KAJIAN PERKEMBANGAN KOGNITIF, AFEKTIF, DAN PSIKOMOTORIK PESERTA DIDIK SEKOLAH MENENGAH PERTAMA DALAM BERWIRAUSAHA

  • Muhammad Hasan Universitas Negeri Makassar
  • Putri Hajrah Universitas Negeri Makassar
  • Thamrin Tahir Universitas Negeri Makassar
  • Nur Arisah Universitas Negeri Makassar
  • Inanna Inanna Universitas Negeri Makassar
Keywords: Cognitive Development, Affective, Psychomotor, Entrepreneurship

Abstract

This exploration is directed to determine the mental, emotional, and psychomotor improvement of students in business ventures. This examination was completed using a subjective methodology, which was then depicted by a graphical method. The observers in this study were the educators at SMPN 23 Simbang Maros. The procedure for determining the sources in this review uses a purposive examination strategy, by setting the benchmarks for witnesses, including (1) filling in as instructors and giving data to understudies about the significance of business (2) Assigning at the junior high school level, especially at SMPN 23 Simbang Maros. After being examined subjectively, the results were obtained if the teacher had understood and applied the importance of improving students' mental, feeling, and psychomotor as well as the role of junior high school in the entrepreneurial development of students.

References

Adipratama, Z., Sumarsono, R. B., & Ulfatin, N. (2018). Manajemen Kurikulum Terpadu di Sekolah Alam Berciri Khas Islam. Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 1(3), 372–380.
Agustina, D. A. (2017). Model Pembelajaran untuk Mengenalkan Kewirausahaan. Bangun Rekaprima, 3(2), 43–56.
Atmaja, S. (2019). Sistem Pembelajaran Boarding School dalam Pengembangan Aspek Kognitif, Psikomotorik, dan Afektif Peserta didik Man Insan Cendekia Bengkulu Tengah. Jurnal Al-Bahtsu, 4(1), 96–103.
Damsy Y. J., Supriadi, Rivaei, W. (2020). Peran Orang Tua dan Guru dalam Mengatasi Sikap dan Perilaku Menyimpang Anak. FKIP Universitas Tanjungpura, 1(1), 1–11.
Ertika, Y., Risma, O. R., & Zhafira, N. H. (2020). Pendidikan Kecakapan Wirausaha Tatarias untuk Siswi Disabilitas dan Guru SMPLB Negeri Meulaboh. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 184–189.
Fardila, V., Subekti, S., & Setiawati, T. (2015). Manfaat Pembelajaran “Prakarya dan Kewirausahaan” dalam Penumbuhan Sikap Wirausaha Peserta didik SMAN 1 Cimahi. Media Pendidikan, Gizi, dan Kuliner, 4(2), 66–78.
Hakim, A. (2010). Model Pengembangan Kewirausahaan Sekolah Menengah Kejuruan (Smk) dalam Menciptakan Kemandirian Sekolah. Riptek, 4(1), 1–14.
Hasan, M., Musa, C. I., Arismunandar, Tahir, T., & Azis, M.(2019). Entrepreneurship Education, Family Capital, and Family Business Performance in Makassar, South Sulawesi, Indonesia. International Journal of Science & Engineering Development Research, 4(6), 269-272.
Hasan, M. (2020). Literasi dan Perilaku Ekonomi: Transfer Pengetahuan Kewirausahaan dalam Perspektif Pendidikan Ekonomi Informal. Bandung: Media Sains Indonesia.
Hasan, M., Shofa, N., Thaief, I., Ahmad, M. I. S., & Tahir, T. (2021). Bagaimana Pengetahuan Kewirausahaan Mempengaruhi Minat Berwirausaha Generasi Z melalui Efikasi Diri?. Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 9(2), 300-313.
Hasan, M., Arisah, N., Sasmita, F. A., Miranda, M., Putri, A. A., & Pattisina, C. D. (2021). Perilaku Berwirausaha Generasi Milenial di Era Pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 13(1), 224–240.
Husna, A. F. (2020). Pengembangan Instrumen Niat Technopreneurship di Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Edukasi Elektro, 4(1), 82–90.
Khadijah. (2016). Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini Teori dan Pengembangannya. Medan: Perdana Publishing.
Luthfiyah, R., Hidayat, A., & Choirunniam, M. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter pada Generasi Islam Milenial. Tarbawi, 9(1), 59–82.
Miranda, M., Hasan, M., Ahmad, M. I. S., Tahir, M. I. T., & Dinar, M. (2021). Pendidikan Kecakapan Hidup Pada Sekolah Dasar Berbasis Kewirausahaan. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 12(2), 231–238.
Mukhyar, Refika, Candra, E., Nurhasanah, H., & Wardana, A. (2020). Menumbuhkan Literasi Entreprneurship pada Peserta didik Sekolah Dasar. Jurnal Ar-Ribhu Ekonomi Syariah, 3(2), 132–168.
Mulyani, E. (2011). Model Pendidikan Kewirausahaan di Pendidikan Dasar dan Menengah. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 8(1), 1–18.
Mulyani, E. (2014). Developing an Enterpreneurship Education Project-Based. Cakrawala Pendidikan, 33(1), 50–61.
Munirah. (2018). The Role of Teachers in Overcoming Students’ Learning Diffculties. Jurnal Tarbawi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 124–125.
Putri, O. N., & Hudah, M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Role Playing Materi Bola Basket terhadap Pembentukan Karakter Peserta didik Kelas VIII SMP Negeri 2 Ketanggungan. Jendela Olahraga, 4(2), 57–62.
Rahmat, A. (2013). Pengantar Pendidikan Teori, Konsep, dan aplikasi. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Sari, A. I. C., Karlina, E., & Rasam, F. (2021). Peran Pendidikan Kewirausahaan dan Motivasi Berwirausaha dalam Menumbuhkan Sikap Mental Kewirausahaan Peserta Didik. Research and Development Journal of Education, 7(2), 403–412.
Sumarno, S., & Gimin, G. (2019). Analisis Konseptual Teoretik Pendidikan Kewirausahaan sebagai Solusi Dampak Era Industri 4.0 di Indonesia. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial, 13(2), 1–14.
Syaifuddin, I., & Kalim, A. (2016). Model Pendidikan Kewirausahaan di SMP Alam Ar Ridho Kota Semarang Tahun 2016. Quality, 4(2), 331–350.
Utami, N. U. P., & Rahman, T. (2020). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Penguasaan Vocabulary Anak. Jurnal PAUD Agapedia, 2(1), 53–65.
Wahyuni, W. R., & Hidayati, W. (2017). Peran Sekolah dalam Membentuk Keterampilan Wirausaha Berbasis Tauhid di SD Entrepreneur Muslim Alif-A Piyungan Bantul Yogyakarta. MANAGERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 359–377.
Yahya, M. (2016). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Kerja terhadap Wawasan Wirausaha. Jurnal Kependidikan, 46(1), 29–40.
Yuberti. (2014). Teori Pembelajaran dan Pengembangan Bahan Ajar Dalam Pendidikan. Bandar Lampung: Anugerah Utama Raharja.
Yulanda, M. D., Yogha, S., & Yulia, C. (2017). Manfaat Hasil Belajar Kewirausahaan Pada Penyelenggaraan Unit Produksi Pastry di SMK Negeri 9 Bandung. Media Pendidikan, Gizi, Dan Kuliner, 3(1), 83–90.
Published
2022-11-11
How to Cite
HasanM., HajrahP., TahirT., ArisahN., & InannaI. (2022). KAJIAN PERKEMBANGAN KOGNITIF, AFEKTIF, DAN PSIKOMOTORIK PESERTA DIDIK SEKOLAH MENENGAH PERTAMA DALAM BERWIRAUSAHA. SOSIOEDUKASI : JURNAL ILMIAH ILMU PENDIDIKAN DAN SOSIAL, 11(2), 209-217. https://doi.org/10.36526/sosioedukasi.v11i2.1800