The Influence Of The Use Of Audio Visual And Multimedia Media And Learning Motivation On Learning Outcomes In Subjects Knowledge Of Textile Materials Class X
Abstract
This study aims to (1) To determine the effect of learning outcomes between the use of audio-visual media and multimedia multimedia in the subject of knowledge of textile materials. (2) To determine the effect of learning motivation with the use of audio-visual media and Multimedia in the subject of knowledge of textile materials. (3) To determine the effect of interaction on learning outcomes between the use of audio-visual media and Multimedia and learning motivation in the subject of knowledge of textile materials.
This study used a quantitative approach with a quasi-experimental design. The data collection method for the independent variable uses a questionnaire, while for the learning outcome variable it uses a test or exam score document. To test the validity and reliability of the instrument, the Crunbach alpha formula was used. Meanwhile, to test the hypothesis using a statistical test using a two-way ANOVA with the help of SPSS. Based on the list of instrument tests, hypothesis tests and analytical tests, the instruments and data of this study have met the required statistical test requirements.
The results of this study indicate that (1) the application of learning media using multimedia media has a better effect than using audio-visual media. (2) The application of learning media using multimedia media has an influence on learning motivation. (3) The interaction between the use of multimedia media in learning and learning motivation has a significant impact on student learning outcomes.
References
Arsyad, A. 2014. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers
Arumningtyas, P. 2021. Peningkatan Kedisiplinan Belajar Peserta dDidik Melalui Google Sites. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan. Volume 9 Nomor 1 Tahun 2021 344. ISSN: 2338-9400.
Atiqoh. 2023. Desain Bahan Ajar Berbasis Problem Based Learning. Malang: CV. Seribu Bintang
Azizah. dan Fatimah, N. 2022. Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Motivasi Belajar IPA Siswa Kelas V SDN Kapopo. Autentik: Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, Vol.6, No.1, Februari 2022. ISSN 2548-9119
Binanto, I. 2010. Multimedia Digital Dasar Teori dan Pengembangannya. Yogyakarta: CV Anddi Offset.
Darma, B. 2021. Statistika Penelitian menggunakan SPSS. Bogor: Guapedia Penerbit
Dimyati, M. 2006. Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: PT. Rineka Cipta
Djamarah, S. B. 2006. Metode Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta
Djamarah, S. B. 2011. Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Effendi, D. 2017 . Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Bidang Studi Sejarah Di Mts Daarul Muttaqiin Jotang. Jurnal Historis: Jurnal Kajian, Penelitian & Pengembangan Pendidikan Sejarah p-ISSN 2549-7332 | e-ISSN 2614-1167 Vol. 2, No. 1, Juni 2017, Hal. 39-44
Gerlach dan Elly. 2007. Pengertian Media. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Hamalik, O. 2006. Proses Belajar Mengajar. Bandung: Bumi Aksara.
Harahap, N. F., Anjani, D., dan Sabrina, N. 2021. Analisis Artikel Metode Motivasi Dan Fungsi Motivasi Belajar Siswa. Indonesia Journal of Intellectual Publication (IJI) Publication p-ISSN: 2774-1907; e-ISSN: 2774-1915; Vol.1, No.3, Juli 2021
Hoerudin, C.W., dan Mustamfida, K. 2022. Media pembelajaran berbasis digital multimedia terhadap motivasi belajar pada siswa pembelajaran pendidikan agama islam. Insan Kamil: Jurnal Pendidikan Islam.
Iskandar. 2012. Psikologi Sosial. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Isnaeni, R., dan Radia, H. E. 2021. Meta-analisis Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar IPS Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Volume 3 Nomor 2 Tahun 2021 Halm 304 - 313
Jannah, R. 2017. Upaya Meningkatkan Keberhasilan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Madrosatuna: Journal of Islamic elementary school. Vol. 1 (1), November 2017, 47-58. ISSN 2579-5813
Kadir, A. 2019. Analisa Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Terhadap Prestasi Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Penerapan Rangkaian Elektronika Siswa Kelas XI SMK Negeri 3 Mataram Tahun Pelajaran 2017/2018. Jurnal Ilmiah Pendidikan Widya kita
Kpolovie, P.J., Joe,A.I dan Okoto,T. 2014. Academic achievement prediction: Role of interest in learning and attitude towards school. International journal of humanities social sciences and education (IJHSSE), 1(11), 73-100.
Kustandi, C., dan Darmawan, D. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran. Jakarta: Kencana
Lasut, M. S., Sumampouw, Z. F., Mangangantung, J. M., dan Pangkey , R. D. H. 2022. Pengaruh Penggunaan Media Powerpoint dan Media Vedio dalam Pembelajaran Daring Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan Volume 4 Nomor 4 Tahun 2022 Halm 5001 – 500. ISSN 2656-8063 ISSN 2656-8071.
Lestari, E. T. 2020. Cara Praktis meningkatkan Motivasi Siswa Sekolah Dasar. Yogyakarta: Deepublish
Lusianah. dan Wahyuningsih, R. 2022. Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa STKIP PGRI Jombang. Journal Scientific of Mandalika (JSM), Vol. 3 No. 9 September 2022. ISSN: 2745-5955, p-ISSN: 2809-0543
Mirdanda, A. 2018. Motivasi Berprestasi Dan Disiplin Peserta Didik Seta Hubungannya Dengan Hasil Belajar. Kalimantan Barat: Yudha English Gallery
Monika, A. 2017. Peran Efikasi Diri dan Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(10, 110-117.
Mukti, W. M., N, Y. B.P ., dan Anggraeni, Z. D. 2020. Media Pembelajaran Fisika Berbasis Web Menggunakan Google Sites pada materi Listrik Statis. Jurnal Prosiding Webinar Pendidikan Fisika ISSN : 2527-5917, Vol.5 No 1
Nur, A. 2020. Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas VIII Di MTs Negeri 3 Seluma Kecamatan Ilir Talo Kabupaten Seluma. Skripsi
Nurdyansyah., Widodo, A. 2015. Manajemen sekolah berbasis ICT. Sidoarjo: nizamia learning center
Nurrahmah, A., Rismaningsih, F., Hernaeny, U., Pratiwi, L., Wahyudin., Rukyat, A., Yati, F., Lusiani., Riaddin, D ., dan Setiawan, J. 2021. Pengantar Statistika 1. Bandung: Media Sains Indonesia.
Nurrita, T. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misyakat. Volume 03, Nomor 01, Juni 2018.
Pakpahan, A. F., Ardiana, D. P. Y., Mawati, A. T., Wagiu, E. B., Simarmata, J., Mansyur, M.Z., Laili., Purba, B., Chamidah, D., Kaunang, F. J., Jamaludin., dan Iskandar, A. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran.
Pribadi, B. A. 2021. Esensi Model Desain Sistem Pembelajaran. Depok: PT. Raja Grafindo Persada.
Purwono, J., Yutmini, S., dan Anitah, S. 2014. Penggunaan media audio visual pda mata pelajaran ilmu pengetahuan alam di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan. Jurnal Teknologi dan Pembelajaran Vol. 2, No.2, hal 127-144
Puspitasari, D. B. 2013. Hubungan antara Persepsi terhadap Iklim Kelas dengan Motivasi Belajar Siswa SMP Negeri 1 Bancak. EMPATHY Jurnal Fakultas Psikologi Vol 1 No 1
Rahmawati, D., dan Hidayati, Y. M. 2022. Pengaruh Multimedia Berbasis Website Pada Pembelajaran Matematika Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Cendikia: Jurnal pendidikan matematika. E-ISSN : 2579-9258 P-ISSN: 2614-3038
Rahmawati, N., Dorahman, B., Puspita Dayu R.P., dan Latifah, N. . 2022. Pengaruh Media Animasi terhadap Hasil Belajar Bahasa Inggris Kelas 3 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling Vol. 4 No.5
Rahmayanti, D. 2014. Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Kewirausahaan Pada Siswa Kelas X Multimedia DI SMK Negeri 9 Muaro Jambi.
Rohani. 2019. Media Pembelajaran. Bahan Ajar. Medan: Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.
Rusman., Riyana, C., dan Kurniawan, D. 2011. Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi Mengembangkan Profesionalitas Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sanjaya, W. 2014. Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta : Kencana Prenada Media Group.
Sardiman. 2018. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Sardiman., Rahardjo, R. H. A., dan Rahardj 1996, Media Pendidikan, Jakarta: Rajawali Press, hal 6 Schramm, Wilbut, 1978, ” Draf sampler of Distance Education”. Hawai: East-West Communication Institute
Sista, T. R. 2017. Implementasi Manajemen Kurikulum Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan (Studi Kasus di SMK Migas Cepu). Jurnal Educan. Vol. 01, No. 1.
Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif, kaulitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sukendra, K. I., dan Atmaja, I.K.S. 2020. Instrumen Penelitian. Jombang: mahameru Press
Sulfemi, W.B., dan Mayasari, N. 2019. Peranan Model Pembelajaran Value Clarification Technique Berbantuan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS. Jurnal Pendidikan, Volume 20, Nomer 1 (53-68)
Surjono, H. D. 2017. Multimedia pembelajaran Interaktif. Yogyakarta: UNY Press
Susanto, R., Zulkarnain, A., dan Lubis, P. 2018. Pengaruh Media Pembelajaran Fisika Berbasis Multimedia Interaktif Menggunakan Software Adobe Flash CS3 Profesional Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Di SMA PGRI Pangkalan Kresik Tungkal Jaya. Prosiding Seminar Nasional 21 Universitas Pgri Palembang 05 Mei 2018. ISBN 978-602-52451-0-7
Susilana, R., dan Riyana, C. 2009. Media Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.
Swarjana, I.K. 2015. Metodologi Penelitian Kesehatan. Yogyakarta: CV. Andi Offset
Telaumbanua, A. 2022. Kontribusi Penggunaan Media Pembelajaran Dengan Hasil Belajar Siswa Pada Kelas X Kompetensi Keahlian Teknik Konstruksi Kayu. Educativu: Jurnal Pendidikan 1(1) Mei 2022-30. E-ISSN (2829-6222); P-ISSN (2829-8004)
Widayanti, L. 2014. Peningkatan Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar siswa dengan metode Problem Based Learning pada siswa kelas VIIA MTs Negeri Donomulyo Kulon Progo Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Fisika Indonesia, 17(49).
Winkel, W,S,. 2007. Psikologi Pengajaran. Jakarta: PT Gramedia Pustaka.