THE EFFECT OF DISCOVERY LEARNING MODEL TO IMPROVE UNDERSTANDING OF EXPOSITION TEXT IN GRADE VIII STUDENTS AT MTSN 3 KARAWANG
PENGARUH MODEL DISCOVERY LEARNING UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN TEKS EKSPOSISI PADA SISWA KELAS VIII DI MTSN 3 KARAWANG
Abstract
This study aims to evaluate the impact of the Discovery Learning model in enhancing students' understanding of expository texts in the eighth grade of MTs Negeri 3 Karawang. The method used is quantitative research with a quasi-experimental design, involving two groups: the experimental group taught using the Discovery Learning model, and the control group taught using conventional methods.
The data for this study was collected through pretests and posttests and analyzed using statistical tests such as the N-Gain test and t-test. The results showed a significant improvement in the understanding of expository texts in the experimental group compared to the control group. The average posttest score of the experimental group was higher, at 87, compared to the control group, which only reached 41. This indicates that the use of the Discovery Learning model significantly increased student engagement in the learning process and their comprehension of expository texts.
These findings provide important contributions to the development of more interactive and innovative teaching methods and can serve as a reference for teachers to improve the quality of Indonesian language learning. The study also highlights the importance of implementing student-centered learning strategies to maximize learning outcomes.
References
Arifin, Zainal. (2017). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Arikunto. (2022). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta:Bumi Aksara
Astuti, Dewi et al. (2020). “Modul Pembelajaran Bahasa Indonesia Madrasah Tsanawiyah Teks Eksposisi”.
Ayu Ruhana, Baiq. dan Ahmad Didik Meiliyadi, Lalu, dan Zaini, Muhammad. (2023). “Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Suhu Dan Kalor”. Jurnal Riset Inovasi Pembelajaran Fisika. 6 (1), 1- 10.
Bariyah, Husnul, dan Yolanda, Fitriana. (2024). ”Pengaruh Model Discovey Leraning Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Konsep Matematis Siswa Kelas IX SMP”. Jurnal Mahema. 6 (1), 2686 – 5823.
Budiningsih, Asri C. (2015). Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
E. Kosasih, Muhammad Rapi Tang, Dwi Purnanto, dan Liliana Muliastuti. (2017).
Bahasa Indonesia SMP/MTs kelas VIII (Buku Siswa) Edisi Revisi. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. KBBI Online, Internet.
E. Kosasih. (2017). Jenis-Jenis Teks Fungsi, Struktur, Dan Kaidah Kebahasaan
Mata Pelajaran Bahasa Indonesia SMP/MTS Bandung:Yrama Widya
Erando, Raifi. (2022). “Presepsi Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam Terhadap Fatwa DSN-MUI No. 110/DSN-MUI/IX/2017 Tentang Akad Jual Beli (Studi Pada Siswa Pada Mahasiswa Syariah Tahun Ajaran 2017”. Tesis UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu.
Galih. (2024). Enam Bentuk Pemahaman Pembelajaran. [Online]. Tersedia https://sman5malang.sch.id/index.php/2023/10/30/enam-bentuk-
pemahaman-dalam-pembelajaran-menjadikan-proses-belajar-lebih- komprehensif/ 27 Mei 2024 Pukul 23:00 WIB
Irma Sukarelawan, Moh., dkk. (2024) N-Gain vs Stacking Analisis Perubahan Abilitas Peserta Didik Dalam Desain One Group Pretest-Posttest. D.I Yogyakarta: Suryacahya
Jarmita, Nida. Abidin, Zainal.. dan Nafizaturrahmi. (2019). Penerapan Pendekatan Realistic Mathematics Education Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Sd. Primary : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 11(2), 93.
Juni Priansa, Donni. (2023). Pengembangan Strategi Dan Model Pembelajaran (Inovatif, Kreatif, Dan Prestatif Dalam Memahami Peserta Didik). Bandung: Pustaka Setia.
Magdalena. Ina, Prabandani. Riana Okta., dan Rini. Emilia Septia. (2021). Analisis Taksonomi Bloom Sebagai Alat Evaluasi Pembelajaran di SDN Kosambi 06 Pagi. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 227–234.
Mulatsih, Bekti. (2021). Penerapan Taksonomi Bloom Revisi pada Pengembangan Soal Kimia Ranah Pengetahuan. Jurnal Karya Ilmiah Guru, 6(1), 1–10.
Nuraeni, Dini. Uswatun, Din.Azhar, dan Nurasiah, Iis. (2020). “Analisis Pemahaman Kognitif Matematika Materi Sudut Menggunakan Video Pembelajaran Matematikan Sistem Jarak Jauh Di kelas IV B SDN Pintukisi”. Pendas:Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5 (1), 1-12.
Payosi, Ade. (2020). “Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Kelas VI SD Bermani Ilir Kab. Kepahiang”. Institusi Agama Islam Negeri Bengkulu.
Pranowo. (2019). Teori Belajar Bahasa Untuk Guru Bahasa Dan Mahasiswa Jurusan Bahasa. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Satya Fazri, Akmal. dan Nuria, Dinda. (2024). “Pengaruh Model Inquiry Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV Sekolah Dasar”. Jurnal Pendidikan Tambusai. 8 (1), 6867- 6874.
Simeru, Arden. (2023) Model – Model Pembelajaran. Tulung, Klaten, Jawa Tengah:Lakeisha.
Sugiyono (2015) Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sugiyono. (2017). Statistika Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta Sugiyono. (2022). Metode Penelitian kuantitatif. Bandung:Alfabeta. Sugiyono. (2023). Statistika Untuk Penelitian.Bandung:Alfabeta
Sumirah. (2020). Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Pembelajaran Bahasa Indonesia Di SMP. Indramayu: Adab
Syahril Anwar, Wawan, dan Resyi A, Gani, dan Sarvina Putri, Elsa. (2022). “Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Hasil belajar Sub Tema Sikap Kepahlawanan”. Jurnal Elementary. 5 (2), 182- 188.
Yunidar. (2023). “Penerapan Problem Based Learning Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Di SMP 5 Palu”. Jurnal Studi Pengetahuan Sosial, 4 (1), 19-32