TREN PENELITIAN BERPIKIR KOMPUTASI PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA: ANALISIS BIBLIOMETRIK
DOI:
https://doi.org/10.36526/tr.v9i1.5523Keywords:
bibliometric analysis, computational thinking, mathematics education, research trendsAbstract
This study aims to analyze the global trend of computational thinking research in mathematics learning through a bibliometric approach. The analysis was conducted on 536 documents retrieved from the Scopus database during the period 2007–2024 using the PRISMA method and analyzed through RStudio and VOSviewer software. The results show an average increase in publication trends of 31.04% each year, with the largest contribution coming from Vanderbilt University and the dominance of publications by authors from the United States. The most prolific source is the ACM International Conference Proceeding Series with influential authors include Gautam Biswas and Shuchi Grover. Keyword mapping revealed six main thematic clusters, focusing on computational thinking integration, digital tools, and its relationship with mathematics and STEM education. Five emerging keywords were identified—systematic review, GeoGebra, CT-Tools, mathematics lesson, and ChatGPT—signaling new directions for future research.
References
Andriawan, B., & Budiarto, M. T. (2014). Identifikasi Kemampuan Berpikir Logis dalam Pemecahan Masalah Matematika pada Siswa Kelas VIII-1 SMP Negeri 2 Sidoarjo. MATHEdunesa, 3(2), 42–48. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v3n2.p%25p
Augie, K. T. (2021). Penggunaan Podcast untuk Mengembangkan Keterampilan Berpikir Komputasi Siswa selama Gangguan Pandemi. Didactical Mathematics, 3(1), 41–47. https://doi.org/10.31949/dm.v3i1.1042
Christi, S. R. N., & Rajiman, W. (2023). Pentingnya Berpikir Komputasional dalam Pembelajaran Matematika. Journal on Education, 5(4), 12590–12598. https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2246
Danindra, L. S., & Masriyah. (2020). Proses Berpikir Komputasi Siswa SMP dalam Memecahkan Masalah Pola Bilangan Ditinjau dari Perbedaan Jenis Kelamin. MATHEdunesa, 9(1), 95–103. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v9n1.p95-103
Dewi, J. P., Lyesmaya, D., & Maula, L. H. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Berpikir Komputasi pada Materi Pengukuran Kelas IV. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(01), 3275–3285. https://doi.org/10.23969/jp.v9i1.12678
Haniifah, S., & Nugraheni, E. A. (2024). Kemampuan Berpikir Komputasional Ma-tematis Ditinjau dari Self Efficacy Siswa Kelas VIII SMPN 226 Jakarta. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 11(2), 188–202. https://doi.org/10.31316/jderivat.v10i2.6621
Islami, A., Fatra, M., & Diwidian, F. (2023). Model Search, Solve, Create, and Share untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Komputasi Matematis Siswa Ber-dasarkan Self Efficacy. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(3), 453–468. https://doi.org/10.31980/plusminus.v3i3.1508
Jamna, N. D., Hamid, H., & Bakar, M. T. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kom-putasi Matematis Siswa SMP pada Materi Persamaan Kuadrat. Jurnal Pendi-dikan Guru Matematika, 2(3). 278-288. https://doi.org/10.33387/jpgm.v2i3.5149
Jehadus, E., Sugiarti, L., & Jelimun, Y. (2024). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik (PMR) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Ma-tematika ditinjau dari Kecemasan Matematis Siswa. Didaktika: Jurnal Kepen-didikan, 13(2), 1457–1468. https://doi.org/10.58230/27454312.698
Kaya, D., Yaşar, A. Ö., Çetin, İ., & Kutluca, T. (2024). The Relationship Between the 21st-Century Skills and Computational Thinking Skills of Prospective Mathe-matics and Science Teachers. Journal of Pedagogical Research, 9(1), 73–95. https://doi.org/10.33902/JPR.202531498
Latifah, A. G., Quini, I. F., & Aripin, U. (2024). Kemampuan Berpikir Komputasi Di-tinjau dari Kecemasan Belajar Matematika. Teorema: Teori dan Riset Matema-tika, 09(02), 351–360. https://dx.doi.org/10.25157/teorema.v9i2.15019
Megawati, A. T., Sholihah, M., & Limiansih, K. (2023). Implementasi Computational Thinking dalam Pembelajarana Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 9(2), 96–103. https://doi.org/10.26740/jrpd.v9n2.p96-103
Mubarokah, H. R., Pambudi, D. S., Lestari, N. D. S., Kurniati, D., & Jatmiko, D. D. H. (2023). Kemampuan Berpikir Komputasi Siswa dalam Menyelesaikan Soal Numerasi Tipe AKM Materi Pola Bilangan. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 7(2), 343-355. https://doi.org/10.33603/jnpm.v7i2.8013
Nuraini, F., Agustiani, N., & Mulyanti, Y. (2023). Analisis Kemampuan Berpikir Komputasi Ditinjau dari Kemandirian Belajar Siswa Kelas X SMK. Jurnal Cen-dekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 3067–3082. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2672
Nuvitasari, T., Subarinah, S., Kurniawan, E., & Arjudin. (2024). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Materi Sistem Persamaan Linear Dua Varia-bel Ditinjau dari Gaya Belajar pada Siswa Kelas VIII. Journal of Classroom Ac-tion Research, 6(1), 9–16. https://doi.org/10.29303/jcar.v6i1.6672
Rara, A. V., Yuli, T., Siswono, E., & Wiryanto, D. (2022). Hubungan Berpikir Kompu-tasi dan Pemecahan Masalah Polya pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(1), 115–126. https://doi.org/10.24176/anargya.v5i1.7977
Risdiyanti, I., Zulkardi, Z., Putri, R. I. I., Prahmana, R. C. I., & Nusantara, D. S. (2024). Ratio and Proportion Through Realistic Mathematics Education and Pendidikan Matematika Realistik Indonesia Approach: A Systematic Literature Review. Jurnal Elemen, 10(1). 158-180. https://doi.org/10.29408/jel.v10i1.24445
Sitorus, C. W., & Yahfizham, Y. (2024). Systematic Literature Review: Analisis Ke-mampuan Berpikir Komputasi Siswa Menggunakan Software Matematika Geogebra. PENDEKAR: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 2(3), 107–116. https://doi.org/10.51903/pendekar.v2i3.736
Sumarno, F., & Suparman, S. (2024). Pemetaan Tren Global Riset Etnomatematika dalam Pendidikan: Analisis Bibliometrik 2000-2023. JIPM (Jurnal Ilmiah Pen-didikan Matematika), 13(1), 1–14. https://doi.org/10.25273/jipm.v13i1.19960
Suparman, S., Juandi, D., Turmudi, T., Martadiputra, B. A. P., Helsa, Y., Masniladevi, M., & Suherman, D. S. (2025). Computational Thinking in Mathematics In-struction Integrated to STEAM Education: A Systematic Review and Me-ta-Analysis. TEM Journal, 14(1), 949–963. https://doi.org/10.18421/TEM141-84
Utami, A. K. S., & Haerudin. (2021). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Kemampuan Berpikir Logis Matematis. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidi-kan Matematika, 4(1), 55–61. https://doi.org/10.24176/anargya.v4i1.5762
Wahyudin, D., Subkhan, E., Malik, A., Hakim, Moh. A., Sudiapermana, E., Alhapip, L., Anggraena, Y., Maisura, R., Amalia, N. R. A. S., Solihin, L., Ali, N. B., V., & Krisna, F. N. (2024). Kajian Akademik Kurikulum Merdeka. In Kemendikbud. Pusat Kurikulum dan Pembelajaran Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pen-didikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Wahyuni, A., Kusumah, Y. S., Martadiputra, B. A. P., & Zafrullah, Z. (2024). Tren Pe-nelitian Kemampuan Pemecahan Masalah pada Pendidikan Matematika: Ana-lisis Bibliometrik. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 7(2), 337–356. https://doi.org/10.22460/jpmi.v7i2.22329
Yadav, A., Gretter, S., Good, J., & McLean, T. (2017). Computational Thinking in Teacher Education. In Emerging Research, Practice, and Policy on Computa-tional Thinking (pp. 205–220). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-52691-1_13
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Michael Inuhan, John Nandito Lekitoo, Adelia Romsery, Fransiska Wariaka, Alberthina Tetiwar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.