IMPROVEMENT OF INDONESIAN LANGUAGE LEARNING PROCESS AND OUTCOMES USING A TEAMS GAMES TOURNAMENT TYPE COOPERATIVE LEARNING MODEL IN GRADE IV SDN 100/II MUARA BUNGO

PENINGKATAN PROSES DAN HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TEAMS GAMES TOURNAMENT DI KELAS IV SDN 100/II MUARA BUNGO

Authors

  • Fathiya Salsabila Universitas Muhammadiyah Muara Bungo
  • Aprizan Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Muara Bungo, Jl. Rang Kayo Hitam, Muara Bungo, 37211
  • Zulqoidi R Habibie Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Muara Bungo, Jl. Rang Kayo Hitam, Muara Bungo, 37211

DOI:

https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v14i3.6213

Keywords:

Teams Games Tournament, Pembelajaran kooperatif, Hasil belajar, Bahasa Indonesia

Abstract

P

This research aims to improve the process and outcomes of Indonesian learning through the application of a cooperative learning model of the Teams Games Tournament (TGT) type in grade IV of SDN 100/II Muara Bungo. The research method used is Class Action Research (PTK) which is carried out in two cycles. The research subjects amounted to 26 students. Data was collected through observation, learning outcome tests, and documentation. The results of the study showed a significant improvement in both process aspects and learning outcomes. In the first cycle, the achievement of student learning outcomes was 72% with the adequate category, while in the second cycle it increased to 88% with the good category. The application of the TGT model has been proven to be able to create a more active, interactive, and fun learning atmosphere, so that it can increase students' motivation and learning outcomes in Indonesian subjects.

References

Afektif, A., Dan Psikomotorik, K., Shaleh Medan, A., & Pohan, N. (2017). Pelaksanaan Proses Belajar Melalui Bimbingan Oleh.

Dewi, K. A. T. S., Suarni, N. K., & Margunayasa, I. G. (2023). Teori Behavioristik: Meninjau Penyebab Keterlambatan Belajar Membaca Menulis Pada Siswa Sekolah Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 174–181. Https://Doi.Org/10.51169/Ideguru.V9i1.788

Djamaluddin, A., & Wardana. (2019). Belajar Dan Pembelajaran.

Afektif, A., Dan Psikomotorik, K., Shaleh Medan, A., & Pohan, N. (2017). Pelaksanaan Proses Belajar Melalui Bimbingan Oleh.

Dewi, K. A. T. S., Suarni, N. K., & Margunayasa, I. G. (2023). Teori Behavioristik: Meninjau Penyebab Keterlambatan Belajar Membaca Menulis Pada Siswa Sekolah Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 174–181. Https://Doi.Org/10.51169/Ideguru.V9i1.788

Djamaluddin, A., & Wardana. (2019). Belajar Dan Pembelajaran.

Laila Agustina Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Sekolah Tinggi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, R. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Teams Games Tournament (Tgt) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pkn Siswa Kelas V Sdn Jejangkit Muara 2 (Vol. 2, Issue 1).

Lestari, D. (2021). Pengaruh Metode Kooperatif terhadap Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 10(3), 112–123.

Marwati, E., Anugrahana, A., Betris, P., & Ariyanti, Y. (2023). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Melalui Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Team Games Tournament (Tgt) Kelas Iv Sd Negeri Plaosan 1. 7.

Nahar, N. I. (2016). Penerapan Teori Belajar Behavioristik Dalam Proses Pembelajaran.

Nasution, S. (2017). Meningkatkanhasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Tgt Dalam Mata Pelajaran Pkn Kelas Vi Sdn 097 Gunung Barani. Jurnal Guru Kita .

Negeri, A. S., & Tolitoli, D. K. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Tgt (Teams Games Tournament) Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Di Sd Negeri 3 Dadakitan Kabupaten Tolitoli.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa (Vol. 03).

Prasetyo, B. (2022). Motivasi Belajar Siswa dalam Suasana Kompetitif: Analisis Model TGT. Jurnal Psikologi Pendidikan, 9(1), 34–45.

Pratiwiuniversitas, N. K. (2015). Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Smk Kesehatan Di Kota Tangerang. In Jurnal Pujangga (Vol. 1, Issue 2). Http://Www.Kajianpustaka.Com/2012/11/Definisi-Fungsi-Dan-Bentuk-

Putriani Lubis, Maria Bintang Hasibuan, & Gusmaneli Gusmaneli. (2024). Teori-Teori Belajar Dalam Pembelajaran. Intellektika : Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(3), 01–18. Https://Doi.Org/10.59841/Intellektika.V2i3.1114

Rahmawati, S. (2022). Kolaborasi Siswa dalam Pembelajaran Kooperatif: Studi Kasus Model TGT. Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(1), 23–34.

Ramadhona Ihdinash Dwi Purnaningtyas, A., Fathurohman, I., Syaffruddin Kuryanto, M., & Artikel Abstrak, I. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Model Teams Games Tournament Berbantuan Media Unos Pada Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Borneo (Judikdas Borneo), 02.

S, B. T., Murti, W., Sri, D. A., Trio Saputra, B., Sri Agustina, D., Studi Manajemen Informatika, P., Mahakarya Asia, U., Jend Yani No, J. A., Tanjung Baru, A., & Selatan Korespondensi, S. (2023). Membangun Aplikasi Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas X Di Smk Terpadu Takwa Belitang Menggunakan Android Studio. In Jtim (Vol. 6, Issue 1).

Septian, R., Irianto, S., & Andriani, A. (2019). Jurnal Educatio Fkip Unma Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (Lkpd) Matematika Berbasis Model Realistic Mathematics Education. 5(1), 59–67.

Setiawan, R. (2020). Model Pembelajaran Kooperatif TGT dan Peningkatan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 11(4), 89–99.

Supriyadi, A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran TGT untuk Meningkatkan Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(2), 45–56.

Setyaningsih, K., & Handayani, A. (2023). Efektivitas Media Pop Up Book Pada Pelajaran Bahasa Indonesia Untuk Mengembangkan Literasi Siswa Kelas Rendah. Jurnal Ilmiah Pgsd Fkip Universitas Mandiri, 09.

Smp Negeri, F., Karangkobar, J., & Tengah, I. (2020). Penerapan Pendidikan Karakter Format Kelompok Untuk Meningkatkan Nilai Kejujuran Siswa. 3(2), 28–31. Https://Doi.Org/10.31764

Sururi, I., & Wahid, A. (2022). Teams Games Tournament (Tgt) Sebagai Metode Untuk Meningkatkanketrampilan Berbicara Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan (Jisip), 6. Https://Doi.Org/10.36312/Jisip.V6i1.3139/Http

Tarigan, S. (2021). Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Indonesia Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek. 2(1). Https://Doi.Org/10.5281/Zenodo.4781878

Triwijaya, H., & Rahayu, A. S. (2024). Peningkatan keaktifan belajar peserta didik kelas IV SD melalui model pembelajaran teams games tournament ( tgt ). 1, 821–830.

Wijayanto, G. (2013). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Pembelajaran Teams Games Tournament (Tgt) Pada Siswa Kelas 3 Sdn Jajartunggal Iii Surabaya.

Wisman, Y. (2020). Teori Belajar Kognitif Dan Implementasi Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 11(1), 209–215. Https://Doi.Org/10.37304/Jikt.V11i1.88

Yulianti, R. (2023). Kepercayaan Diri Siswa dan Dampaknya terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan dan Psikologi, 8(2), 56–67.

Downloads

Published

2025-09-18

How to Cite

Fathiya Salsabila, Aprizan, & Zulqoidi R Habibie. (2025). IMPROVEMENT OF INDONESIAN LANGUAGE LEARNING PROCESS AND OUTCOMES USING A TEAMS GAMES TOURNAMENT TYPE COOPERATIVE LEARNING MODEL IN GRADE IV SDN 100/II MUARA BUNGO: PENINGKATAN PROSES DAN HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TEAMS GAMES TOURNAMENT DI KELAS IV SDN 100/II MUARA BUNGO. SOSIOEDUKASI : JURNAL ILMIAH ILMU PENDIDIKAN DAN SOSIAL, 14(3), 1800–1809. https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v14i3.6213