PENERAPAN ICE BREAKER GAME UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA
Abstract
This research aims to determine the increase in student learning motivation after implementing the ice breaker game in learning. The research method used is mixed. The research respondents were fifth grade students at SDN 010246 Banjar. Data was collected using the questionnaire method. The research results show that the application of the ice breaker game can increase student learning motivation in the sufficient category, meaning that there is a positive contribution from the ice breaker game to student learning motivation. This research can be developed in other mathematics learning
References
Ambini, R. (2016). Meningkatkan Motivasi Belajar IPS melalui Pemberian Ice Breaker pada Siswa Kelas V SDN Monggang. Basic Education, 5(29), 2–765. https://journal.student.uny.ac.id/ojs/index.php/pgsd/article/view/4860
Dahlan, T., Hamdani, A. R., Saraswati, A., Iskandar, D., & Putri, C. Y. (2023). Penggunaan Ice Breaking untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(3), 112–121. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i04.1518
Deswanti, I. A. P., Santosa, A. B., & William, N. (2020). Pengaruh Ice Breaking Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran Tematik. Tanggap: Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Dasar, 1(1), 20–28. https://jurnal.stkippgritrenggalek.ac.id/index.php/tanggap/article/view/39
Hamdi, A. S., & Bahruddin, E. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif Aplikasi dalam Pendidikan. Deepublish.
Harianja, M. M., & Sapri, S. (2022). Implementasi dan Manfaat Ice Breaking untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 1324–1330. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.2298
Kurniawan, A., Syafitri, E., Sastraatmadja, A. H. M., Rahmadani, E., & Sirait, S. (2023). Model Pembelajaran Inovatif II. Global Eksekutif Teknologi.
Kusumawati, I., Lestari, N. C., Sihombing, C., Purnawanti, F., Soemarsono, D. W. P., Kamadi, L., Latuheru, R. V., & Hanafi, S. (2023). Pengantar Pendidikan. CV Rey Media Grafika.
Lince, L. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka untuk Meningkatkan Motivasi Belajar pada Sekolah Menengah Kejuruan Pusat Keunggulan. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan IAIM Sinjai, 1, 38–49.
Mariyaningsih, N., & Hidayati, M. (2018). Bukan Kelas Biasa: Teori dan Praktik Berbagai Model dan Metode Pembelajaran Menerapkan Inovasi Pembelajaran di Kelas-kelas Inspiratif. CV Kekata Group.
Octavia, S. A. (2020). Motivasi Belajar dalam Perkembangan Remaja. Deepublish.
Poerwanti, E. (2015). Konsep Dasar Asesmen Pembelajaran. PT. Remaja Rosdakarya.
Prihatiningtyas, C. (2023). Efektivitas Ice Breaking dalam Meningkatkan Kemampuan Matematis Siswa. PenaEmas, 1(2), 12–25. https://jurnal.man1pasuruan.sch.id/index.php/PenaEmas/article/view/17
Riantoni, C. (2021). Metode Penelitian Campuran: Konsep, Prosedur dan Contoh Penerapan. Penerbit Nem.
Septina, A. Z. (2022). Pengaruh Kreativitas Guru dalam Menerapkan Ice Breaking Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Academia Edu.
Suardi, M. (2018). Belajar & Pembelajaran. Deepublish.
Sugito, S. (2021). Pengenalan Ice Breaking dalam Meningkatkan Semangat Belajar Siswa. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (JBIP), 3(2), 145–150. https://doi.org/10.34012/bip.v3i2.1717
Wibowo, H. S. (2023). Ice Breaker dan Pembelajaran. Tiram Media.
Winarni, E. W. (2021). Teori dan Praktik Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, PTK, R & D. Bumi Aksara.
Zakiyyah, D., Suswandari, M., & Khayati, N. (2022). Penerapan Ice Breaking pada Proses Belajar guna Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri Sugihan 03. Journal of Educational Learning and Innovation (ELIa), 2(1), 73–85. https://doi.org/10.46229/elia.v2i1.333