Implementation of the Project on Strengthening the Profile of Pancasila Students Based on Ado Local Wisdom to Improve Social Emotional Skills of 5-6 Year Old Children at TKK St. Gabriel Satap Mangulewa

  • Maria Susanti Wonga Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti
  • Efrida Ita Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti
  • Andi Nafsia Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti
  • Elisabeth Tantiana Ngurah Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Citra Bakti
Keywords: Local Wisdom, Pancasila Learning Profile, Social Emotional

Abstract

This research aims to determine the implementation of the Project for Strengthening the Profile of Pancasila Students Based on Ado Local Wisdom to Improve the Social Emotional Capabilities of Children Aged 5-6 Years at TKK St. Gabriel Satap Mangulewa in the 2024/2025 academic year. The type of research used is descriptive qualitative research using data collection methods, namely interviews, documentation and observation. The informants in the research were the school principal and class teacher. The data analysis technique uses Miles and Huberman with the implementation stages of data collection, data reduction, data presentation and drawing conclusions. The results of research at TKK St. Gabriel saw Mangulewa, that through the local wisdom game ado in the implementation of the project to strengthen the profile of Pancasila students, it showed that the social emotional abilities of children aged 5-6 years had improved well, seen from the observation process at the start of the learning activity, implementation usingthe ado game media, until the end learning.

References

Aisya, T. N., Ni’mah, N. K., Amelia, L., & Cahya, T. N. (2024). Penerapan Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan pada Anak Usia Dini. TSAQOFAH, 4(3), 1914–1922.
Alfarisi, S. (2020). Analisis Pengembangan Komponen Kurikulum Pendidikan Islam di Madrasah Diniyah. 4(2), 347–367.
Amri, C. O., Jaelani, A. K., & Saputra, H. H. (2021). Peningkatan literasi digital peserta didik: Studi pembelajaran menggunakan e-learning. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(3), 546–551.
Apdillah, D., Simanjuntak, C. R. A., Napitupulu, C. N. S. B., Sirait, D. D., & Mangunsong, J. (2022). The Role Of Parents In Educating Children in The Digital Age. ROMEO: Review of Multidisciplinary Education, Culture And Pedagogy, 1(3), 1–8.
Aries, A. M. (2023). Implementasi Projek Penguatan Profil Pancasila Tema Kearifan Lokal Dengan Kontekstualisasi Permainan Tradisional. Jurnal Sinektik, 5(2), 136–146.
Ashar, A., Sadaruddin, S., & Idamayanti, R. (2024). Project for Strengthening the Student Profile of Pancasila Centered on Students at Semen Tonasa II Kindergarten. ARRUS Journal of Social Sciences and Humanities, 4(1), 77–84.
Hidayati, A., Ibrahim, I., Asri, D., Imelda, I., & Wati, I. P. (2024). Implementasi P5 (Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila) Di Mi Ikhlasiyah Palembang. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(3), 18–34.
Kahfi, A. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya terhadap Karakter Siswa di Sekolah. DIRASAH. Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar Islam, 5(2), 138–151.
Khaironi, M. (2018). Perkembangan anak Usia Dini. Jurnnal Golden Age Hamzanwadi University, 3(1), 1–12.
Kurniawati, E., & Halima, N. (2024). Implementasi Program Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Pada Sekolah Menengah Pertama Negeri (SMPN) 7 Kota Pasuruan. Jurnal Manajerial Bisnis, 7(3), 169–179.
Luqyana, S. N. (2022). Pendidikan Berbasis Kearifan Local Sebagai Pengembangan Karakter Melalui Pendidikan IPS.
Nadlir. (2014). Urgensi Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Agama Islam.
Nataliya, P. (2015). Efektivitas penggunaan media pembelajaran permainan tradisional congklak untuk meningkatkan kemampuan berhitung pada siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 3(2), 343–358.
Rosmana P.S., et al. (2022). Kebebasan dalam Kurikulum Prototype. As-Sabiqun. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(1), 115–131.
Rusmiati, M. N., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2024). Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Meningkatkan Sikap Beriman, Bertakwa, dan Berakhlak Mulia Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(2), 1706–1721.
Safitri, A. (2022). Strategi Implementasi Pendidikan Profil Pelajar Pancasila Pada Jenjang Paud (Studi Kasus Di Kb Tunas Bangsa). Semnas Manajemen Strategik Pengembangan Profil Pelajar Pancasila Pada PAUD Dan Pendidikan Dasar. 1(1).
Sapsudin, A., & Wibisono, M. Y. (2024). Pancasila in the Perception and Practice of Religious-Based University Students in Bandung. Hanifiya: Jurnal Studi Agama-Agama, 7(1), 61–72.
Satria, R., Adiprima, P., Wulan, K. S., & Harjatanaya, T. Y. (2022). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Kementerian Pendidikan Kebudayaan Riset Dan Teknologi Pemerintah Pusat. Jakarta.
Sulistyati, D. M., Wahyaningsih, S., & Wijania, I. W. (2021a). Buku Panduan Guru Projek Penguatan Profil Pancasila Satuan PAUD. Panduan Guru Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila.
Sulistyati, D. M., Wahyaningsih, S., & Wijania, I. W. (2021b). Buku panduan guru projek penguatan profil pelajar pancasila untuk satuan PAUD. Pusat Kurikulum dan Perbukuan.
Windayani, N. L. I., & Suastra, I. W. (2024). Children’s Emotional Intelligence: Building a Pancasila Profile Through The Lens of Educational Philosophy in Early Childhood Education Programs. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(1), 1–12.
Wiyani, N. A. (2014). Psikologi perkembangan anak usia dini. Yogyakarta: Gava Media, 123. Zaimuddin. (2021). Dimensi Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Menurut Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah.
Jurnal I’tibar Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(2), 50–67.
Published
2024-08-21
How to Cite
WongaM. S., Efrida Ita, Andi Nafsia, & Elisabeth Tantiana Ngurah. (2024). Implementation of the Project on Strengthening the Profile of Pancasila Students Based on Ado Local Wisdom to Improve Social Emotional Skills of 5-6 Year Old Children at TKK St. Gabriel Satap Mangulewa. Santhet (Jurnal Sejarah Pendidikan Dan Humaniora), 8(2), 12465-12475. https://doi.org/10.36526/santhet.v8i2.4254