DEVELOPMENT OF A MODULE BASED ON RIAU LOCAL WISDOM ON NORMS IN MY LIFE MATERIAL FOR GRADE V ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS
PENGEMBANGAN MODUL BERBASIS KEARIFAN LOKAL RIAU PADA MATERI NORMA DALAM KEHIDUPANKU UNTUK SISWA KELAS V SD
DOI:
https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v14i1.5860Abstract
This research aims to develop a learning module based on Riau local wisdom on the material "Norms in My Life" for grade V students at SD Negeri 17 Pekanbaru, Riau Province, which is valid, practical, and effective. The school is located in an urban area with a strong local cultural diversity, but it is not yet fully reflected in the teaching materials used. The background of this research is the limited availability of relevant and contextual teaching materials, especially those that integrate the values of local wisdom, so that it has an impact on students' low understanding of the concept of norms in daily life. This research is a development research that adapts the ADDIE (Analysis, Design, Development) model to the development stage. The analysis stage includes the identification of teachers, students, and curriculum needs. The design stage includes designing structures, materials, and the integration of Riau's local cultural values. At the development stage, the validity test of the module was carried out by material experts, linguists, and learning design experts. Data was collected through interviews and validation questionnaires, then analyzed qualitatively and quantitatively. The results of the study show that the modules developed have met the eligibility criteria with a very high level of validity after going through a revision process based on expert input. The final validation score from the subject and language experts ranges from 92.5% to 95%, which indicates that the module is "very worth using without revision". Thus, this module is expected to be an innovative solution in increasing students' understanding of norms while fostering appreciation for the values of Riau's local wisdom.
References
Agustina, N., Sari, P. I., & Pujiastuti, H. (2022). Pengembangan Modul Pembelajaran IPA Berbasis Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 8(1), 1–10. https://doi.org/10.21831/jipi.v8i1.42301
Astuti, R., & Handayani, M. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Tematik Integratif Berbasis Kearifan Lokal untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar FIP UNP, 13(2), 154–168. https://doi.org/10.24036/jpd.v13i2.112109
Dewi, P., & Ningsih, R. (2020). Pengembangan Modul Interaktif Berbasis Lingkungan pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(1), 1–10. https://doi.org/10.24036/jipjpsd.v7i1.107762
Dewi, R. P., & Pratiwi, E. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Sejarah Lokal Berbasis Kearifan Lokal untuk Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Sejarah, 10(1), 1–15. https://doi.org/10.21009/jps.v10i1.18128
Hasanah, A., & Ningsih, R. (2022). Pengembangan Modul Pembelajaran Interaktif Berbasis Kearifan Lokal untuk Materi Norma pada Mata Pelajaran PPKn. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 12(2), 112–125. https://doi.org/10.32832/jpkn.v12i2.6789
Hasbullah, R. H., Handayani, R. D., & Supriadi, U. (2020). Integrasi Kearifan Lokal dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan untuk Membangun Karakter Siswa. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 17(2), 160–169. https://doi.org/10.21831/civics.v17i2.33857
Indriani, S., & Puspita, S. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran IPS Berbasis Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 29(1), 77–88. https://doi.org/10.21831/jpis.v29i1.30908
Lestari, R., & Supriadi, A. (2020). Validitas dan Praktikalitas Modul Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal untuk Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 9(1), 12–23. https://doi.org/10.26737/jpbsi.v9i1.1578
Lestari, S., & Permana, A. (2022). Efektivitas Penggunaan Modul Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 13(2), 123–134. https://doi.org/10.21009/jpd.v13i2.28828
Nugraha, A., & Sumarmi. (2022). Pengembangan Modul Geografi Berbasis Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Literasi Spasial Siswa. Jurnal Pendidikan Geografi, 27(1), 1–12. https://doi.org/10.17977/um017v27i12022p001
Nurhasanah, E., & Astuti, S. (2021). Pemanfaatan Kearifan Lokal Riau sebagai Sumber Belajar dalam Pengembangan Bahan Ajar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(1), 78–88. https://doi.org/10.23887/jppg.v10i1.30909
Puspita, S., & Hidayat, A. (2021). Implementasi Kearifan Lokal dalam Pengembangan Bahan Ajar untuk Pendidikan Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 4(2), 89–102. https://doi.org/10.30595/ekp.v4i2.10091
Putra, D., & Sari, N. (2022). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 29(1), 22–32. https://doi.org/10.21831/jptk.v29i1.48834
Rahmawati, D., & Ningsih, A. (2023). Pengembangan Modul Ajar Matematika Berbasis Kearifan Lokal untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 11(1), 1–14. https://doi.org/10.26877/jpsms.v11i1.12345
Rahmawati, D., & Sari, M. (2023). Analisis Ketersediaan dan Pemanfaatan Bahan Ajar di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 9(1), 35–45. https://doi.org/10.33751/jpsd.v9i1.6983
Rusmawati, D., Suryanto, A., & Dewi, D. C. (2020). Uji Validitas Modul Pembelajaran IPA Berbasis Problem Based Learning. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 9(1), 1–8. https://doi.org/10.20527/jipf.v9i1.7107
Saputra, R., & Wardani, D. (2021). Desain Modul Pembelajaran Mandiri untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran, 5(2), 123–134. https://doi.org/10.35870/jip.v5i2.569
Saputri, D. N., & Ruswita, W. E. (2023). Pengembangan Modul Pembelajaran HOTS pada Materi Sistem Reproduksi Manusia untuk Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Biologi, 6(1), 45–56. https://doi.org/10.30651/pm.v6i1.17849
Sari, P. I., Widyawati, D., & Lestari, S. (2022). Validitas dan Praktikalitas Modul Pembelajaran IPA Terpadu Berbasis Lingkungan. EJOE (Educational Journal of Elementary School), 5(1), 12–23. https://doi.org/10.33474/ejo.v5i1.16432
Setiadi, D., & Lestari, S. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Multidisipliner, 5(2), 134–145. https://doi.org/10.30651/pm.v5i2.16781
Sudrajat, A., & Sukma, A. S. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal sebagai Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Materi Lingkungan. Jurnal Pendidikan Geografi, 25(2), 123–135. https://doi.org/10.17977/um017v25i22020p013
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Alfabeta.
Widyasari, R., & Susilawati, E. (2021). Analisis Kebutuhan Guru Terhadap Media Pembelajaran Inovatif di Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 7(2), 234–245. https://doi.org/10.30605/ap.v7i2.1517
Wulansari, R., & Agustina, D. (2021). Pengembangan Modul Digital Interaktif Berbasis Kearifan Lokal untuk Pembelajaran Tematik. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 9(2), 1–12. https://doi.org/10.21831/jipd.v9i2.36789
Yunitasari, D., & Anugraheni, I. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Mandiri Berbasis Pendekatan Saintifik pada Materi Perubahan Lingkungan. EJOE (Educational Journal of Elementary School), 3(1), 22–33. https://doi.org/10.33474/ejo.v3i1.9796
Zulkarnain, E., & Rahayu, S. (2023). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal dalam Meningkatkan Karakter Peduli Lingkungan Siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 6(1), 12–25. https://doi.org/10.30595/ekp.v6i1.12345