MEDIA PEMBELAJARAN GEOMETRI BERBANTU POWTOON DAN FILMORA UNTUK SISWA SMP/MTs

  • Mahista Reydita Putri Heriyanto Universitas Ahmad Dahlan
  • Harina Fitriyani Universitas Ahmad Dahlan
Keywords: Learning Video Media, Polyhedron, Powtoon, Filmora

Abstract

In general, learning mathematics requires learning media to understand abstract concepts for students. One of the mathematical concepts that is still considered difficult by students is a flat side shape. For this reason, it is necessary to develop mathematics learning video media that can help students’ difficulties. This study aims to produce Powtoon and Filmora assited mathematics learning video media on flat sided geometric material, and to determine its feasibility. The selected model is 4D which includes define, design, development, and dissemination. The test subjects were class VIII students at a Muhammadiyah middle school in Yogyakarta. Data analysis was carried out in a quantitative descriptive manner. The results showed that the media in the form of Powtoon and Filmora-assisted learning videos on Polyhedron were declared very feasible to use with percentages of 86.92% and 88.46%. The results of trials conducted in limited groups and groups showed an average percentage of student responses of 82,24%.

References

Aliwardhana, H. (2021). Upaya Meningkatkan Keterampilan Guru dalam Pembuatan Video Pembelajaran Berbasis Power Point dan FIlmora Melalui in House Training. Al Fikrah : Jurnal Studi Ilmu Pendidikan dan Keislaman, 4(1), 22–43.

Amelia, C., Supriyanto, A., & Unggul, U. E. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Audiovisual Powtoon terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar. EDUKATIF : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 4346–4355.

Astika, R.Y., Anggoro, B.S., & Andriani, S. (2019). Pengembangan Video Media Pembelajaran Matematika dengan Bantuan Powtoon. Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Matematika (JP3M), 2(2), 85–96. https://doi.org/10.36765/jp3m.v2i2.29

Awalia, I., Pamungkas, A. S., & Trian, P. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Animasi Powtoon pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas IV SD. Kreano : Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(1), 49–56.

Bouato, Y., Lihawa, F., & Rusiyah. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Sparkol Videoscribe yang Diintegrasikan dengan Wondershare Filmora pada Mata Pelajaran Geografi Materi Mitigasi Bencana Alam. Jambura Geo Educatioan Journal, 1(2), 71–79. https://doi.org/10.34312/jgej.v1i2.7131

Garsinia, D., Kusumawati, R., & Wahyuni, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Menggunakan Software Powtoon pada Materi SPLDV. Jurnal Riset Pendidikan dan Inovasi Pembelajaran Matematika (JRPIPM), 3(2), 44. https://doi.org/10.26740/jrpipm.v3n2.p44-51

Gusmania, Y., & Wulandari, T. (2018). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Video terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa. PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 7(1), 61–67. https://doi.org/10.33373/pythagoras.v7i1.1196

Hardiyanti, W. E., Ilham, M., & Ekadayanti, W. (2020). Pelatihan Pembuatan Video Animasi Gambar 'Powtoon" bagi Guru PAUD. Abdimas Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pengabdian kepada Masyarakat, 3(2), 78–86.

Marlena, N., Dwijayanti, R., Patrikha, F. D., Parjono, P., & Sudarwanto, T. (2018). Penyegaran Kemampuan Guru dalam Merancang Media Pembelajaran Melalui Aplikasi Powtoon dan Screencast O Matic. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), 2(2), 204–223. https://doi.org/10.21009/jpmm.002.2.04

Mcleod, S. (2018). Jean Piaget’s Theory of Cognitive Development Schemas. Developmental Psychology, Simply Psychology, 1936, 1–9.

Nugroho, K. U. Z., Widada, W., Zamzaili, & Herawaty, D. (2019). Pemahaman Konsep Matematika melalui Media Youtube dengan Pendekatan Etnomatematika. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 04(01), 96–106.

Rahmi, M. S. M., Budiman, M. A., & Widyaningrum, A. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Macromedia Flash 8 pada Pembelajaran Tematik Tema Pengalamanku. International Journal of Elementary Education, 3(2), 178. https://doi.org/10.23887/ijee.v3i2.18524

Rijati, E. (2021). Peningkatan Hasil Pembelajaran Jarak Jauh Matematika Materi Lingkaran Melalui Video Pembelajaran Berbasis Aplikasi Filmora. CENDEKIA, 13(01), 26–41. https://doi.org/https://doi.org/10.37850/cendekia.v13i01.161

Saputra, T. F. N., & Mampouw, H. L. (2022). Pengembangan Pembelajaran Bermedia Powtoon untuk Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 06(01), 314–328.

Sholihah, I. N., & Handayani, T. (2020). Pemanfaatan Powtoon Sebagai Media Bimbingan Klasikal pada Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ). Prosiding Seminar & Lokakarya Nasional Bimbingan dan Konseling 2020 PD ABKIN JATIM & UNIPA SBY, 50–58.

Wijayanti, D. A., Makmuri, M., & Indrawati, M. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Kontekstual pada Materi Persamaan dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1739–1749. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.631

Published
2023-06-25
How to Cite
HeriyantoM. R. P., & FitriyaniH. (2023). MEDIA PEMBELAJARAN GEOMETRI BERBANTU POWTOON DAN FILMORA UNTUK SISWA SMP/MTs. Transformasi : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 7(1), 65-79. https://doi.org/10.36526/tr.v7i1.2838