THE ROLE OF THE ROKAT TASE’ CEREMONY IN THE DEVELOPMENT OF RELIGIOUS VALUES AND SOCIAL VALUES IN BRANTA VILLAGE, TLANAKAN DISTRICT, PAMEKASAN REGENCY
PERAN UPACARA ROKAT TASE’ DALAM PENGEMBANGAN NILAI RELIGIUS DAN NILAI SOSIAL DI DESA BRANTA KECAMATAN TLANAKAN KABUPATEN PAMEKASAN
Abstract
Rokat Tase' is a tradition carried out by the Madurese people which is also called basic rokat. In general, Rokat Tase' is practiced by fishermen and is associated with religious values and religious rituals with the intention of being a form of gratitude to God Almighty for the blessings of safety and good fortune received. This research aims to determine the process of implementing the Rokat Tase' ritual, the values developed in the Rokat Tase' ritual process in the development of religious values and social values. This research is a type of qualitative research conducted in Branta Village, Tlanakan District, Pamekasan Regency. Data sources were obtained from local community leaders, then supported by village documents and archives. Data collection was carried out using interview, observation and documentation techniques. The results of the research show that Rokat Tase' takes place once a year and the performance is adjusted to the tides. The series of events for the Rokat Tase' Ceremony include chanting and praying together, making and decorating miniature boats, sailing on the sea and entertainment events. The values developed during the implementation process are social values, religious values and traditional values. Rokat Tase' plays a role in developing religious and social values by optimizing the field of education in coordination with nature and routinely implemented in community traditions.
References
Anam, K. 2017. Studi Upacara Rokat Tase’ Bagi Masyarakat Nelayan di Desa Klampis Barat Kabupaten Bangkalan. Skripsi. Program Studi Agama-Agama, Fakultas Ushuluddin dan Filsafat. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.
Anggito, A., & Setiawan, J. 2018. Metodologi penelitian kualitatif. CV Jejak:Jejak Publisher.
Firdausi. 2024. Analisis Nilai Pendidik dalam Rokat Tase’ oleh Masyarakat Muslim Kepulauan Giligenting dan Talango Sumenep Madura. Jurnal Cendekia. Vol 16 (01). Hal 01-19.
Fitri, M., & Susanto, H. (2021). Nilai Sosial Religi Tradisi Manopeng Pada Masyarakat Banyiur. Kalpataru, 7(2), 161-169.
Hakim, Lukman. (2012). Internalisasi Nilai -nilai Agama Islam dalam Pembentukan Sikap Dan Perilaku siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Al -Muttaqin Kota Tasikmalaya. Jurnal Pendidikan Agama Islam –Ta’lim. Vol 10(1):67 -77.
Hasan, N., dan M. Hefni. 2017. Nilai Pendidikan Islam dalam Tradisi Rokat Tase’ di Pesisir Pamekasan dan Sedekah Bumi di Sono Ageng Prambon Nganjuk. Laporan Penelitian Kelompok (Interdisipliner). Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Pamekasan.
Ilaihi, Wahyu, dan S. Aisah. 2012. Simbol Keislaman pada Tradisi Rokat Tase’ dalam Komunikasi pada Masyarakat Desa Nepa, Banyuates-Sampang Madura. Indo-Islamika. Vol 2(1): 45-58.
Irsanai, H. 2017. Nilai-nilai Religiusitas dalam Perayaan Rokat Tase’ Masyarakat Madura. Tugas Ujian Akhir. Fakultas Filsafat Universitas Gadjah Mada.
Kaelan. (2016). Pendidikan Pancasila. Yogyakarta: Paradigma.
Laily, N., & Rahman, T. 2021. Penguatan Nilai Kearifan Lokal Melalui Tradisi Rokat Tase’ di Madura dalam Perspektif Agama Islam. Jurnal Al Ghazali: Jurnal Kajian Pendidikan Islam dan Studi Islam, 4(2), 185 -194.
Latif, Y. (2021). Negara Paripurna. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Latif, Y. (2020). Wawasan Pancasila: Bintang Penuntun untuk Pembudayaan. Bandung: Mizan Media Utama.
Maulidina. H. 2019. Upacara Rokat Tase’ Masyarakat Kabupaten Pamekasan Tahun 2000-2014. Avatara, e-Journal Pendidikan Sejarah. Vol 7 (3).
Misnatun dan M. Z. Kamal. 2021. Pertautan Islam dan Budaya Lokal dalam Ritual Rokat Tase’
(Studi di Perkampungan Nelayan Legung Batang-Batang Sumenep). Jurnal Pendidikan dan Pemikiran islam Vol. 12 (2): 12-37.
Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Syakuro, M. A., L. Apriliyana, K. Z. Putro, A. Reswari, S. Hukamak. 2023. Pengenalan Tradisi Rokat Tase’ untuk meningkatkan Kecintaan Budaya Lokal Anak Usia Dini. Jurnal Satwika: Kajian Ilmu Budaya dan Perubahan Sosial, Vol. 7, No. 2.
Subqi, I. (2020). Nilai -nilai Sosial - Religius dalam Tradisi Meron di Masyarakat Gunung Kendeng Kabupaten Pati. Heritage, 1(2) ,171 - 184.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Tamam, B. 2021. Upacara Rokat dalam Tradisi Madura: Tinjauan Living Hadist. Khasanah: Jurnal Sejarah dan Kebudayaan Islam Vol. 11(1): 79-84.
Yani, F., & Damayanti, E. (2020). Implementasi nilai -nilai pancasila melalui pendidikan pancasila sebagai upaya membangun sikap toleransi pada mahasiswa di universitas potensi utama. Jurnal Lex Justiti a, 2(1), 48 -58.
Yunadi. 2022. Optimalisasi “Rokat Tase” untuk Mengembangkan Potensi Budaya Lokal Desa Kaduara Timur Di era Revolusi 4.0. Jurnal Sosiologi Nusantara. Vol 8(2): 219-236.