EFFECTIVENESS OF GROUP GUIDANCE SERVICES WITH CINEMATHERAPY METHOD TO INCREASE SELF-EFFICACY IN GUIDANCE AND COUNSELING STUDENTS CLASS OF 2020 PGRI UNIVERSITY BANYUWANGI
EFEKTIVITAS LAYANAN BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN METODE CINEMATHERAPY UNTUK MENINGKATKAN SELF-EFFICACY PADA MAHASISWA BIMBINGAN DAN KONSELING ANGKATAN 2020 UNIVERSITAS PGRI BANYUWANGI
Abstract
Students are individuals who are pursuing education in higher education. One of the problems that exists in the 2020 class of counseling guidance students at PGRI Banyuwangi University is low self-efficacy. The solution provided by the researcher is a group guidance service with the Cinematherapy method. In this service, research subjects are invited to discuss with group members and counselors to provide stimulus through motivational videos. The approach in this study uses a quantitative experiment designed as one group pretest-postest.
This study had a population of 42 respondents and the research subjects were taken by 10 students who were in the low self-efficacy category. The percentage for pretest is 63.7% and the percentage for posttest is 98.5%. This can prove that group guidance services using Cinematherapy are effective in increasing self-efficacy in counseling guidance students of the Class of 2020 at PGRI Banyuwangi University.
References
Burhanuddin, N., Sofhyan Fajrin, M., & Nurul Aisyah, W. (2022). Gambaran Penggunaan Media Komunikasi Sebagai Pusat Informasi Kesehatan, Indonesia Journal Of Health, 2(2): 110-122.
Cendra, R., Wardhani, A., Murdiana, S., Ismail, I., (2024). Efektivitas Teknik Cinema Therapy Untuk Menurunkan Academic Burnout Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Negeri Makassar, Jurnal Ilmiah Multidisipline, 2(2), 42–49. https://doi.org/10.5281/zenodo.10783152
Hana, Haenida, B, A, Andrianie, S, 2018, Penerapan Cinema Therapy Untuk Meningkatkan Efikasi Diri Siswa di SMK PGRI 2 Kota Kediri, SEMDIKJAR-2: 449-454.
Dodiet Aditya Setyawan, I. (2021). Petunjuk Praktikum Uji Normalitas & Homogenitas Data Dengan Spss. Tahta Media Group.
Citra, Y, 2020, Efektivitas Teknik Cinematherapy Untuk Meningkatkan Empati Remaja Di Desa Malela Kecamatan Suli. Tesis, Program Studi Bimbingan Dan Konseling Islam, Institut Agama Islam Negeri Palopo.
Folastri, S., & Rangka, I. B. (2016). Prosedur Layanan Bimbingan dan Konseling Kelompok. https://www.researchgate.net/publication/320878276
Hartanti, J., (2022). Bimbingan Kelompok. UD Duta Sablon. BAB II.
Hartanto, D., Putra Bhakti, C., Kurniasih, C., (2021), “Urgensi Bimbingan Dan Konseling Di Perguruan Tinggi”, Seminar Nasional “bimbingan konseling Islami”, 321-331.
Hasanah, I., Ishlakhatus Sa, Mp., Diana Vidya Fakhriyani, Mp., & Anna Aisa, Mp. (2022). Bimbingan Kelompok Teori Dan Praktik. Duta Media Publishing.
Juliantika, Y. T., Khusumadewi, A., Pd, S., & Pd, M. (2017). Implementation Of Therapy Cinema To Increase Empathy Of 10 Th Grade Students Of Multimedia In State Vocational High School 1 Driyorejo Penerapan Cinema Therapy Untuk Meningkatkan Empati Siswa Kelas X Multimedia Di Smkn 1 Driyorejo (Vol. 7, Issue 3).
Said, H. S., Khotimah, C., Ardiansyah, D., & Khadrinur, H. (2023). Uji Validitas dan Reliabilitas: Pemahaman Mahasiswa Akuntansi Terhadap Matakuliah Accounting For Business atau Pengantar Akuntansi (Studi pada Mahasiswa S1 Akuntansi Universitas Telkom Tahun Ajaran 2022/2023). JUPEA, 3(2): 249-259.
Sari, E, K, W, Kowan, L. M., 2023 Keefektifan Teknik Cinematherapy ntuk Mengurangi Kebiasaan Mengonsumsi Minuman Keras Mahasiswa Maumere Universitas PGRI Kanjuruhan Malang. JKI (Jurnal Konseling Indonesia), 8(2), 43–48. http://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JKI
Prianti, E, R, 2020, Layanan Konseling Individual Dengan Pendekatan. Tesis, Fakultas Dakwah Dan Ilmu Komunikasi, Universitas Negeri (UIN) Raden Intan Lampung.
Mawaddah, H. (2019). Analisis Efikasi Diri pada Mahasiswa Psikologi Unimal. Jurnal Psikologi Terpadu, 2(2): 19-26.
Fahmeyzan, D, Soraya, S, Etmy, D, 2017, Uji Normalitas Data Omzet Bulanan Pelaku Ekonomi Mikro Desa Senggigi Dengan Menggunakan Skewness Dan Kurtosis, Jurnal Varian, 2(1): 31-36.
Padillah, R., Setyosari, P., Hambali, I. M., & Indreswari, H. (2024). Embracing audiovisual wellness: music and film therapy for anxiety relief and increased productivity among adolescent workers. In Journal of Public Health (United Kingdom) (Vol. 46, Issue 1, pp. E159–E160). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/pubmed/fdad131
Larasati, I, T, 2020, Pengaruh Konseling Kelompok Dengan Cinema Therapy. Tesis, Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Wulan, D, A, N, Abdullah, S, M, 2014, Prokrastinasi-Akademik-Dalam-Penyelesaian-Skripsi. Jurnal Sosio-Humaniora, 5(1): 55-74.
Masdudi, 2015, “Aplikasi Psikologi Perkembangan Dalam Perilaku Sosial Individu”, Perpustakaan Nasional: Katalog Dalam Terbitan (KDT), Cetakan Pertama
Putra, J., & Halimah, L. (n.d.). Prosiding Psikologi Hubungan Antara Self-efficacy Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Fakultas Pendidikan Agama Islam Di Universitas Islam 45 Bekasi.
Rachmayani, S. A., Kuswari, M., & Melani, V. (2018). Indonesian Journal of Human Nutrition Hubungan Asupan Zat Gizi dan Status Gizi Remaja Putri di SMK Ciawi Bogor. Indonesian Journal of Human Nutrition, 5(2), 125–130. www.ijhn.ub.ac.id
Rindiasari, P, Hidayat, W, Yuliani, W (2021). Uji Validitas Dan Reliabilitas Angket Kepercayaan Diri. Fokus (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 4(5), 367. https://doi.org/10.22460/fokus.v4i5.7257
Rosana Maghfira, E., & Lathifah, M. (2023). Efektivitas Cinemateherapy dalam Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Self-efficacy Akademik Siswa. Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 13(2), 2477–5886. https://doi.org/10.25273/counsellia.v13i217283
Syahriar, C. W., Djannah, W., & Makhmudah, U. (2019). Keefektifan Cinema Therapy untuk Meningkatkan Efikasi Diri Siswa SMK. In Jurnal Psikoedukasi dan Konseling (Vol. 3, Issue 1). http://jurnal.uns.ac.id/jpk
Umar, -Moh, Redjeki, S., 2018, Pendekatan Humanistik Dalam Proses Pembelajaran Program Pendidikan Kesetaraan Paket C (Studi Kasus PKBM Setia Mandiri Kabupaten Malang), Jurnal Pendidikan Non Formal, 13(2): 70-77.
Nenny, Kamakaula, Y, Mursidi, A, Tahir, U, 2024, Metologi Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif, CV Saba Jaya Publisher, Cetakan Pertama, Bab II.
Maghfira, E, R, Lathifah, M, 2023, “Efektivitas Cinematherapy Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Self-efficacy Akademik Siswa”, Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 13(2): 135-146.
Triyono. Rifa’i. M. E. 2018. “Efikasi Diri Dan Regulasi Emosi Dalam Mengatasi Prokrastinasi Akademik”. Sukoharjo. Pratiwi. K. Editors.
Satriah. L. 2021. “Bimbingan Dan Konseling Kelompok”. Fokus Media. Bandung.
Kartika. K. 2021. “Efektivitas Pelatihan Bencana Pre-Hospital Gawat Darurat Dalam Peningkatan Efikasi Diri Kelompok Siaga Bencana Dan Non Siaga Bencana”. Edisi ke-1, Yogyakarta, Bab II.
Fattah. H. 2017. “Kepuasan Kerja Dan Kinerja Pegawai Budaya Organisasi, Perilaku Pemimpin Dan Efikasi diri. Elmatera Yogyakarta. Cetakan Ke-1.
Kurniawati. Y. I. Rifa’i. M. E. 2018. “Pentingnya Layanan Informasi Karier Dan Efikasi Diri Dalam Pengambilan Keputusan Studi Lanjut Siswa”. Sindunata. Sukoharjo. Cetakan Ke-2 Edisi Revisi. Bab II.
Gainau. M. B. 2015. “Perkembangan Remaja Dan Problematikanya”. PT Kanisus, Sleman, Yogyakarta. Edisi Elektronik Tahun 2021. BAB I.
Kusumastuti. A. Khoiron. A. M. Achmadi. T. A. 2020. “Metode penelitian Kuantitatif”. CV Budi Utama Yogyakarta. BAB III.
Yusuf. M. 2017. “Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan”. Penerbit Kencana, Jakarta. Cetakan Ke-4. BAB 7.
Yuliana, D, Putri, O, A, W, 2021, “Pengaruh Penggunaan Digital Storytelling Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Dasar Desain Grafis”, Jurnal Informatika dan Teknologi Pendidikan, 1(1): 36-46.
Sahir. S. H. 2021. “Metodologi Penelitian”. Penerbit KBM Indonesia Yogyakarta. Cetakan Ke 1. Bab II.
Komalasari. G. Wahyuni. E. Karsih. 2018. “Assesmen Teknik Non Tes Dalam Perspektif BK Komprehensif”. Penerbit PT Indeks Jakarta. Cetakan Digital. BAB V.
Qomusuddin. I. F. Romlah. S. 2021. “Analisis Data Kuantitatif Dengan Program IBM SPSS Statistic 20.0”. CV Budi Utama. BAB I.