THE INFLUENCE OF PROFESSIONAL COMPETENCE AND TEACHER CREATIVITY ON THE PERFORMANCE OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS IN KLAKAH DISTRICT
DOI:
https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v14i3.5821Keywords:
Professional Competence, Teacher Creativity, Teacher PerformanceAbstract
This study aims to determine the influence of professional competence and teacher creativity on the performance of elementary school teachers in Klakah District. The design used is descriptive correlational. The sample contains 150 teachers selected through proportional random sampling technique. Data was collected through questionnaires and analyzed using multiple linear regression after fulfilling the classical assumption test. The research results show that professional competence and teacher creativity together have a positive effect on teacher performance. The coefficient of determination (R2) value of 0.413 indicates that professional competence and teacher creativity together explain 41.3% of the variation in teacher performance. These results reinforce the crucial importance of developing professional competence and teacher creativity in efforts to improve the quality of educator performance in elementary schools.
References
Anderson, R. C., Katz-Buonincontro, J., Bousselot, T., Mattson, D., Beard, N., Land, J., & Livie, M. (2022). How am I a creative teacher? Beliefs, values, and affect for integrating creativity in the classroom. Teaching and Teacher Education, 110, 103583.
Angelina, J. M. (2021). Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah Dalam Upaya Meningkatkan Kinerja Guru. Inspirasi Manajemen Pendidikan, 9(1).
Anthony, J. C. W., Saragih, T. P., & Sudirman, S. (2022). Kompetensi Profesional Guru Dalam Teologi Paulus. MANTHANO: Jurnal Pendidikan Kristen, 1(1), 39–49.
Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. PT. Rineka Cipta.
Bakri, A. P., Asri, A., & Djalante, A. (2023). PENGARUH KOMPETENSI, MANAJERIAL KEPALA SEKOLAH DAN ETOS KERJA TERHADAP KINERJA GURU MAN 2 POLEWALI MANDAR. Cash Flow Jurnal Manajemen, 2(1), 72–81.
Efendi, N., & Sholeh, M. I. (2023). Manajemen pendidikan dalam meningkatkan mutu pembelajaran. Academicus: Journal of Teaching and Learning, 2(2), 68–85.
Ganna, M. S., Biringan, J., & Wua, T. D. (2025). Kreativitas guru dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran PPKn di SMP Kristen Getsemani Sario Kota Baru Manado. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Politik, 3(1), 47–56.
Hikmah, N., Tahwin, M., & Ilhami, S. D. (2023). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kinerja Guru. BBM (Buletin Bisnis & Manajemen), 9(2), 150–157.
Ilyas, I. (2022). Strategi peningkatan kompetensi profesional guru. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 2(1), 34–40.
Mahmud, H., Isnanto, I., & Sugeha, J. (2022). Pengaruh kreativitas guru terhadap hasil belajar siswa sekolah dasar di Kota Gorontalo. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(2), 779–784.
Mettatirtha, R., Anggreni, L., Anzaini, M. S., & Felicia, N. E. (2023). Pengaruh Inovasi dan Kreativitas Terhadap Kinerja Guru SD Swasta di Kota Palembang. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(11).
Munawir, M., Fitrianti, Y., & Anisa, E. N. (2022). Kinerja guru profesional sekolah dasar. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 3(1), 8–14. https://doi.org/https://doi.org/10.32832/jpg.v3i1.6251
Muspawi, M. (2021). Strategi peningkatan kinerja guru. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 21(1), 101–106. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v21i1.1265
Nabela, S., Fitria, H., & Nurkhalis, N. (2021). Pengaruh Kompetensi Profesional dan Motivasi Kerja Guru Terhadap Kinerja Guru. ISEJ: Indonesian Science Education Journal, 2(1), 12–16.
Nainggolan, A. F., Elfrianto, E., & Sulasmi, E. (2024). PENGARUH MANAJAMEN KELAS, EKSPEKTASI GURU, DAN KOMPETENSI PROFESIONAL TERHADAP KINERJA GURU SMA NEGERI KECAMATAN TANJUNG MORAWA KABUPATEN DELI SERDANG. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 10(1), 113–133.
Nurnaningsih, I., & Sunarto. (2022). Pengaruh Kompetensi Profesional Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru Dimoderasi Oleh Lingkungan Kerja (Studi Kasus Guru SMP se-Kecamatan Kandeman Kabupaten Batang). Eduka: Jurnal Pendidikan, Hukum, Dan Bisnis, 7(1), 1–13.
Priadana, M. S., & Sunarsi, D. (2021). Metode penelitian kuantitatif. Pascal Books.
Ratnasari, S. L., Sutjahjo, G., Susanti, E. N., Tanjung, R., & Ismanto, W. (2021). Pengaruh kompetensi, motivasi, dan kreatifitas terhadap kinerja guru melalui kepuasan kerja. Manajemen Pendidikan, 16(1), 1–12.
Sancoko, C. H., & Sugiarti, R. (2022). Kinerja Guru Dan Faktor Yang Mempengaruhinya. Jurnal Pendidikan Rokania, 7(1), 1–14.
Santoso, S. (2012). Statistik Multivariat. Gramedia.
Sari, N. P., & Azizah, S. N. (2023). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kecerdasan Spiritual dan Kreativitas Terhadap Kinerja Guru: Studi pada Guru PNS MAN 2 Kebumen. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi (JIMMBA), 5(3), 349–361.
Sipahutar, J. M. (2024). PENGARUH KOMPETENSI PROFESIONAL TERHADAP KINERJA GURU DI SMP Di SMP NEGERI KECAMATAN SIPOHOLON TAHUN 2024. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 3(3), 3491–3503.