, F., & Lingga, L. J. (2023). Pengembangan Media Video Pembelajaran IPA Berbasis Kontekstual pada Pembelajaran di SD. ANTHOR: Education and Learning Journal, 2(6), 787-791.

Rezkillah, I. I., & Prasetyo, Z. K. (2023). Pengaruh metode percobaan terhadap literasi sains dan hasil belajar kognitif siswa kelas V sekolah dasar Kecamatan Cakranegara. Jurnal Ilmiah PENDAS: Primary Educational Journal, 4(1), 36-46.

Royannisa, F., & Rahmi, L. (2025). The Application of Diorama Media to Enhance Student Interest in Learning the Animal Life Cycle Topic in Grade III SDN 011 Parit Aman, Rokan Hilir. TOFEDU: The Future of Education Journal, 4(6), 2176-2185.

Siregar, T. R. A., Iskandar, W., & Rokhimawan, M. A. (2020). Literasi sains melalui pendekatan saintifik pada pembelajaran ipa sd/mi di abad 21. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 7(2), 243-257.

Suparya, I. K., Suastra, I. W., & Arnyana, I. B. P. (2022). Rendahnya literasi sains: faktor penyebab dan alternatif solusinya. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 9(1), 153-166.

Susilowati, D. (2023). Analisis Kualitas Instrumen Tes Hasil Belajar Pembelajaran IPAS pada Kemampuan Literasi Sains dan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Kualita Pendidikan, 4(2), 111-117.

Zamilah, Z., Djulia, E., & Lubis, K. (2024). Pengembangan Lembar Kerja Interaktif Berbasis Literasi Sains untuk Melatih Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Materi Fotosintesis. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 294-304

Downloads

Published

2025-10-08

How to Cite

Desva Wahyuni Safitri, & Laili Rahmi. (2025). THE EFFECT OF SCIENTIFIC THINKING ABILITIES IN SCIENCE LITERACY ON STUDENTS’ LEARNING OUTCOMES IN THE SCIENCE PLANTS LESSON IN GRADE IV SDN 012 UJUNGBATU: PENGARUH KEMAMPUAN BERPIKIR ILMIAH DALAM LITERASI SAINS TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA PELAJARAN TUMBUHAN IPA KELAS IV SDN 012 UJUNGBATU. SOSIOEDUKASI : JURNAL ILMIAH ILMU PENDIDIKAN DAN SOSIAL, 14(3), 1923–1932. https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v14i3.6243