Improving CAR skills for Middle School Teachers in Pontianak City
Abstract
The community service is an activity to facilitate junior high school teachers in Pontianak City to improve their skills in conducting Classroom Action Research (CAR). CAR implementation training is essential because, through CAR, teachers can always identify various problems that occur in the learning process. Through PTK, teachers can also provide the best and most appropriate solutions to problems. The method used is the method of exercises, discussions, and assignments within three months, namely October-December. Qualitatively, training for junior high school teachers at junior high schools in Pontianak City can run optimally and produce CAR, which can be implemented in the learning process. Maximum results with 17 finish of 18 participants completing the PTK report. One participant did not finish because he withdrew from the beginning of the process.
References
Alimin, A. A., Hartati, M., & Simarmata, M. Y. (2020). PELATIHAN PENULISAN KARYA TULIS ILMIAH KEPADA GURU SMP SE-KOTA PONTIANAK. GERVASI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1). https://doi.org/10.31571/gervasi.v4i1.1537
Apriani, L., Gazali, N., & Idawati, I. (2019). Program Kemitraan Masyarakat (PKM) di SMPN 4 Tapung Hilir Kabupaten Kampar Provinsi Riau. J-ABDIPAMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(2). https://doi.org/10.30734/j-abdipamas.v3i2.503
Budiman, J., Firmansyah, H., Wiyono, H., Ramadhan, I., & Adlika, N. M. (2021). PELATIHAN PENYUSUNAN PROPOSAL PENELITIAN TINDAKAN KELAS BAGI GURU SMA SWASTA PELITA RAYA. GERVASI: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(2). https://doi.org/10.31571/gervasi.v5i2.2719
Cahyani, H., Hariyanto, S., Suyono, A., Helmy, A., & Muqit, A. (2021). PENINGKATAN KOMPETENSI GURU PGRI MELALUI PELATIHAN MELAKSANAKAN PENELITIAN SEDERHANA DI KABUPATEN JOMBANG. PAMBUDI, 5(02). https://doi.org/10.33503/pambudi.v5i02.1416
Hajani, T. J., & Mandasari, N. (2021). Pelatihan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) pada KKG Gugus 5 Kecamatan Curup Utara Kabupaten Rejang Lebong. LP3MKIL (Yayasan Linggau Inda Pena), 2(1).
Hidayah, R., Maharani, D. K., & Muchlis. (2020). Pelatihan Penulisan Artikel Ilmiah Berbasis Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Bagi Guru Kimia SMA Di MGMP Kimia SMA Kabupaten Kediri. Jurnal ABDI, 5(2).
Himmah, E. F., Yuliarti, Y., Elmayantie, C., & Rusdiana, L. (2021). PENINGKATAN PROFESIONALISME GURU SMK NEGERI-1 PALANGKA RAYA MELALUI BIMBINGAN PENELITIAN TINDAKAN KELAS. RESWARA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2). https://doi.org/10.46576/rjpkm.v2i2.883
Irdamurni, I., Marlina, M., & Efrina, E. (2017). Meningkatkan Kemampuan Penulisan Artikel Hasil PTK bagi Guru SLB. UNES Journal of Community Service, 2(2).
Junaid, R., Baharuddin, M. R., & Ramadhana, M. A. (2020). Bimbingan Teknis Penulisan Artikel Ilmiah Bagi Guru-Guru SMP Negeri 8 Palopo, Sulawesi Selatan. Abdimas Siliwangi, 03(01).
Octaviani, S., & Reftyawati, D. (2021). Peningkatan Kompetensi PTK Guru SD melalui Pendampingan PkM di Masa Pandemi. Amal Ilmiah : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1). https://doi.org/10.36709/amalilmiah.v3i1.19541
Rahmawati, S., & Hamzah, B. (2020). PKM Musyawarah Guru Mata Pelajaran (MGMP) Kimia Kabupaten Donggala Dalam Penyusunan Dan Publikasi Karya Ilmiah. JATI EMAS (Jurnal Aplikasi Teknik Dan Pengabdian Masyarakat), 4(2). https://doi.org/10.36339/je.v4i2.312
Sanapiah, S., Sukarma, I. K., Juliangkary, E., Yuliyanti, S., Pujilestari, P., Kurniawan, A., Muzaki, A., & Nurdin, N. (2020). WORKSHOP PENYUSUNAN PROPOSAL PENELITIAN TINDAKAN KELAS (PTK) BAGI GURU DI MTsN 1 ALAS. Abdi Masyarakat, 2(1). https://doi.org/10.36312/abdi.v2i1.1472
Setianingsih, R., Manuharawati, M., Sutinah, S., & Lukito, A. (2016). PENDAMPINGAN PENYUSUNAN PROPOSAL PENELITIAN TINDAKAN KELAS (PTK) UNTUK GURU SEKOLAH DASAR DI KECAMATAN KASIMAN KABUPATEN BOJONEGORO. Jurnal ABDI, 1(1). https://doi.org/10.26740/ja.v1n1.p61-66
Soejoto, A., Fitrayati, D., Ghofur, M. A., Sholikhah, N., & Prakoso, A. F. (2017). PELATIHAN PENULISAN PROPOSAL PENELITIAN TINDAKAN KELAS (PTK). Jurnal ABDI, 2(2). https://doi.org/10.26740/ja.v2n2.p51-59
Soesatyo, Y., Tjipto Subroto, W., Canda Sakti, N., Edwar, M., & Trisnawati, N. (2017). Pelatihan Penulisan Proposal Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Bagi Guru Ekonomi Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), 1(2). https://doi.org/10.21009/jpmm.001.2.02
Sutrisno, S., & Zuhri, M. S. (2019). PKM Peningkatan Kompetensi Guru Melalui Pelatihan Penulisan Artikel Ilmiah Penelitian Tindakan Kelas. Journal of Dedicators Community, 3(1). https://doi.org/10.34001/jdc.v3i1.793
Utami, P. S., & Sutrisno, S. (2017). PELATIHAN TEKNIK PENULISAN PENELITIAN TINDAKAN KELAS PADA GURU PPKn MTs DI KABUPATEN PONOROGO. J-ABDIPAMAS : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1). https://doi.org/10.30734/j-abdipamas.v1i1.91
Warniasih, K., Rahmawati, S., & Utami, N. W. (2020). WORKSHOP DAN PENDAMPINGAN PTK KOLABORATIF DI SD N TAMANSARI 1 DAN 2 YOGYAKARTA. Jurnal Berdaya Mandiri, 1(2). https://doi.org/10.31316/jbm.v1i2.630
Wibowo, D. C. (2021). PENGENALAN TEKNIS PENULISAN KARYA TULIS ILMIAH DAN BIMBINGAN TEKNIS PENERBITAN ARTIKEL PADA JURNAL ILMIAH BAGI GURU-GURU SD,SMPN 6 SATAP DI KECAMATAN SEPAUK. Jurnal Pengabdian Masyarakat Khatulistiwa, 4(1). https://doi.org/10.31932/jpmk.v4i1.1099
Widyaningsih, S. W., Yusuf, I., & Damopolii, I. (2019). PELATIHAN PENELITIAN TINDAKAN KELAS BAGI GURU IPA KABUPATEN MANOKWARI PAPUA BARAT. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri). https://doi.org/10.31764/jmm.v0i0.1155
Yansyah, Y., Nadia, H., & Murtiningsih, T. (2020). Pelatihan Desain Penelitian Tindakan Kelas bagi Guru MGMP Bahasa Inggris SMA Kabupaten Barito Kuala. Dedication : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1). https://doi.org/10.31537/dedication.v4i1.291
Copyright (c) 2023 GANDRUNG: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.