OPTIMIZING THE PERFORMANCE OF SOCIAL STUDIES TEACHERS IN INSTILLING DISCIPLINE AND HONESTY IN STUDENTS OF SD NEGERI 50 TERNATE CITY

OPTIMALISASI KINERJA GURU IPS DALAM MENANAMKAN SIKAP DISIPLIN DAN KEJUJURAN PADA SISWA SD NEGERI 50 KOTA TERNATE

  • Umihani Naser Mahasiswa Program Pascasarjana S2 IPS Unkhair
  • Rustam Hasim Universitas Khairun
  • Jusan Hi Yusuf Universitas Khairun
Keywords: optimizing teacher performance, discipline, honesty, students, social studies, character education

Abstract

This study aims to optimize the performance of social studies teachers in instilling discipline and honesty in students at SD Negeri 50 Kota Ternate. Instilling character values, especially discipline and honesty, is an important part of basic education. Social studies teachers have a strategic role in shaping good student character. This study uses a qualitative approach with a case study method, which involves observation, interviews, and documentation to collect data. The results of the study indicate that the performance of social studies teachers can be optimized with a more personal and interactive approach, as well as the application of creative learning strategies. In addition, the role of parents and the school environment is also very supportive in shaping discipline and honesty in students.

References

Agus, M. (2019). Pengembangan Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Arikunto, S. (2018). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Budimansyah, R. (2015). Teori dan Praktik Pendidikan IPS di Sekolah Dasar. Bandung: Alfabeta.
Darmawan, I. (2020). Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Surabaya: Penerbit Andi.
Gozali, M. (2017). Metode Pembelajaran Aktif dalam IPS untuk Sekolah Dasar. Yogyakarta: Pustaka Widyatama.
Huda, M. (2016). Model Pembelajaran IPS Berbasis Karakter di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Andi Publisher.
Kartini, M. (2019). Mengajarkan Disiplin dan Kejujuran pada Anak melalui Pembelajaran IPS. Jakarta: PT RajaGrafindo Persad
Mulyasa, E. (2017). Manajemen Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nurdin, A. (2019). Karakter Siswa dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Surabaya: Pustaka Pelajar.
Prasetyo, Z. (2016). Mengembangkan Kinerja Guru dalam Pembelajaran IPS di SD. Bandung: Alfabeta.
Rahardjo, S. (2018). Membangun Disiplin dan Kejujuran pada Siswa Melalui Pembelajaran IPS. Jakarta: PT Erlangga.
Syafruddin, S. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.
Trianto, A. (2017). Model-Model Pembelajaran di SD: Pembelajaran IPS Berbasis Karakter. Yogyakarta: Penerbit Kencana.
Usman, H. (2020). Teori dan Praktik Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Wicaksono, P. (2019). Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS di SD Negeri. Jakarta: Rineka Cipta.
Yuliana, E. (2017). Pembelajaran IPS Berbasis Karakter di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Zainuddin, Z. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar: Pendekatan IPS. Jakarta: Pustaka Media.
Published
2025-04-17
How to Cite
Umihani Naser, Rustam Hasim, & Jusan Hi Yusuf. (2025). OPTIMIZING THE PERFORMANCE OF SOCIAL STUDIES TEACHERS IN INSTILLING DISCIPLINE AND HONESTY IN STUDENTS OF SD NEGERI 50 TERNATE CITY: OPTIMALISASI KINERJA GURU IPS DALAM MENANAMKAN SIKAP DISIPLIN DAN KEJUJURAN PADA SISWA SD NEGERI 50 KOTA TERNATE. SOSIOEDUKASI : JURNAL ILMIAH ILMU PENDIDIKAN DAN SOSIAL, 14(1), 1-12. https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v14i1.5167