THE EFFECTIVENESS OF GROUP COUNSELING WITH SELF-REFLECTION TECHNIQUES TO REDUCE SELFISH ATTITUDES IN STUDENTS AT BOARDING SCHOOL SMP PLUS JABAL RAHMAH MULIA MEDAN

Authors

  • Sasqia Salsa Zahra Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Ira Suryani Department of Islamic Counseling and Counseling, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, State Islamic University of North Sumatra, Medan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v14i4.6493

Keywords:

Group Counseling, Self-Reflection Technique, Selfish Attitude

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of group counseling using the Muhasabah Diri technique in helping to reduce selfish attitudes among students at the Boarding School SMP Plus Jabal Rahmah Mulia Medan. The research used a quantitative approach with a pre-experimental method employing a one-group pretest-posttest design. The study population consisted of 51 ninth-grade students, with a sample of 6 students identified as having a high level of selfishness. The sampling technique used was purposive sampling, and data analysis was conducted using the Wilcoxon Signed Rank Test through the SPSS 22 for Windows application. Based on the statistical analysis, the obtained Z value was -2.201 with a significance value (Asymp. Sig. 2-tailed) of 0.028 < 0.05. These results indicate that group counseling using the Muhasabah Diri technique is effective in reducing selfish attitudes among students at the Boarding School SMP Plus Jabal Rahmah Mulia Medan.

References

Agama, K. (2019). Al Quran dan Terjemahannya Edisi Penyempurnaan 2019 (pp. 1–9). Kemenentrian Agama Republik Indonesia.

Agus Ria Kumara. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Universitas Ahmad Dahlan, 3–92.

Ahmad, J. (2018). Muhasabah Sebagai Upaya Mencapai Kesehatan Mental. Islamic Studies, December, 1–16.

Ar-rizki, H., Gabriel, P., & Magdalena, M. (2024). Analisis penyebab tingginya sikap egoisme dalam tugas kelompok di prodi pendidikan biologi kelas a unimed. 7, 16311–16317.

Ardimen, A., Zahira, N., Silvianetri, S., & Hidayat, R. (2023). Efektivitas Bimbingan Kelompok Pendekatan Muhasabah dalam Meningkatkan Sikap Religius Siswa. Edu Consilium : Jurnal Bimbingan Dan Konseling Pendidikan Islam, 4(2), 1–9. https://doi.org/10.19105/ec.v4i2.10072

Ismawati, A. (2024). Implementasi Konseling Kelompok Cognitive Behavior Therapy Dengan Teknik Muhasabah Diri Untuk Mengurangi Fear of Missing Out (Fomo) Pada Siswa Sma Negeri 1 Tuntang Kabupaten Semarang Skripsi.

Kholilah. (2023). Bimbingan Konseling Kelompok Dengan Teknik Muhasabah Diri Dalam Mengatasi Verbal Bullying Pada Remaja Di Desa Klaten.

Kurniasanti, M. D. (2024). Muhasabah Sebagai Upaya Mengatasi Perilaku Menyimpang Melalui Pendekatan Konseling Individual Pada Siswa Sma Ta’Miriyah Surabaya. 7(2), 205–216. https://doi.org/10.46781/nathiqiyyah.v7i1

Mahmud, A. (2021). Akhlak dan Ego (Dalam Individu, Masyarakat dan Kebangsaan). UIN Alauddin, 15(1), 29–40. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/sls/article/view/23597

Mulyadi, Y. B. (2019). PENDEKATAN PSIKOLOGI KELUARGA TERHADAP SIKAP DAN PERILAKU EGOISTIK ANAK. Dunia Anak: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(November).

Mulyati, S., & Kamaruddin. (2020). PERAN GURU DALAM PELAKSANAAN BIMBINGAN KONSELING. Al -Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, V(2), 172–184.

Musfichin. (2023). Muhasabah sebagai Pengembangan Psikologi Islam. Jurnal Studia Insania, 11(2), 93–105. https://doi.org/10.18592/jsi.v11i2.12353

Nuroin, & Hanifa, S. M. (2022). Bimbingan Islam dengan Teknik Muhasabah Diri untuk Meningkatkan Self Confidence (Studi Kasus Siswa Kurang Percaya Diri di MA Tanwiriyyah Cianjur). 3(32), 1–44.

Rohmad, & Sarah, S. (2021). Pengambangan Istrumen Angket. In K-Media (Vol. 7, Issue 2).

Silalahi, B. S., Chandriani, C., & Aurelia, C. (2023). Kajian Sikap Egois terhadap Pengembangan Kepemimpinan Bisnis. 3, 10406–10417.

Soesana, A., Subakti, H., Salamun, S., Tasrim, I. W., Karwanto, K., Falani, I., Bukidz, D. P., & Pasaribu, A. N. (2023). Metodologi Penelitian Kuantitatif.

Sukarman, & Gusnadi, A. (2015). Pengaruh Layanan Konseling Individu Terhadap Perilaku Egois Siswa. Paedagogy, 2(2), 70–73.

Suryani, I. (2018). INTERNALISASI NILAI-NILAI TAUHID PADA MENTAL YANG SEHAT. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 8(1), 86–107.

Suryani, I., Khairuddin, K., Siregar, T., & Marwiyahh, M. (2022). Peranan Bimbingan Konseling Islam bagi Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan, 6(1), 666–672. https://ummaspul.e-journal.id/maspuljr/article/view/3210

Syarqawi, A. (2016). NILAI-NILAI AGAMA ISLAM DALAM MENSUKSESKAN PROSES DAN MENGOPTIMALKAN HASIL LAYANAN BIMBINGAN DAN KONSELING. Jurnal Al Taujih : Bingkai Bimbingan Dan Konseling Islam, 274–282.

Syarqawi, A., Putri, M. H., Tarigan, N. H. B., & Mulyani, R. L. (2023). LAYANAN ORIENTASI DALAM MENINGKATKAN PENGETAHUAN TENTANG BIMBINGAN DAN KONSELING ISLAM. Jurna; Bikotetik (Bimbingan Dan Konseling: Teori Dan Praktik), 7(1), 146–154.

Yunita, Y. (2020). Pentingnya Layanan Konseling Kelompok Terhadap Harga Diri Remaja. Jurnal Penelitian Pendidikan, Psikologi Dan Kesehatan (J-P3K), 1(3), 261–267. https://doi.org/10.51849/j-p3k.v1i3.51

Zuleyka, A., & Susanti, T. (2023). KONSELING KELOMPOK TEKNIK MUHASABAH DIRI DALAM. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 357–373.

Downloads

Published

2025-11-18

How to Cite

Nasution, S. S. Z., & Ira Suryani. (2025). THE EFFECTIVENESS OF GROUP COUNSELING WITH SELF-REFLECTION TECHNIQUES TO REDUCE SELFISH ATTITUDES IN STUDENTS AT BOARDING SCHOOL SMP PLUS JABAL RAHMAH MULIA MEDAN. SOSIOEDUKASI : JURNAL ILMIAH ILMU PENDIDIKAN DAN SOSIAL, 14(4), 2637–2644. https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v14i4.6493