Pemberdayaan Pelaku Usaha Konveksi Dengan Teknik Pemasaran Media Sosial Di Jurangmangu, Tangerang Selatan
Abstract
The aim of this outreach is to teach convection business actors how to effectively use social media for marketing, including creating interesting content and using advertising, in order to expand audience reach and increase sales. This activity was held at the Tourism Institute Campus with 10 convection business actors from Jurangmangu, South Tangerang, and included three stages: theoretical and practical discussion sessions at participant locations, direct training on campus about social media, and mentoring and consultation for the application of knowledge and provision of materials training. The results of the activity showed that participants felt that social media marketing education was very effective and relevant, provided clear understanding, and was useful in improving their skills in marketing products conventionally via social media. All participants felt confident and recommended this counseling to other convection business actors.
References
Anom, I. G, N., & Putra, I. K. G. (2022). Pemanfaatan media sosial dalam pemasaran produk bagi pelaku UMKM di Pasar Tunjung Desa Padangsambian Kelod. AKSES: Jurnal Ilmiah Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas Ngurah Rai, 14(1), 1-13. DOI: https://doi.org/10.47329/jurnalakses.v14i1.874
Budiwitjaksono , G. S., Azzahra, N. U. S., Wiajaya, A. O., Imtihani, E., Rosita, K. R., & Maulana, A. (2023). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Media Pemasaran jasa dalam upaya mendukung peningkatan perekonomian pada UMKM Pemancingan Kelapa Gading Rembang (Studi Sosial Media Marketing pada Instagram UMKM Kelurahan Rembang). Jurnal Manajemen dan Bisnis Ekonomi, 1(3), 43-52. DOI: https://doi.org/10.55606/jekombis.v2i3.1909
Endarwati, E. T., Widyastuti, S. M., & Desfitrina, D. (2022). Penggunaan media sosial sebagai alternatif strategi pemasaran para pelaku usaha mikro kecil dan menengah. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 6(3), 2164-2171. https://doi.org/10.31955/mea.v6i3.2739
Fadhilah, F., Satyanegara, D., & Pertiwi, W. N. B. (2023). Optimalisasi strategi pemasaran melalui media sosial bagi UMKM Kopi Dadaman Desa Citaman Banten. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Universitas Al-Azhar Indonesia, 6(1), 13-19. DOI: http://dx.doi.org/10.36722/jpm.v6i1.2268
Febriani, R. (2021). Penyuluhan peran digital marketing dalam meningkatkan penjualan produk UMKM Keripik Ciping Desa Sukawana Curug Kota Serang. Jurnal Abdikarya, 3(2), 194-202. DOI: https://doi.org/10.47080/abdikarya.v3i2.1551
Puspita, I . L., Ariningrum, H., Sariningsih, E., & Alansori, A. (2023). Pemanfaatan media sosial sebagai sarana promosi dan pemasaran bagi UMKM Kemiri Kelurahan Sumber Agung Bandar Lampung. NEAR. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 3(1), 59-65. DOI: https://doi.org/10.32877/nr.v3i1.1020
Putra, I. M. A. M. (2020). Pemasaran Produk UMKM Bagi pelaku usaha melalui media sosial. Community Services Journal (CSJ), 2(2), 58-61. DOI: https://doi.org/10.22225/csj.2.2.2020.58-61
Rifani, M., Rosyada, F. A. R., & Suhita, S. U. (2022). Pengaruh media sosial dalam strategi pemasaran produk pada usaha mikro kecil dan menengah (UMKM). Jurnal Sahmiyya, 1(2), 229-236. https://e-journal.uingusdur.ac.id/sahmiyya/article/view/684
Suroyo, S., Stevani, W., Novialumi, A., & Kusuma, A. P. (2022). Penyuluhan pemanfaatan digital marketing bagi pelaku usaha Baju Tanah Abang. JILPI: Jurnal Ilmiah Pengabdian dan Inovasi, 1(1), 71-76. https://journal.ikmedia.id/index.php/jilpi/article/view/29
Veranita, M., Almamalik, L., & Ikhsan, S. (2023). Pemanfaatan pemasaran melalui media sosial oleh UMKM di Era Pandemi. Coopetition: Jurnal Ilmiah Manajemen, XIII(1), 89-96. DOI: https://doi.org/10.32670/coopetition.v13i1.590
Aliffiana, D., & Widowati, N. (2018). Upaya Pemerintah Daerah dalam Pemberdayaan Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM) Sentra Industri Konveksi dan Bordir di Desa Padurenan, Kecamatan Gebog, Kabupaten Kudus. Journal of Public Policy and Management Review, 7(2), 197-211.
Nur, I. (2017). Peran Dinas Perindustrian, Koperasi dan UMKM dalam Pemberdayaan UMKM Sentra Industri Konveksi di Desa Padurenan Kecamatan Gebog Kabupaten Kudus. Journal of Politic and Government Studies, 6(2), 91-100.
Vikaliana, R., & Andayani, A. (2018). Social entrepreneurship: kewirausahaan perempuan di bogor melalui pengolahan kain perca limbah konveksi menjadi aksesoris. JPM (Jurnal Pemberdayaan Masyarakat), 3(2), 323-329.
Adjie, Z. Z., & Hendrastomo, G. (2020). Strategi Paguyuban Kampung Sablon Dalam Pemberdayaan Masyarakat Dukuh Krangkungan Pandes Wedi Klaten Melalui Usaha Konveksi. E-Societas: Jurnal Pendidikan Sosiologi, 9(3).
Definta, A. (2018). Upaya Pemerintah Daerah Dalam Pemberdayaan Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (Umkm) Sentra Industri Konveksi Dan Bordir Di Desa Padurenan, Kecamatan Gebog, Kabupaten Kudus (Doctoral dissertation, Diponegoro University).
Mulyadi, A. (2023). Penerapan Digitalisasi di Wisata Muara Baduk Kabupaten Banyuwangi. INSAN CENDEKIA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 17-21.
Goso, G., & Bachri, S. (2016). Implementasi Pemberdayaan Usaha Ekonomi Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm). Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo, 2(1).
Saputra, M. I. (2022). Peran Pemerintah dalam Pemberdayaan Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM) Industri Konveksi di Kecamatan Johan Pahlawan Kota Meulaboh (Doctoral dissertation, UIN Ar-Raniry).
Fitria, F. (2020). Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat melalui Badan Usaha Milik Desa (BUMDes). Adl Islamic Economic: Jurnal Kajian Ekonomi Islam, 1(1), 13-28.
Dewanti, C. M. P., Supriyanto, S., & Saputro, M. E. (2020). Bank Wakaf Mikro Usaha Mandiri Sakinah: Pemberdayaan Ekonomi Perempuan Universitas Aisyiyah Yogyakarta.
Amin, M. N., Henny, D., & Puspitasari, W. (2021). Pemberdayaan Pelaku Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Jakarta Selatan Dalam Penyusunan Laporan Keuangan. Jurnal Abdikaryasakti, 1(1), 63-78.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.