Literacy Socialization Increases Interest in Reading and Public Speaking of Students of Tasikapa Elementary School

Indonesia

Authors

  • David Mariano Fay Univesitas Katolik Widya Mandira Kupang
  • Yohana Fransiska Medho Universitas Katolik Widya mandira Kupang

DOI:

https://doi.org/10.36526/gandrung.v6i2.5742

Keywords:

Literacy Socialization, Reading Interest, Public Speaking

Abstract

The ability to read and write among the public is crucial to improving the quality of human resources, especially in this age of globalization and fierce competition. The low interest in reading among elementary school students is one of the problems that needs to be addressed immediately, as this has a negative impact on their critical thinking, writing and information comprehension skills. This service program aims to improve students' literacy skills through the establishment and management of Taman Baca around SDN Tasikapa. The approach used includes counseling and mentoring on the importance of literacy, as well as reading education and training aimed primarily at students of SDN Tasikapa. In addition, this program seeks to increase interest in reading by optimizing the use of school library facilities. Through this activity, it is hoped that students can have a deeper understanding of the importance of reading, so that a culture of literacy can continue to be strengthened in the school environment and also in the village community in a sustainable manner

References

Aljufri, F., & Wicaksono, A. S. (2023). Meningkatkan Minat Baca Siswa Tuna Rungu menggunakan Metode Membaca Ujaran pada Sekolah Dasar Penyelenggara Pendidikan Inklusi di UPT SDN 13 Gresik. Jurnal Ilmiah Psikomuda (JIPM) Connectedness, 3(2), 155–167. https://doi.org/10.36232/jipmconnectedness.v3i2.5244

Astuti, S., Keterampilan Membaca dan Berbicara Menggunakan KOBAJA di Daerah Sengkuang Kabupaten Sintang, P., Korining Tyas, D., Fitrianingrum, E., Ola Beding, V., Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, P., & Persada Khatulistiwa, S. (2024). Pelatihan Keterampilan Membaca dan Berbicara Menggunakan KOBAJA (Kotak Baca z

Bohalima, H., Syahputra, H., Berutu, E. P., Ndruru, E., & Suriani, N. (2025). Sosialisasi untuk Meningkatkan Minat Baca dan Literasi dengan Mengunakan Media Pohon Literasi di SD 106824 Basamat Gunung Rintih Kab . Deli Serdang Socialization to Increase Reading Interest and Literacy by Using Literacy Tree Media at SD 106824 Basamat G. 1.

Demsa, S., Agustina, S., Anita, S. christina, & Anang, W. (2021). 済無No Title No Title No Title. Continum of Care Pada Ibu Dengan Anak Stunting Dan Perilaku Kunjungan Posyandu Balita Pada Masa Pandemi Covid-19, 13(April), 1–11.

Jalaludin. (2021). Upaya-Menumbuhkan-Budaya-Literasi-Di-Kal-71278B24. Upaya Menumbuhkan Literisi, 7(1), 1–19.

Kelas, S., & Gadingsari, S. D. N. (2025). Meningkatkan Keterampilan Public Speaking melalui Literasi Jurnal Pengabdian Nasional ( JPN ) Indonesia. 6(2), 444–452.

Literasi, P., Siswa, P., Dasar, S., & Awal, K. (2023). 31675-Article Text-93159-1-10-20240205. 2(2), 1–16.

Marsudi, K. E. R., Irawati, A. A., Nurhidayati, D., & Saputri, T. M. (2024). Upaya Meningkatkan Kemampuan Literasi Dan Numerasi Pada Anak Melalui Bimbingan Belajar Di Desa Sawoo Kabupaten Ponorogo. MESTAKA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(3), 254–260. https://doi.org/10.58184/mestaka.v3i3.361

Mubarakati, N. J., Nur, A., Razan, S., Kamilah, N., Fradina, I., Kurniasari, Y., Ula, E. N., & Arifiati, S. (2022). Peningkatan Budaya Literasi dan Numerasi Melalui Program Kampus Mengajar di Sekolah Dasar. Jurnal Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat, 3(4), 270–276.

Raoda, R., Setiawan, I. P., & Wahid, A. (2023). Implementasi Program Literasi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Al-Musannif, 5(1), 75–90. https://doi.org/10.56324/al-musannif.v5i1.88

Rinto, Latumeten, A. A. T., & Firdaus, W. A. (2024). Sosialisasi Upaya Peningkatan Minat Baca Pada Siswa-Siswi Sekolah Dasar Negeri 020 Manggar Baru. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 14(1 SE-ARTIKEL PENGABDIAN), 75–79. https://ojs.uninus.ac.id/index.php/JPKM/article/view/3185

Sinaga, M., Achiriah, A., & Ismail, I. (2023). Meningkatkan Literasi Informasi Melalui Optimalisasi Pengelolaan Taman Bacaan Masyarakat. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 922–930. https://doi.org/10.56832/edu.v3i1.337

Sulton, A., Fatkuroji, A., & Azizah, I. A. (2023). Gerakan Literasi Untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa Di Sekolah Dasar Negeri 4 Tumpakpelem Sawoo Ponorogo. InEJ: Indonesian Engagement Journal, 4(1), 183–202. https://doi.org/10.21154/inej.v4i1.7962

Susanti, Yunita, & Sari. (2020). Gerakan “Ayo Membaca Buku” guna Meningkatkan Kemampuan Literasi Masyarakakat Tanah Ombak Purus Padang: Gerakan “Ayo Membaca Buku” guna …. Jurnal Laporan Abdimas Rumah Ilmiah, 1(1), 13–18.

Suyitno. (2024). Implementasi Kolaborasi Melalui Program Kampus Mengajar 6 Sebagai Inisiatif Peningkatan Literasi dan Numerasi di UPT SDN 67 dan UPT SDN 263 Gresik. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 5(2), 1954–1970.

Downloads

Published

2025-07-18

How to Cite

Mariano Fay, D., & Yohana Fransiska Medho. (2025). Literacy Socialization Increases Interest in Reading and Public Speaking of Students of Tasikapa Elementary School: Indonesia. GANDRUNG: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(2), 2379–2388. https://doi.org/10.36526/gandrung.v6i2.5742