PENERAPAN PEWARNAAN GRAF PADA PENJADWALAN UJIAN TAHFIDZ MENGGUNAKAN ALGORITMA WELCH POWELL

  • Finata Rastic Andrari Universitas Indraprasta PGRI
  • Maimunah Maimunah Universitas Indraprasta PGRI
  • Nurmala Dewi Qadarsih Universitas Indraprasta PGRI
Keywords: graph, coloring graph, scheduling, Welch Powell algorithm

Abstract

The case study in this research is the application of graph coloring in scheduling Tahfidz exams at SDIT Al Amanah in North Jakarta using the Welch Powell algorithm. The problem frequently encountered in exam scheduling is conflicts between examiners and the classes they teach. The implementation of the graph in this study assumes that classes are nodes, while edges connecting two nodes represent two classes taught by the same examiner. The results obtained indicate that the Welch Powell algorithm can be applied to schedule practical Tahfidz exams at SDIT AL Amanah with a minimum required number of 6 sessions. The implementation results demonstrate that the scheduling system for practical Tahfidz exams using the Welch Powell algorithm successfully generates a schedule without any overlapping in the execution time.

References

Ammar, M. (2019). Implementasi Algoritma Sequential dan Welch Powell pada Pewarnaan Graf (Studi Kasus Pewarnaan Peta Kota Makassar). Jurnal Varian, 3(1), 28–35.

Bustan, A. W., & Salim, M. R. (2019). Penerapan Pewarnaan Graf Menggunakan Al-goritma Welch Powell untuk Menentukan Jadwal Bimbingan Mahasiswa. Jur-nal THEOREMS : The Original Research of Mathematics, 4(1), 79–86.

Farisi, O. I. R., Maysyaroh, S., & Dewi, E. F. (2021). Penerapan Pewarnaan Graf pada Penjadwalan Mengajar Dosen Pendidikan Matematika Universitas Nurul Jadid. Jurnal Matematika, 11(1), 10–19.

Handayani, D., Rosely, E., & Mayadewi, R. P. (2016). Penerapan Algoritma Welch Powell dengan Pewarnaan Graph pada Penjadwalan Mata Pelajaran SMA. Se-minar Nasional SistemInformasi Indonesia, 1–6.

Mahardika, F., & Marcos, H. (2017). Penerapan Algoritma Graf Welch Powell pada Penjadwalan Mata Kuliah dan Jadwal Asisten Studi Kasus Forum Asisten STMIK Amikom Purwokerto. Jurnal SIMETRIS, 8(2), 825–832.

Mahmudah, M., & Irawati, T. N. (2018). Aplikasi Pewarnaan Graf terhadap Pembu-atan Jadwal Ujian Semester di Jurusan Pendidikan Matematika Universitas Jember. Kadikma, 9(2), 12–21.

Maro, L., & Purab, L. K. S. (2021). Penerapan Konsep Pewarnaan Graf dalam Pe-nyusunan Jadwal Perkuliahan Menggunakan Metode Algoritma Welch Powell pada Program Studi Teknik Informatika Fakultas Matematika dan Ilmu Pen-getahuan Alam Universitas Tribuana Kalabahi. Jurnal Ilmiah Wahana Pendi-dikan, 7(6), 193–197.

Meiliana, C. H., & Maryono, D. (2014). Aplikasi Pewarnaan Graf untuk Optimalisasi Traffic Light di Sukoharjo. JIPTEK, VII(1), 25–34.

Muflikhudin, B. (2020). Teknik Pewarnaan Graf pada Penjadwalan Piket OSIS den-gan Algoritma Welch Powell pada SMP Negeri 2 Kemranjen. Fusioma : Fun-damental Scientific Journal of Mathematics, 1(2), 8–13.

Munir, R. (2016). Matematika Diskrit (6th ed., Vol. 1). Informatika Bandung.

Nasir, A. M., Faisal, & Setyawan, D. (2022). Optimalisasi Penjadwalan Mata Kuliah Menggunakan Teori Pewarnaan Graf. PROXIMAL : Jurnal Penelitian Matemati-ka Dan Pendidikan Matematika, 5(1), 57–69.

Rusdiana, Y., & Maulani, A. (2019). Algoritma Welch Powell Untuk Pewarnaan Graf pada Penjadwalan Perkuliahan. Science and Physics Education Journal (SPEJ), 3(1), 37–47. https://doi.org/10.31539/spej.v3i1.915

Sa’adah, T. N., Fathoni, M. I. A., & Sari, A. C. (2023). Pewarnaan Graf pada Penjad-walan UAS Program Studi Matematika UNIGIRI Menggunakan Algoritma Welch Powell. PROXIMAL Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 6(1), 14–24.

Wicaksono, P. S., & Kartono. (2020). Analisis Penjadwalan Mata Pelajaran Menggu-nakan Algoritma Welch Powell. Prismatika : Jurnal Pendidikan dan Riset Ma-tematika, 3(1), 1–21.

Published
2023-06-25
How to Cite
Finata Rastic Andrari, MaimunahM., & QadarsihN. D. (2023). PENERAPAN PEWARNAAN GRAF PADA PENJADWALAN UJIAN TAHFIDZ MENGGUNAKAN ALGORITMA WELCH POWELL. Transformasi : Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 7(1), 81-92. https://doi.org/10.36526/tr.v7i1.2833