Optimalisasi Penggunaan Internet Dan Media Pembelajaran Pada Guru Madrasah Di Kecamatan Glagah Kabupaten Banyuwangi

  • Susintowati Universitas 17 Agustus 1945 Banyuwangi
  • Totok Hari Prasetiyo Universitas 17 Agustus 1945 Banyuwangi
  • Mahfud Universitas 17 Agustus 1945 Banyuwangi
  • Dian Arief Pradana Universitas 17 Agustus 1945 Banyuwangi
  • St. Shabibatul Rohmah Universitas 17 Agustus 1945 Banyuwangi
  • Sahru Romadloni Universitas 17 Agustus 1945 Banyuwangi
Keywords: Internet Optimization, Learning Media, Madrasah Teachers

Abstract

There is no doubt that optimizing the internet and learning media has a positive impact on student performance and learning achievement. Learning in the post-pandemic transition period also requires optimizing the use of the internet and interactive learning media so that learning can run according to the desired targets and catch up during the pandemic. This technical guidance was carried out at Cawan View Resto which is located in Glagah District, Banyuwangi Regency and was attended by madrasa teachers in the district. The presentation of the material was carried out by FKIP lecturers at the University of 17 August 1945 Banyuwangi and the material was divided into material about PTK and its implementation, material about learning strategies and models, material about interactive learning media, and technical guidance for PTK and Learning Media as well as structured assignments. The training was carried out using lecture and discussion methods and from the results of the training it was concluded that this training provided participants with additional knowledge about the material mentioned above which could be applied in the classroom and produce PTKM reports which could be published and could increase the performance points of the participants.

References

A. A. Montolalu, “Peranan Pemerintah Dalam Mewujudkan Pendidikan Wajib Belajar Di Kecamatan Matuari Kota Bitung,” J. Ilmu Polit., vol. 4, no. 2, pp. 1–12, 2015.

Perpres, “Undang-Undang Republik Indonesia No 20 Tahun 2003,” Demogr. Res., vol. 49, no. 0, pp. 1-33 : 29 pag texts + end notes, appendix, referen, 2003.

A. S. Maajid Amadi, “Upaya Pemerintah dalam Menjamin Hak Pendidikan untuk Seluruh Masyarakat di Indonesia: Sebuah Fakta yang Signifikan,” Educ. J. Ilmu Kependidikan, vol. 18, no. 1, pp. 161–171, 2023, doi: 10.29408/edc.v18i1.14798.

Perpres, “Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005.”

D. Rahman, “Pemanfaatan Internet Sebagai Sumber Belajar dan Informasi,” J. Perpust. dan Inf., vol. 1, no. 1, pp. 9–14, 2021.

F. Abdillah, M. Masita, and I. Wahyuni, “Penerapan Sistem Pembelajaran Di Pelosok Daerah Pada Masa Pandemi,” Edumaspul, vol. 6, no. 1, pp. 268–273, 2022.

M. Pramita, S. Mulyati, and H. Susanto, “Implementasi Desain Pembelajaran pada Kurikulum 2013,” J. Pendidik., vol. 1, no. 20, pp. 289–296, 2016.

W. Rinasari and S. Sriyanto, “Model Pembelajaran Kurikulum 13 untuk Meningkatkan Motivasi Belajar IPS,” Proc. Ser. Soc. Sci. Humanit., vol. 3, no. 1, pp. 633–638, 2022, doi: 10.30595/pssh.v3i.353.

R. Tiharita, “Optimalisasi Pemanfaatan Media Internet dalam Pembelajaran melalui Blended Learning,” OIKOS J. Kaji. Pendidik. Ekon. dan Ilmu Ekon., vol. 2, no. 1, pp. 24–31, 2018, doi: 10.23969/oikos.v2i1.917.

C. Rachmijati, “Penggunaan Internet Sebagai Optimalisasi Media Pembelajaran Bahasa Inggris (Program Pengabdian Pada Masyarakat Di Desa Margaluyu Kecamatan Cipendeuy),” Abdimas Siliwangi, vol. 1, no. 2, p. 61, 2018, doi: 10.22460/as.v1i2p61-74.106.

A. A. H. Dani, “Strategi Optimalisasi Penggunaan Internet Terhadap Peningkatan Prestasi Belajar Siswa: Studi Kasus Sma Negeri 1 Burau,” PENA Tek. J. Ilm. Ilmu-Ilmu Tek., vol. 1, no. 2, p. 137, 2016, doi: 10.51557/pt_jiit.v1i2.63.

D. Murtado, I. P. A. D. Hita, D. Chusumastuti, S. Nuridah, A. H. Ma’mun, and M. D. Yahya, “Optimalisasi Pemanfaatan Media Pembelajaran Online Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Menengah Atas,” J. Educ., vol. 6, no. 1, pp. 35–47, 2023, doi: 10.31004/joe.v6i1.2911.

S. P. Faradila and S. Aimah, “Analisis Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa di SMA N 15 Semarang,” in Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Unimus (Vol. 1, 2018, 2018, pp. 508–512.

R. Riandi, I. Zain, and Jusmarni, “Bimbingan Teknik Optimalisasi Pembelajaran Daring Di Lingkungan Stie Persada Bunda,” J. Penelit. dan Pengabdi. Masy. Jotika, vol. 1, no. 1, pp. 20–25, 2021, doi: 10.56445/jppmj.v1i1.8.

S. Hidayat, A. Silvanie, H. Rifiyanti, S. Syah, and A. Kurniawan, “Bimbingan Teknis Perancangan Jaringan dan Keamanan Internet bagi Siswa SMK,” Surya Abdimas, vol. 7, no. 3, pp. 442–449, 2023, doi: 10.37729/abdimas.v7i3.3179.

I. Magdalena, A. Fatakhatus Shodikoh, A. R. Pebrianti, A. W. Jannah, I. Susilawati, and U. M. Tangerang, “Pentingnya Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SDN Meruya Selatan 06 Pagi,” Ed. J. Edukasi dan Sains, vol. 3, no. 2, pp. 312–325, 2021.

Rokhmawati, D. Mahmawati, and K. D. Yuswandari, “Perencanaan Pembelajaran (Meningkatkan Mutu Pendidik),” Joedu J. Basic Educ., vol. 02, no. 01, pp. 1–16, 2023.

A. I. H. Cholilalah, Rois Arifin, “Bimbingan Teknis Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dan Laporan Hasil PTK Kepada Guru Tk, SD, SMP dan SMA IT Yabis Untuk Meningkatkan Kinerja Pendidik Yayasan Yabis,” JPKPM, vol. 2, no. 1, pp. 82–95, 2022.

L. A. Zulfa and R. Mulyaningtyas, “Bimbingan Teknis Penyusunan Penelitian Tindakan Kelas dan Publikasi Ilmiah bagi Guru MI Al Ishlah Tiudan,” Abdimas Univers., vol. 4, no. 2, pp. 191–197, 2022, doi: 10.36277/abdimasuniversal.v4i2.178.

Jufri, A. Lubis, P. S. Siregar, S. N. Putri, and Amiati, “Bimbingan Teknis Peningkatan Kualitas Pembelajaran Melalui PTK dan Publikasi Karya Ilmiah Guru,” J. Masy. Negeri Rokania, vol. 2, no. 2, pp. 110–115, 2021.

Published
2023-12-31

Most read articles by the same author(s)