THE EFFECT OF THE FLIPPED CLASSROOM LEARNING MODEL ON STUDENT LEARNING OUTCOMES IN INDONESIAN GRADE IV AT MIS HIDAYATUL MUHAJIRIN PALANGKARAYA

Authors

  • Fathul Jannah State Islamic University of Palangka Raya,
  • Rahmad State Islamic University of Palangk Raya, Indonesia
  • Sri Normuliati State Islamic University of Palangk Raya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v14i4.6541

Keywords:

Flipped Classroom, Learning Outcomes

Abstract

This study aims to analyze the influence of the Flipped Classroom model on the learning outcomes of Indonesian language in grade IV at MIS Hidayatul Muhajirin. In this model, students learn basic materials at home through videos/learning materials, while face-to-face time is focused on discussions and application exercises. The study was carried out because the learning outcomes, especially the capacity to speak and present, were still low. The study uses a quantitative approach with a quasi-experimental design of Nonequivalent Control Group Design through pretest-posttest. The results of the study are expected to present learning alternatives that are able to intensify student motivation, activeness, and learning outcomes.

References

Al-Qur’an, L. P. Mushaf. (2022). Al-Qur’an Kemenag. Kementerian Agama RI. https://quran.kemenag.go.id/

Ali, M. (2020). Pembelajaran bahasa Indonesia serta sastra (Basastra) di sekolah dasar. Pernik: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35–44. https://doi.org/10.31851/pernik.v3i2.4839

Ulfah, A. K., Razali, R., Rahman, H., Ghofur, A. U., Bukhory, Wahyuningrum, S. R., Yusup, M. R. I., & Muqoddam, F. (2022). Ragam analisis data studi (sastra, riset serta pengembangan) (D. Anggreni, Ed.). Penerbit STIKes Majapahit Mojokerto.

Apriyanah, P. (2018). Efektivitas model flipped classroom pada pembelajaran fisika ditinjau dari self efficacy serta penguasaan konsep siswa. World Development, 1(1).

Arbayu, R., Rizal, S. U., & Mahmudah, I. (2023). Pemanfaatan pojok bacaan guna mengintensifkan keterampilan membaca siswa kelas IV SDN Pilang. Jurnal Pendidikan, 4(1), 445–452.

Arifani, S. (2021). Hubungan antar intensitas menonton tayangan dakwah Islami di media sosial dengan sikap religius mahasiswa Prodi PAI IAIN Palangka Raya [Skripsi, IAIN Palangka Raya].

Asyafah, A. (2019). Menimbang model pembelajaran (Kajian teoretis-kritis atas model pembelajaran dalam pendidikan Islam). Tarbawy: Indonesian Journal of Islamic Education, 6(1), 19–32. https://doi.org/10.17509/t.v6i1.20569

Amalia, A. N., & Suyono, R. A. (2023). Penyusunan instrumen studi: Konsep, teknik, uji validitas, uji reliabilitas, serta contoh instrumen studi.

Istofany, B., Ratu, H., Negara, P., & Santosa, F. H. (2024). Analisis penggunaan teknologi dalam pembelajaran matematika guna mengintensifkan keterampilan berpikir kritis pada mahasiswa. Ulul Albab, 28(1), 1–14.

Darmawati, N. W. S. (2022). Model pembelajaran inovatif bahasa Indonesia berbasis flipped classroom pada era digital dengan pemanfaatan Google Classroom. Jurnal Pendidikan serta Pembelajaran Bahasa Indonesia, 11(2), 168-177.

Dewi, N. P. S. S., Padmadewi, N. N., & Santosa, M. H. (2021). The implementation of flipped classroom model in teaching English to junior high school students. Journal of Educational Research and Evaluation (JERE), 5(1), 125–135. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JERE

Fian, K. (2022). Flipped classroom pada prestasi belajar PAI program studi pendidikan agama Islam [Skripsi, UIN Prof. K.H. Saifuddin Zuhri].

Fiteriani, I. (2016). Model pembelajaran kooperatif serta implikasinya pada pemahaman belajar sains di SD/MI (Studi PTK di kelas III MIN 3 Wates Liwa Lampung Barat). Jurnal Pendidikan serta Pembelajaran Dasar, 3(2), 4–10.

Frimayanti, A. I. (2017). Implementasi pendidikan nilai dalam pendidikan agama Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 240–250.

Habsyi, F. Y. (2020). Pengaruh fasilitas belajar pada prestasi belajar siswa SMA Nusantara Tauro. Jurnal Pendidikan serta Ekonomi, 2(1), 13–22.

Hastri, R., Wardarita, R., Fitriani, Y., & Rukiyah, S. (2022). Kontribusi profil pelajar Pancasila pada pembelajaran bahasa Indonesia fase D kurikulum merdeka. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Universitas PGRI Palembang, 1, 91–101.

Hendracita, N. (2021). Model-model pembelajaran. Multikreasi.

Hidayati, N. (2017). Penerapan pembelajaran kooperatif dengan metode eksperimen serta metode talking stick pada motivasi belajar serta kapasitas berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan, 14(1).

Inggriyani, F., & Maulani, R. (2020). Analisis keterampilan berbicara siswa sekolah dasar melalui model pembelajaran kooperatif tipe numbered heads together (NHT). Lemlit Press, 1(1), 35–57.

Iqbal, Anwar, S., Maliki, M., & Sari, R. (2022). Kurikulum serta pendidikan (Merdeka Belajar menurut perspektif humanisme Arthur W. Combs). Jurnal Pendidikan, 10(2), 1–15.

Khoerunnisa, P., & Aqwal, S. M. (2020). Analisis model- model pembelajaran. Fondatia, 4(1), 1–27.

Kurniawati, P. (2017). Mewujudkan kemandirian belajar: Merdeka belajar sebagai kunci sukses mahasiswa jarak jauh. Universitas Nusantara PGRI Kediri, 1.

Marlina. (2022). Urgensi serta implikasi pelaksanaan kurikulum merdeka pada sekolah dasar/madrasah ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan, 1(1), 67–72.

Masruri, M. H. (2019). Mendesain model pembelajaran sejarah kebudayaan Islam berbasis multikultural di perguruan tinggi. J-PAI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 57–67.

Maulfani, C. P., Rahmad, & Sulistyowati. (2023). Pendampingan kegiatan membaca siswa kelas III SDN Pilang 1 melalui kegiatan pengabdian mahasiswa IAIN Palangka Raya. Dikmas: Jurnal Pendidikan Masyarakat serta Pengabdian, 3(1), 113– 118.http://dx.doi.org/10.37905/dikmas.3.1.113-118.2023

Mujiono, N. (2021). Flipped classroom: Sekolah tanpa pekerjaan rumah. Jurnal Teknodik, 25(1), 67–74.

Ndruru, M., Telaumbanua, F., Harefa, A., & Lase, E. (2024). Pengaruh model pembelajaran flipped classroom pada kapasitas pemecahan masalah matematis siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(4), 244–254.

Nugraha, E., & Azis, A. (2023). Bahasa Indonesia SMP kelas VII. Seminar Nasional Ilmu Pendidikan.

Rachman. (2022). Mengukur peningkatan hasil belajar kognitif dengan model pembelajaran flipped classroom. Jurnal Pendidikan, 12(1), 13–36.

Ramadhani, R., & Syahputra, E. (2023). Model ethno-flipped classroom: Solusi pembelajaran fleksibel serta bermakna (R. Fadhli, Ed.). Indonesia Emas Group.

Ramah, P., Keluarga, L., Ayat, S. A., Samsul, M., & Hasan, I.

A. (2024). Pendidikan ramah anak di lingkungan keluarga dalam Surah Al-Baqarah ayat 133. Jurnal Pendidikan Islam, 815–825.

Roflin, E., & Pariyana, I. A. L. (2021). Populasi, sampel, variabel dalam studi kedokteran (M. Nasrudin, Ed.). PT. Nasya Expanding Management.

Safithry, E. A. (2018). Asesmen teknik tes serta non-tes (C. I. Gunawan, Ed.; Edisi 2018). CV IRDH.

Sari, I., & Hamami, T. (2022). Pengembangan metode flipped classroom dalam pendidikan agama Islam: Solusi pembelajaran di masa pandemi Covid-19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4).

Sari, M., Anggoro, B. S., & Sugiharta, I. (2020). Analisis peningkatan kapasitas pemecahan masalah serta kemandirian belajar dampak flipped classroom berbantuan video pembelajaran. Nabla Dewantara: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 94–106.

Savitri, O., & Meilana, S. F. (2022). Pengaruh model pembelajaran flipped classroom pada pemahaman konsep IPA siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7242–7259. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3457

Simarmata, M. Y., Yatty, M. P., & Fadhillah, N. S. (2022). Analisis keterampilan berbicara melalui proyek penguatan profil pelajar Pancasila di SMP Negeri 1 Kuala Mandor B. Vox Edukasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 13(1), 47–59.

Widodo, S., Ladyani, F., Rusdi, K., Khairunnisa, S. M. P., & Lestari, A. D. (2023). Buku ajar metode studi.

Suhartono, & Indramawan, A. (2022). Implementasi model flipped classroom dalam mengembangkan keterampilan berbicara siswa. Jurnal Pendidikan Bahasa serta Sastra Indonesia, 12(1), 1– 20.

Susilawati, D. (2018). Tes serta pengukuran (I. Safari, Ed.). UPI Sumedang Press.

Syafaruddin. (2012). Inovasi pendidikan: Suatu analisis pada kebijakan baru pendidikan.

Ulfah, & Arifudin, O. (2021). Pengaruh aspek kognitif, afektif, serta psikomotor pada hasil belajar siswa. Jurnal Al-Amar (JAA), 2(1), 1–9.

Wahyuni, L., Salingkat, S., Tamagola, R. H. A., Palayukan, H., Haidar, I., & Sitopu, J. W. (2024). Analisis keberhasilan implementasi model flipped classroom dalam pembelajaran matematika tingkat perguruan tinggi. Journal on Education, 6(4), 18954–18964.

Wartoyo, F. X. (2022). Menakar korelatifitas Merdeka Belajar dengan sistem pendidikan nasional Undang- Undang Nomor 20 Tahun 2003 serta Pancasila. Widya Pranata Hukum: Jurnal Kajian serta Studi Hukum, 4(2), 140–153.

Wibowo, I. S., & Farnisa, R. (2018). Hubungan peran guru dalam proses pembelajaran pada prestasi belajar siswa. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 3(2), 181–202.

Widana, M. I. W., & Fiktorius, T. (2020). Uji persyaratan analisis.

Widodo, L. S., Prayitno, H. J., & Widyasari, C. (2021). Kemandirian belajar matematika siswa sekolah dasar melalui daring dengan model pembelajaran flipped classroom. Jurnal Basicedu, 5(5), 3902–3911.

Winarno, A., & Ramadhani, Z. (2022). Hasil belajar siswa SMK memakai iSpring Suite 9 berbasis Android. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 20(1), 96–109.

Yeni, D. F., Putri, S. L., & Setiawati, M. (2022). Pengaruh motivasi belajar siswa pada hasil belajar siswa SMP N 1 X Koto Diatas. Promosi (Jurnal Pendidikan Ekonomi), 10(2), 133–140.

Patandean, Y. R., & I. R. E. (2021). Flipped classroom membuat siswa berpikir kritis, kreatif, mandiri serta mampu berkolaborasi dalam pembelajaran yang responsif. Jurnal Pendidikan, 1.

Downloads

Published

2025-12-05

How to Cite

Fathul Jannah, Rahmad, & Sri Normuliati. (2025). THE EFFECT OF THE FLIPPED CLASSROOM LEARNING MODEL ON STUDENT LEARNING OUTCOMES IN INDONESIAN GRADE IV AT MIS HIDAYATUL MUHAJIRIN PALANGKARAYA . SOSIOEDUKASI : JURNAL ILMIAH ILMU PENDIDIKAN DAN SOSIAL, 14(4), 3080–3089. https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v14i4.6541