Educational Interactive Video Content as a Media Contemporary Learning for Physical Education Teachers

  • Adi S Universitas Negeri Semarang
  • Tommy Soenyoto Universitas Negeri Semarang
  • Agus Darmawan Universitas Negeri Semarang
  • Hermawan Pamot Raharjo Universitas Negeri Semarang
  • Wahyu Arbanisa Universitas Negeri Semarang
  • Immanuel Berli Septian Universitas Negeri Semarang
  • Melinda Nur Aini Universitas Negeri Semarang
  • Ngatinah Universitas Negeri Semarang
Keywords: Content, Interactive video, Learning media, Dedication, Physical education

Abstract

Teachers still need to gain an understanding of audio-visual-based learning media. How to make learning media, especially interactive videos. Teachers need to develop skills in creating and developing interactive learning videos that support learning activities. This training combines expository methods, demonstrations, and independent practice. This community service activity is carried out to provide training and experience through socialization and a direct approach to elementary school Physical Education teachers. This activity is carried out to increase teachers' knowledge and skills regarding learning media, in this case, interactive learning videos. Besides feeling the benefits of the action, the teachers hope there will be similar follow-up activities, such as training in making learning evaluations with google forms, training in making learning videos and optimizing the making of broadcast materials for learning materials.

References

Amilia, F., Rowindi, G., & Mubaroq, S. (2022). Pemanfaatan Publikasi Di Media Sosial Untuk Lembaga Pendidikan. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(5), 1141–1147.

Ayuningtyas, A., & Suhandiah, S. (2022). PEMANFAATAN POWTOON SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN YANG KREATIF DAN INTERAKTIF. Jurnal Kreativitas Dan Inovasi (Jurnal Kreanova), 2(3), 82–86.

Azizah, A. (2020). Pelatihan Pembelajaran Daring dimasa Pandemi Covid-19 untuk Guru-Guru SD Negeri 3 Melayu Muara Teweh. Bakti Banua: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 78–83.

Cahyadi, A. (2019). Pengembangan Media Dan Sumber Belajar Teori dan Prosedur. Laksita Indonesia.

Gunawan, W., Subandowo, M., Wiyarno, Y., & Rusmawati, R. D. (2022). PELATIHAN PEMANFAATAN MEDIA DAN SUMBER BELAJAR BAGI GURU SMAN 1 BUDURAN SIDOARJO. J-MAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 241–246.

Hendrawan, A., & Huizen, L. M. (2022). PEMANFAATAN PLATFORM YOUTUBE SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAGI GURU-GURU KELOMPOK KERJA MADRASAH (KKM) MA MA’ARIF KABUPATEN DEMAK. TEMATIK, 4(1).

Herlawati, H., Khasanah, F. N., Sari, R., Atika, P. D., Sugiyatno, S., Handayanto, R. T., & Samsiana, S. (2022). Workshop Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Kreatif Dalam Melaksanakan Tri Dharma Perguruan Tinggi Di SMK Widya Nusantara Bekasi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat UBJ, 5(1), 43–52.

Kuntarto, E., & Sholeh, M. (2022). PELATIHAN MEMBUAT VIDEO PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN APLIKASI INSHOT BAGI GURU SDN 111/I MUARA BULIAN. Aptekmas Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 5(4), 74–82.

Latif, A., & Dewi, T. U. (2023). Pelatihan Pembuatan Video Pembelajaran dengan Doratoon bagi Guru untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa SMA. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 56–62.

Maharani, H. R., Ubaidah, N., Basir, M. A., Wijayanti, D., Kusmaryono, I., & Aminudin, M. (2022). Pengembangan Profesionalisme Guru Melalui Pelatihan Komik Digital dengan Canva for Education. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(3), 760–768.

Marlisa, L., Vahlia, I., & Latif, S. (2022). Edukasi Penggunaan Aplikasi “Tik-Tok” Sebagai Media Digital di Desa Banjar Rejo Batanghari Lampung Timur. SINAR SANG SURYA: Jurnal Pusat Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2), 414–424.

Musfa’ah, A., Slamet, J., & Arbi, A. P. (2022). Pelatihan Pembuatan Video Pembelajaran Berbasis KineMaster untuk Pendidik di SDN Petemon X/358 Surabaya. Jurnal Abdidas, 3(4), 748–755.

Nurhajati, D., Kencanawati, D., Wicaksono, A., Khoiriyah, K., Badarudin, L., & Putri, M. G. N. (2022). Pelatihan Platform Pembelajaran Edmodo pada Guru-guru SMK PGRI 3 Kediri. Jurnal ABDINUS: Jurnal Pengabdian Nusantara, 6(2), 460–467.

Nurlina, L., & Fauzan, A. (2021). Pelatihan Pembuatan Video Ajar untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Daring. ABDIKARYA: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(1), 32–41.

Oktaviana, E. (2022). THE PELATIHAN MEMBUAT VIDEO PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN SMARTPHONE MELALUI APLIKASI KINEMASTER BAGI GURU ABAD 21: PELATIHAN MEMBUAT VIDEO PEMBELAJARAN MENGGUNAKAN SMARTPHONE MELALUI APLIKASI KINEMASTER BAGI GURU ABAD 21. AMMA: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(05), 474–479.

Pratiwi, M. R., & Subhiyakto, E. R. (2022). Pelatihan Pembuatan Video Pembelajaran Sebagai Media Publikasi Sekolah Melalui Media YouTube. Society: Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat, 3(1), 15–22.

Rachma, E. A., Nurdiana, R., & Astutik, N. F. W. (2022). Pelatihan Desain Pengembangan Video Pembelajaran Interaktif Kinemaster. Locus Abdimas, 1(1), 96–104.

Ramadansur, R., & Dinata, M. (2023). Pengunaan Aplikasi Wondershare Filmora Dalam Kegiatan Pengabdian Masyarakat di SMA 16 Pekanbaru. ABDIMAS Lectura: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 25–32.

Samsiana, S., Handayanto, R. T., Supratno, S., Hasad, A., Marini, S., Sylviana, R., Rakhman, T., & Sujatmiko, A. (2022). WORKSHOP PEMBUATAN MEDIA BELAJAR POWERPOINT, MENTIMETER DAN YOUTUBE BAGI GURU SMK WIDYA NUSANTARA BEKASI. DEVOSI, 3(2), 29–32.

Siagian, G., Simanjuntak, H., Purba, N., Situmorang, M. V., Tambunan, L. O., Sianturi, M. F., Silalahi, M. V., Gusar, M. R. S., Pasaribu, S., & Tambunan, J. (2022). Pelatihan Penggunaan Bandicam Sebagai Media Pembelajaran Online Yang Interaktif Bagi Guru Sma Di Hutabayuraja. Abdimas Siliwangi, 5(1), 35–45.

Sukadi, E., Saputri, D. F., Hadiati, S., Nurussaniah, N., & Sari, I. N. (2022). Pelatihan Pembuatan Video Interaktif pada Guru Madrasah Ibtidaiyah Imaduddin Kubu Raya. Surya Abdimas, 6(1), 142–150.

Sustianingsih, I. M., & Darsi, H. (2022). WORKSHOP PENDAMPINGAN PEMBUATAN VIDEO PEMBELAJARAN INTERAKTIF BAGI GURU DI SMAN NOMAN MUSI RAWAS UTARA. Bakti Nusantara Linggau: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 13–17.

Sustianingsih, I., & Yati, R. (2021). Respon Siswa terhadap Penggunaan Media Film Dokumenter Berbasis Situs Sejarah Lokal. Kaganga:Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial Humaniora, 4(1 SE-Articles). https://doi.org/https://doi.org/10.31539/kaganga.v4i1.2196

Wahyujati, B. B. (2021). Peningkatan kemampuan guru sekolah dasar melalui pelatihan pembuatan media video pembelajaran interaktif menggunakan ms power point. Abdimas Altruis: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 94–99.

Widodo, J. P., Musyarofah, L., & Slamet, J. (2022). Sosialisasi LMS eLSIDA pada Mahasiswa Slow Learners di STKIP PGRI Sidoarjo. Jurnal Abdidas, 3(3 SE-), 456–464. https://doi.org/10.31004/abdidas.v3i3.613

Wijayanti, D. G. S., Yuwono, C., & Kurniawan, W. R. (2022). Pelatihan Pembuatan Channel Youtube sebagai Media Pembelajaran di Masa Pandemi. Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia, 2(2), 533–538.
Published
2024-02-19
How to Cite
Adi S, Tommy Soenyoto, Agus Darmawan, Hermawan Pamot Raharjo, Wahyu Arbanisa, Immanuel Berli Septian, Melinda Nur Aini, & Ngatinah. (2024). Educational Interactive Video Content as a Media Contemporary Learning for Physical Education Teachers. GANDRUNG: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 1601-1609. https://doi.org/10.36526/gandrung.v5i1.3014