THE EFFECTIVENESS OF GROUP COUNSELING WITH CBT MUSIC THERAPY TECHNIQUES TO REDUCE BOREDOM OF CLASS VIII STUDENTS AT MADRASAH TSANAWIYAH GINTANGAN.

EFEKTIVITAS KONSELING KELOMPOK PENDEKATAN COGNITIVE BEHAVIOR THERAPY (CBT) TEKNIK TERAPI MUSIK UNTUK MENGURANGI KEJENUHAN BELAJAR SISWA KELAS VIII DI MADRASAH TSANAWIYAH GINTANGAN

  • Abdul Munir Madrasah Tsanawiyah Gintangan
  • Heriberthus Wicaksono, Universitas PGRI Banyuwangi
  • Ahmad Sulthoni, Universitas PGRI Banyuwangi
Keywords: Konseling kelompok, terapi music CBT, kejenuhan belajar

Abstract

The research was conducted to determine the effectiveness of CBT group counseling music therapy techniques to reduce the boredom of learning for class VIII students at MTs Gintangan. The research used pre-experiment design one group pretest and posttest design. The sample was selected using nonprobability sampling design technique using purposive sampling. The data collection techniques used were questionnaires, observations, and interviews. Researchers used data analysis techniques with the SPSS 2.5 for windows test. The results showed that CBT group counseling with music therapy techniques proved effective in reducing the boredom of learning for class VIII students. This is reinforced from the results of the Paired Samples Statistic method hypothesis test obtained the mean value of pretest = 119.66 and at posttest = 55.16. There was a decrease in the value of students' feelings of learning saturation, which was initially high, to decrease after getting treatment in the form of group counseling in the form of CBT approaches to music therapy techniques

References

Abbas, A. (2021). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Home Room Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Kelas Viii Mts Muhammadiyah Sukarame Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2018/2019.
Abd Rachmat, T. (2022). Penerapan Cognitive Behavior Therapy (CBT) Untuk Mengurangi Stres Belajar Siswa Di Sman 1 Baebunta Kab. Luwu Utara.
Agustianti, R., Nussifera, L., Wahyudi, Angelianawati, L., Meliana, I., Sidik, E. A. ni, Nurlaila, Q., Simarmata, N., Himawan, I. S., Pawan, E., & Ikhram, F. (2022). Metode penelitian kuantitatif & kualitatif. In Tohar Media (Issue Mi).
Ahmad, A. (2022). Konsep Dasar Seni Musik. Guepedia.
Alkasima, P. S., Marhayani, D. A., & Hendriana, E. C. (2022). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Kejenuhan Belajar Dalam Pembelajaran Ips Pada Siswa Kelas Iv Sd Negeri 53 Singkawang. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 9(2), 94-104.
Aminuriyah, S., Suyitno, S., Wulandari, M. D., & Darsinah, D. (2022). Upaya Guru Mengatasi Kejenuhan Belajar Siswa Full Day School di SDIT Nur Hidayah Surakarta. JH (Jurnal Humaniora), 9(3), 167-173.
Anggraini, D., Ismiati, I., Ervina, L., Marsofely, R. L., & Sumaryono, D. (2022). Pengaruh Media Musik Klasik terhadap Penurunan Stres pada Mahasiswa Tingkat Akhir Jurusan Promosi Kesehatan Poltekkes Kemenkes Bengkulu (Doctoral dissertation, Poltekkes Kemenkes Bengkulu).
Bildhonny, A. F. (2017, November). Menurunkan kejenuhan belajar siswa dengan teknik relaksasi pada mata pelajaran pendidikan jasmani. In Seminar Nasional Pendidikan Olahraga (Vol. 1, No. 1, pp. 274-280).
Budiono, S. E. (2023). Pengembangan buku panduan konseling kognitif behavioral teknik cognitive restructuring untuk meningkatkan resiliensi akademik siswa SMA (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Ganesha).
Hapsari, S. (2021). Kegunaan Terapi Musik dalam Bimbingan Konseling. PsyArXiv. September, 19.
Risnawaty, F. (2021). Pengaruh Terapi Musik Terhadap Penurunan Tingkat Nyeri Pada Pasien Post Operasi Sectio Caesarea-(Skp 1111).
Situmorang, D. D. B. (2018). Mahasiswa mengalami academic anxiety terhadap skripsi? Berikan konseling cognitive behavior therapy dengan musik. Jurnal Bimbingan dan Konseling Ar-Rahman, 3(2), 31-42.
Situmorang, D. D. B. (2019). Music Therapy untuk Mengatasi Academic Anxiety Generasi Millennials Penulis Skripsi. Psiko Edukasi, 17(1), 15-32.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitaf Kualitatif Dan R&D. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.
Sulistianingsih, S., & Widiantari, D. (2020). Konseling Kelompok dengan Pendekatan Cognitive Behavior Therapy (CBT) untuk Meningkatkan Kesadaran Pendidikan. Coution: journal of counseling and education, 1(1), 59-69.
Published
2023-09-30