ANALYSIS OF THE USE OF EDUCATIONAL MANAGEMENT IN IMPROVING CHILDREN'S RELIGIOUS CHARACTER AT BRILLIANT BUDS EDUKIDS KINDERGARTEN

Analisis Penggunaan Manajemen Pendidikan Dalam Meningkatkan Karakter Religius Anak di Tadika Brilliant Buds Edukids

Authors

  • Ryan Ardiansyah Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Selamat Pohan Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.36526/santhet.v9i3.5563

Keywords:

Educational Management, Religious Character, Character Improvement

Abstract

This study aims to analyze the use of educational management in improving children's religious character at Tadika Brilliant Buds Edukids, Malaysia. Using a qualitative approach through observation and interviews, the study found that the application of educational management including planning, implementation, and evaluation can consistently create a conducive learning environment for the development of religious character in early childhood. Integration of religious values in learning, habituation of religious activities, and collaboration between teachers and parents are key factors for success. The main challenges faced are the diversity of children's backgrounds and the lack of parental involvement, but can be overcome with an adaptive and innovative approach. The results of this study are expected to be a reference in the development of religious character education in early childhood education institutions.

References

Ainurahma, F., & Setiawan, H. R. (2022). Pembentukan Karakter Peserta Didik Melalui Pendidikan Agama Islam di SMK Dharma Utama Pegajahan. Edumaniora : Jurnal Pendidikan Dan Humaniora, 1(2), 288–291.

Andrianie, S., Arofah, L., & Ariyanto, R. D. (2021). Karakter Religius: Sebuah Tantangan dalam Menciptakan Media Pendidikan Karakter. Penerbit Qiara Media.

Ardiyanti, S., & Khairiah, D. (2021). Hakikat Pendidikan Karakter dalam Meningkatkan Kualitas Diri pada Anak Usia Dini. Buhuts Al-Athfal: Jurnal Pendidikan Dan Anak Usia Dini, 1(2), 167–180. https://doi.org/10.24952/alathfal.v1i2.3024

Dewi, D. T. B. T., & Darmiyanti, A. (2023). Manajemen Pendidikan Anak Usia Dini. Al-Ulum: Jurnal Pendidikan Islam, 4(3), 225–239.

Hazliza, Aunurrahman, & Amalia, A. (2022). Upaya Guru dalam Membentuk Karakter Religius Anak Usia Dini di TK Islamiyah Pontianak Tenggara. JPPK: Jurnal Pendididkan Dan Pembelajaran, 11(12), 3331–3338.

Marzuki. (2019). Pendidikan Karakter Islam (N. L. Nusroh, Ed.; 3rd ed., Vol. 1). Amzah.

Mulyono, M. A. (2008). Manajemen Administrasi dan Organisasi Pendidikan. Ar-Ruzz Media.

Murtopo, B. A. (2018). Evaluatif Penerapan Manajemen Pendidikan. Cakrawala: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Dan Studi Sosial, 2(1), 91–105. https://doi.org/10.33507/cakrawala.v2i1.40

Muslich, M. (2011). Pendidikan Karakter: Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Bumi Aksara.

Nasution, E. S., & Pohan, S. (2024). Strategi dan Upaya Guru Agama Islam dalam Membangun Akhlak Siswa : Studi Kasus SMP Muhammadiyah 3 Medan. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 3(4), 4607–4615.

Pasaribu, M. S., Zailani, & Pohan, S. (2024). Analisis dan Strategi Upaya Guru PAI dalam Meningkatkan Kepatuhan Peserta Didik pada Nilai-Nilai Agama Islam. DIDAKTIKA: Jurnal Pendidikan, 13(4), 4471–4484.

Pujiono, T., & Hafriani, R. (2025). Model Problem Based Learning (PBL) dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal UISU, 270–278.

Rasyid, R., Fajri, Muh. N., Wihda, K., Ihwan, Muh. Z. M., & Agus, Muh. F. (2024). Pentingnya Pendidikan Karakter dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Basicedu, 8(2), 1278–1285. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i2.7355

Sarayati, & Sepenriana, A. C. (2019). Manajemen Pendidikan Karakter Anak Usia Dini di TK Negeri 2 Sintang. DUNIA ANAK: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 21–30.

Selamat, Arifin, S., Haris, A., Qorib, M., & Pasaribu, M. (2023). Model Pendidikan Karakter Santri di Pesantren Modern Muhammadiyah Kwala Madu. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(4), 3141–3152.

Sewang, A. (2015). Manajemen Pendidikan (Vol. 1). Wineka Media.

Sugiarto. (2016). Dampak Kultum terhadap Karakter Religius Siswa di MAN 7 Jombang. 4(1), 1–23.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Triana, T. (2016). Peranan Guru dalam Pendidikan Karakter. Madrasah: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 9(1), 20–27. https://doi.org/10.18860/jt.v9i1.4742

Wakila, Y. F. (2021). Konsep dan Fungsi Manajemen Pendidikan. Equivalent: Jurnal Ilmiah Sosial Teknik, 3(1), 43–56. https://doi.org/10.59261/jequi.v3i1.33

Yanti, N., Ubabuddin, & Saripah. (2023). Internalisasi Nilai Karakter Religius Pada Anak Usia Dini di Kb Melati Dusun Serdang Utara Kecamatan Pemangkat. Lunggi Journal: Literasi Unggulan Ilmiah Multidisipliner, 1(2), 184–211.

Downloads

Published

2025-06-29

How to Cite

Ardiansyah, R., & Pohan, S. (2025). ANALYSIS OF THE USE OF EDUCATIONAL MANAGEMENT IN IMPROVING CHILDREN’S RELIGIOUS CHARACTER AT BRILLIANT BUDS EDUKIDS KINDERGARTEN: Analisis Penggunaan Manajemen Pendidikan Dalam Meningkatkan Karakter Religius Anak di Tadika Brilliant Buds Edukids. Santhet (Jurnal Sejarah Pendidikan Dan Humaniora), 9(3), 1027–1032. https://doi.org/10.36526/santhet.v9i3.5563