Shadow puppet, Gamelan, Malangan TAXONOMY OF THE GENDING OF THE FILM IN THE CASE OF NICK O'NEILL, NICK O'NEILL

Taksonomi Gending Wayang Kulit Gaya Malangan Dalam Pementasan Dalang Ki Niko Anom Carito

Authors

  • Mohammad Febian Pratama Universitas Insan Budi Utomo
  • Rizki Agung Novarianto Novariyanto Universitas Insan Budi Utomo Malang

DOI:

https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v14i1.5610

Keywords:

Shadow puppet, Gamelan Delays, Puppeteer

Abstract

This research aims to examine the taxonomy of gending wayang kulit gaya Malangan in the performances of the puppeteer Ki Niko Anom Carito. This study also employs a qualitative approach with a focus on art taxonomy, identifying and classifying the gending used in the performances, as well as understanding the symbolic meanings of the gending and their functions in creating the atmosphere of wayang kulit gaya Malangan performances. The results indicate that puppeteer Ki Niko Anom Carito preserves traditional gending such as Eling-Eling Malangan, Gandakusuma, and Samirah, each of which holds its own philosophical and spiritual values. Additionally, the wayang kulit gaya Malangan performances by Ki Niko Anom Carito rely on the structure of pathet and ayak-ayak as characteristic musical features of the East Javanese wayang kulit, with the addition of pathet sepuluh introducing various innovations that make wayang kulit gaya Malangan distinct from other East Javanese styles. This research demonstrates how wayang kulit gaya Malangan performances serve not only as entertainment but also as a means of preserving local culture and showcasing the identity of the Malang community.

References

Adhi Kusumastuti, A. M. K. (2019). METODE PENELITIAN KUALITATIF.

Anggoro, B. (2018). “Wayang dan Seni Pertunjukan” Kajian Sejarah Perkembangan Seni Wayang di Tanah Jawa sebagai Seni Pertunjukan dan Dakwah. JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam), 2(2), 122. https://doi.org/10.30829/j.v2i2.1679

Aprilia, F., & Kusumaningtyas, P. (2022). JURUSAN TARI FAKULTAS SENI PERTUNJUKAN INSTITUT SENI INDONESIA YOGYAKARTA.

Bambang Suyono, Jojo Winarko, D. (2015). WAYANG KULIT JAWA TIMURAN CENGKOK TROWULAN: ASAL USUL DAN PETA PENYEBARANNYA. 4.

Fauzah, T. I., & Masfiah, U. (2024). Warisan Tak Tergantikan : Mengapa Ebeg Purbalingga Perlu Dilestarikan ? 10, 230–245.

Hastanto, S. (2006). Konsep Pathet Dalam Karawitan Jawa. Konsep Pathet Dalam Karawitan Jawa, 1–63.

Indriyanto, A. A. (2017). Digital Digital Repository Repository Universitas Universitas Jember Jember Digital Digital Repository Repository Universitas Universitas Jember Jember.

Irawan, G., Hafist Harahap, M., Safitri Nasution, K., Rizky Hanafi, M., & Aditya Khalis, S. (2023). Tradisi Pertunjukan Wayang Kulit Bahasa Jawa: Studi Kasus Pertunjukan di Desa Sidoharjo-1 Pasar Miring, Kecamatan Pagar Merbau, Kabupaten Deli Serdang. 3(2), 197–202.

Maharani, E. (2024). KULIT GAGRAK MALANGAN FORMS AND STRATEGIES IN THE DEVELOPMENT OF THE ART OF PUPPET PUPPETRY IN GAGRAK MALANGAN. 962–971.

Mardikantoro, H. B. (2016). Pemertahanan Bahasa Jawa Dalam Pertunjukan Kesenian Tradisonal Di Jawa Tengah. Litera, 15(2), 269–280. https://doi.org/10.21831/ltr.v15i2.11828

muzaki, aksan, D. (2023). Interaksi musikal gender lanang dengan dalang dalam sulukan jekdong gaya trowulan ki sareh budi utomo.

Nugroho, S., Sunardi, & Murtana, I. N. (2017). Penggalian Pertunjukan Wayang Kulit Gaya Kerakyatan sebagai Upaya Pelestarian dan Pengembangan Wayang Indonesia (Issue April).

Pamuji, I. A., & Kunci, K. (2017). Garap gending jula-juli lantaran gaya malang. Garap Gending Jula-Juli Lantaran Gaya Malang, 17(November 2017), 69–79.

Pangestu Dwi Cahyo, Suhita Raheni, S. E. (n.d.). PATHET SEBAGAI STRUKTUR ADEGAN WAYANG KULIT JAWATIMURAN SUBGAYA MALANGAN. 554–564.

Peter, R., & Simatupang, M. S. (2022). Keberagaman Bahasa Dan Budaya Sebagai Kekayaan Bangsa Indonesia. Dialektika: Jurnal Bahasa, Sastra Dan Budaya, 9(1), 96–105. https://doi.org/10.33541/dia.v9i1.4028

Prayoga, D. S. (2018). Peran Dalang dalam Pertunjukkan Wayang Kulit. Senada 2018 Std Bali, 210–217.

Purwanto, S., & Salatiga, K. (2018). Pendidikan nilai dalam pagelaran wayang kulit. 06, 1–30. https://doi.org/10.21274/taalum.2018.6.1.1-30

Rahayu, S. (2017). Garap Sindhenan Jawa Timur (Surabayan).

Rosida Silvia Nafisatur, A. A. S. (2024). FUNGSI MUSIK RUWATAN BERSIH DESA DI DESA SIDOREJO KABUPATEN BLITAR. 24(1), 1–15. https://doi.org/10.33153/keteg.v24i1.6311

S. Nugroho, Sunardi, I. M. (2017). Pertunjukan wayang kulit jawa timuran. 179–186.

Adhi Kusumastuti, A. M. K. (2019). METODE PENELITIAN KUALITATIF.

Anggoro, B. (2018). “Wayang dan Seni Pertunjukan” Kajian Sejarah Perkembangan Seni Wayang di Tanah Jawa sebagai Seni Pertunjukan dan Dakwah. JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam), 2(2), 122. https://doi.org/10.30829/j.v2i2.1679

Aprilia, F., & Kusumaningtyas, P. (2022). JURUSAN TARI FAKULTAS SENI PERTUNJUKAN INSTITUT SENI INDONESIA YOGYAKARTA.

Bambang Suyono, Jojo Winarko, D. (2015). WAYANG KULIT JAWA TIMURAN CENGKOK TROWULAN: ASAL USUL DAN PETA PENYEBARANNYA. 4.

Fauzah, T. I., & Masfiah, U. (2024). Warisan Tak Tergantikan : Mengapa Ebeg Purbalingga Perlu Dilestarikan ? 10, 230–245.

Hastanto, S. (2006). Konsep Pathet Dalam Karawitan Jawa. Konsep Pathet Dalam Karawitan Jawa, 1–63.

Indriyanto, A. A. (2017). Digital Digital Repository Repository Universitas Universitas Jember Jember Digital Digital Repository Repository Universitas Universitas Jember Jember.

Irawan, G., Hafist Harahap, M., Safitri Nasution, K., Rizky Hanafi, M., & Aditya Khalis, S. (2023). Tradisi Pertunjukan Wayang Kulit Bahasa Jawa: Studi Kasus Pertunjukan di Desa Sidoharjo-1 Pasar Miring, Kecamatan Pagar Merbau, Kabupaten Deli Serdang. 3(2), 197–202.

Maharani, E. (2024). KULIT GAGRAK MALANGAN FORMS AND STRATEGIES IN THE DEVELOPMENT OF THE ART OF PUPPET PUPPETRY IN GAGRAK MALANGAN. 962–971.

Mardikantoro, H. B. (2016). Pemertahanan Bahasa Jawa Dalam Pertunjukan Kesenian Tradisonal Di Jawa Tengah. Litera, 15(2), 269–280. https://doi.org/10.21831/ltr.v15i2.11828

muzaki, aksan, D. (2023). Interaksi musikal gender lanang dengan dalang dalam sulukan jekdong gaya trowulan ki sareh budi utomo.

Nugroho, S., Sunardi, & Murtana, I. N. (2017). Penggalian Pertunjukan Wayang Kulit Gaya Kerakyatan sebagai Upaya Pelestarian dan Pengembangan Wayang Indonesia (Issue April).

Pamuji, I. A., & Kunci, K. (2017). Garap gending jula-juli lantaran gaya malang. Garap Gending Jula-Juli Lantaran Gaya Malang, 17(November 2017), 69–79.

Pangestu Dwi Cahyo, Suhita Raheni, S. E. (n.d.). PATHET SEBAGAI STRUKTUR ADEGAN WAYANG KULIT JAWATIMURAN SUBGAYA MALANGAN. 554–564.

Peter, R., & Simatupang, M. S. (2022). Keberagaman Bahasa Dan Budaya Sebagai Kekayaan Bangsa Indonesia. Dialektika: Jurnal Bahasa, Sastra Dan Budaya, 9(1), 96–105. https://doi.org/10.33541/dia.v9i1.4028

Prayoga, D. S. (2018). Peran Dalang dalam Pertunjukkan Wayang Kulit. Senada 2018 Std Bali, 210–217.

Purwanto, S., & Salatiga, K. (2018). Pendidikan nilai dalam pagelaran wayang kulit. 06, 1–30. https://doi.org/10.21274/taalum.2018.6.1.1-30

Rahayu, S. (2017). Garap Sindhenan Jawa Timur (Surabayan).

Rosida Silvia Nafisatur, A. A. S. (2024). FUNGSI MUSIK RUWATAN BERSIH DESA DI DESA SIDOREJO KABUPATEN BLITAR. 24(1), 1–15. https://doi.org/10.33153/keteg.v24i1.6311

S. Nugroho, Sunardi, I. M. (2017). Pertunjukan wayang kulit jawa timuran. 179–186.

Saini K.M. (2001). TAKSONOMI SENI.

Setiawan, A. (2012). Diyat Sariredjo: Pandangan Dan Konsep Pemikirannya. Dewa Ruci: Jurnal Pengkajian Dan Penciptaan Seni, 8(1), 18–37. https://doi.org/10.33153/dewaruci.v8i1.1083

Setiawan, A. (2013). Konfigurasi Karawitan Jawatimuran. Gelar : Jurnal Seni Budaya, 11(1), 1–14.

Setiawan, E. (2020). Makna Nilai Filosofi Wayang Kulit Sebagai Media Dakwah. Jurnal Al-Hikmah, 18(1), 37–56. https://doi.org/10.35719/alhikmah.v18i1.21

Shiddhiqy, A. Fitriany, A. Khusni, M Mubarok, J. Widodo, P. (2024). Educational Value of Wayang Gagrak Porongan. 8(2), 1877–1886. https://doi.org/10.36526/js.v3i2.4215

Suhardjono, T. (2011). Karawitan Pakeliran Gaya Kedu Bagelen. Sustainability (Switzerland), 11(1), 1–14. http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI

Sukesi, S. . (2018). Kedudukan Dan Konsep Sindhãˆnan Tradisi Jawa Timur Surabayan. Dewa Ruci: Jurnal Pengkajian Dan Penciptaan Seni, 10(1). https://doi.org/10.33153/dewaruci.v10i1.2145

Sulistyorini, D. E. W. (2022). Kajian Bentuk, Fungsi dan Makna Karakter Tata Rias Punakawan Wayang Gaya Yogyakarta. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 7(2), 170–178. https://doi.org/10.51169/ideguru.v7i2.343

Wikandaru, R., Lasiyo, L., & Sayuti, S. A. (2019). Ontologi Pathet: Kajian Kritis Terhadap Pathet sebagai Representasi Norma Ontologis Transendental dalam Pergelaran Wayang. Jurnal Filsafat, 29(2), 244–274. https://doi.org/10.22146/jf.48784

Downloads

Published

2025-08-02

How to Cite

Pratama, M. F., & Novariyanto, R. A. N. (2025). Shadow puppet, Gamelan, Malangan TAXONOMY OF THE GENDING OF THE FILM IN THE CASE OF NICK O’NEILL, NICK O’NEILL : Taksonomi Gending Wayang Kulit Gaya Malangan Dalam Pementasan Dalang Ki Niko Anom Carito. SOSIOEDUKASI : JURNAL ILMIAH ILMU PENDIDIKAN DAN SOSIAL, 14(1), 820–831. https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v14i1.5610