THE EFFECT OF CANVA AND WORDWALL LEARNING MEDIA IN HISTORY SUBJECTS ON STUDENTS' LEARNING ACHIEVEMENTS OF CLASS X AKL 1 SMK 02 ISLAM 45 AMBULU IN THE YEAR OF 2024/2025

Pengaruh Media Pembelajaran Canva Dan Wordwall Pada Mata Pelajaran Sejarah Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas X Akl 1 Smk 02 Islam 45 Ambulu Tahun 2024/2025

Authors

  • Intan Wahyuningtyas Program Studi Pendidikan Sejarah, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Ilfiana Firzaq Arifin Program Studi Pendidikan Sejarah, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas PGRI Argopuro Jember
  • Mohamad II Badri Program Studi Pendidikan Sejarah, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas PGRI Argopuro Jember

DOI:

https://doi.org/10.36526/santhet.v9i3.5407

Keywords:

Media pembelajaran, wordwall, canva, prestasi belajar

Abstract

This study aims to examine the effect of using Canva and Wordwall learning media on the learning achievement of class X AKL 1 students at SMK 02 Islam 45 Ambulu. The main focus of the study is to determine the extent to which the media affects student learning achievement. The method used is quantitative with the True Experimental Design approach, which allows researchers to control all external variables during the experimental process. The research design used is Pretest-Posttest Control Group Design involving two groups, namely the experimental class and the control class, to test the hypothesis that the use of Canva and Wordwall has a significant impact on learning achievement. Data collection was carried out through tests designed to measure student learning achievement. All data were then analyzed using scoring techniques and then conducting normality tests, homogeneity tests, and hypothesis tests, which were processed with the help of the SPSS version 25 application. The results showed that the control class obtained the highest score of 85 while the experimental class after being treated achieved a higher score of 90. From the hypothesis test, a significance value of 0.009 was obtained which was smaller than the limit of 0.05, so H0 was rejected and Ha was accepted. This indicates a significant difference between the two classes. Thus, it can be concluded that the use of Canva and Wordwall learning media has a positive influence on

References

Agustin, P., & Rita Intan, P. (2020). Pengaruh Pendidikan Dan Kompensasi Terhadap Kinerja Divisi New Product Development (Npd) Pada Pt.Mayora Indah Tbk. Jurnal Ilmiah M-Progress, 10(2), 174–184.
Andini, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Periodik Unsur.
Apriadi. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Canva Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Smk Muhammadiyah 3 Makassar.
Bahri Djamarah, S. (2012). Prestasi Belajar Dan Kompetensi Guru. Usaha Nasional.
Enterprise, J. (2021). Desain Grafis Dengan Canva Untuk Pemula. Pt Elex Media Komputindo.
Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat Dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal Of Student Research (Jsr), 1(2), 1–17.
Fatimah. (2024). Pengaruh Aplikasi Wordwall Terhadap Hasil Belajar Menulis Puisi Siswa Kelas Viii Smp Unismuh Makassar.
Herlina, P., & Saputra, E. R. (2022). Pengembangan Media Power Point Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1800–1809.
Kholis, M. (2020). Teknologi Pembelajaran (1 Ed.). Literasi Nusantara.
Luthfi, T., Sari, R. P., Sallsabila, I., Wahyudin, D., & Caturiasari, J. (2024). Peran Pendidikan Karakter Untuk Membentuk Karakteristik Peserta Didik Di Abad 21. Jurnal Sinektik, 7(1), 1–7.
Permatasari, S. E., Zalfa Nadhira, M., & Sudaryanto, &. (2023). Problematika Guru Dalam Mengembangkan Media Pembelajaran Digital Di Sma Negeri 1 Gamping. Education And Learning Journal, 2(6), 40–46.
Piani, F. (2023). Analisis Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Sejarah Di Kelas X Sma Negeri 01 Sungai Laur Kabupaten Ketapang. Ikip Pgri Pontianak.
Pradani, T. G. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Untuk Meningkatkan Minat Dan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ipa Di Sekolah Dasar. Educenter : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(5), 452–457.
Putri, M. L., & Subekti, H. (2022). Analisis Prestasi Belajar Siswa Dan Keterlaksanaan Process Oriented Guided Inquiry Learning Ditinjau Dari Jenis Kelamin. Pensa E-Jurnal : Pendidikan Sains, 10(2), 273–281.
Riduwan, & Sunarto. (2013). Pengantar Statistika Untuk Penelitian Pendidikan, Sosial, Ekonomi, Komunikasi, Dan Bisnis. Alfabeta.
Rizaldi, A. (2023). Dampak Teknologi Pada Dunia Pendidikan. Art, Humanity & Social Studies, 3(2), 88–96.
Rosyid, M. Z. (2020). Prestasi Belajar. Literasi Nusantara.
Saroro, E. K., & Wardhani, I. S. (2024). Media Pembelajaran Inovatif. Cendekia: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa Dan Pendidikan, 4(4), 222–233.
Sugiyono. (2024). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D (Ke-2). Alfabeta.
Sun’iyah, S. L. (2020). Media Pembelajaran Daring Berorientasi Evaluasi Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Pai Di Tingkat Pendidikan Dasar. Dar El-Ilmi: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan Dan Humaniora, 7(1), 1–18.
Swasti, M., Hutapea, N. M., & Suanto, E. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Discovery Learning. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2928–2941.
Usmadi. (2020). Pengujian Persyaratan Analisis (Uji Homogenitas Dan Uji Normalitas). Iinovasi Pendidikan, 7(1), 50–62.
Widayati, M., Azzaki, A., Permatasari, D., Arumpoko, G., Tauhid, J., Meilanasari, Mega, R., Wijaya, S., Sulistyowati, Nofiana, U., & Handayani, W. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran (1 Ed.). Penerbit Lakeisha.
Wulandari, E. (2022). Pemanfaatan Powerpoint Interaktif Sebagai Media Pembelajaran Dalam Hybrid Learning. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(2), 2809–8005.
Wulandari, R. (2023). Dampak Perkembangan Teknologi Dalam Pendidikan Dimasa Pandemi Bagi Kaum Milenial. Journal Pgsd Indonesia, 09(2), 66–76.
Yaumi, M. (2018). Media & Teknologi Pembelajaran (1 Ed.). Prenada Media.
Yuliana, Dian, A. B., Suparto, A. A., Seituni, S., & Syukria, Dan S. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Video Pembelajaran Kreatif, Inovatif, Dan Kolaboratif. 6(2), 247–257.

Downloads

Published

2025-06-13

How to Cite

Intan Wahyuningtyas, Ilfiana Firzaq Arifin, & Mohamad II Badri. (2025). THE EFFECT OF CANVA AND WORDWALL LEARNING MEDIA IN HISTORY SUBJECTS ON STUDENTS’ LEARNING ACHIEVEMENTS OF CLASS X AKL 1 SMK 02 ISLAM 45 AMBULU IN THE YEAR OF 2024/2025: Pengaruh Media Pembelajaran Canva Dan Wordwall Pada Mata Pelajaran Sejarah Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas X Akl 1 Smk 02 Islam 45 Ambulu Tahun 2024/2025. Santhet (Jurnal Sejarah Pendidikan Dan Humaniora), 9(3), 872–882. https://doi.org/10.36526/santhet.v9i3.5407